Trükközés okozta Verstappen és Stroll súlyos bakui balesetét?

Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, baleset
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda crashes during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Evgeniy Safronov/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Olasz lapértesülések szerint a Pirellinél már nem biztosak abban, hogy törmelék okozta Lance Stroll és Max Verstappen bakui defektjeit. Ha beigazolódik a gyanú, új front nyílhat a csapatok között.

Két baleset is történt nagy sebességnél a múlt vasárnap megrendezett Azeri Nagydíjon, először Lance Stroll majd Max Verstappen bal hátsó kereke adta meg magát, mindkettejük kiesését okozva. Az ütközések nem voltak súlyosak, de könnyen azzá válhattak volna és a pilóták is felszólaltak, mert a szezon egyik leggyorsabb szakaszán veszélyes helyzetet teremtettek a defektek.

Verstappen balesete a világbajnokság végkiemenetelét is befolyásolhatja Forrás: Getty Images/Evgeniy Safronov

A Pirellinél a megszokottak szerint ezúttal is azt gyanították, hogy a pályán heverő törmelék okozta a defekteket, ezt alátámasztotta az is, hogy Lewis Hamilton egyik abroncsán is találtak egy vágást, a La Gazzetta dello Sport viszont úgy értesült, hogy a gumigyártónál egy másik elmélet is kialakult, ami a csapatokat tenné felelőssé a történtek miatt.

A sportlap szerint azt már megállapították, hogy nem gyártási probléma, a szerkezet hibája vagy a pályán lévő törmelék okozta a defekteket,

ez alapján azt gyanítják, hogy egyes csapatok a kötelezően előírtnál alacsonyabb guminyomással közlekedtek. A Pirelli a több defektet is hozó 2013-as Brit Nagydíj óta nem hagyja, hogy a csapatok szabadon változtassanak a nyomásértékeken, ezúttal, Bakuban is változtattak a hátsó gumik minimális nyomásán 19-ről 20 PSI-ra.

A szabályok betartását az FIA szúrópróbaszerűen ellenőrzi a rajtrácson, amikor az abroncsok még a melegítő paplanban vannak, valamint a garázsokban, de az egyik csapat névtelen képviselője szerint nincsenek elegen, ezért vannak, akikhez el sem jutnak. A szövetség bekérheti a csapatoktól a gumik adatait is, de vannak, akik azt gyanítják, hogy egyes istállók nem pontos adatokat közölnek.

A guminyomás-értékek csökkentése előnybe hozhatja a trükköző csapatokat,

ezért lehetséges, hogy az ügy újabb frontot nyit a műszaki ügyekben gyakran viaskodó istállók között. A múltban már többször is előfordult, hogy nyomásszabályzó szelepekkel vagy a hőre a levegőnél kevésbé táguló gázokkal kísérleteztek a csapatok, de az FIA leszámolt ezekkel a kezdeményezésekkel.

Stroll bukása volt az első aggasztó jel Bakuban Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Clive Rose

Jövőre megváltozik a helyzet, a 2022-es technikai szabályok részeként egységesítik a szelepeket, addig viszont fontos szempont lehet a gumik kérdése a világbajnoki küzdelemben, hiszen az abroncsok optimális üzemeltetése minden versenyhétvége meghatározó kérdése, minden istálló számára.