Hamiltonon úszott el a Mercedes győzelme, de főnöke szerint nem hibázott

Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Aston Martin
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 locks up under pressure from Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda into the first corner after the restart following a red flag period during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Clive Rose/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton rossz helyre nyúlt a kormányon az Azeri Nagydíj utolsó előtti körében, ami a győzelmébe került, a Mercedes csapatfőnöke azonban megvédte a letargikus hangulatba kerülő hétszeres világbajnokot.

Lewis Hamilton szemmel láthatóan kész tragédiaként élte meg, hogy Max Verstappen kiesése után nemhogy a második helyet nem tudta megtartani Bakuban, visszaszerezve ezzel a vezetést a világbajnoki pontversenyben, hanem ő is nullázott. A hétszeres világbajnok magának köszönhette, hogy a piros zászlós megszakítás utáni állórajtot követően egyenesen kirongyolt a bukótérbe, a második rajtkockából való elrugaszkodás után ugyanis véletlenül átállított egy kapcsolót. Főnöke szerint ugyanakkor nem lehet hibának nevezni, ami történt vele.

Forma-1, Azeri Nagydíj, Carlos Sainz, Cunoda Juki
Forma-1, Azeri Nagydíj, Billy Monger, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Red Bull Racing szerelő
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Esteban Ocon, Red Bull, Alpine
Forma-1, Azeri Nagydíj, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Ferrari, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Lewis Hamilton, Pierre Gasly, Sergio Pérez, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj rajt, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Max Verstappen
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Ferrari, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Alpha Tauri, Pierre Gasly
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Alfa Romeo, Ferrari, Azeri Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Alfa Romeo, Ferrari, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Safety Car, Max Verstappen, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Sergio Pérez, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Piros zászló, Safety Car, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Sebastian Vettel
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, ALpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Sebastian Vettel, Pierre Gasly
Forma-1, Azeri Nagydíj, Carlos Sainz, Cunoda Juki
Forma-1, Azeri Nagydíj, Billy Monger, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Red Bull Racing szerelő
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Esteban Ocon, Red Bull, Alpine
Forma-1, Azeri Nagydíj, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Ferrari, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Lewis Hamilton, Pierre Gasly, Sergio Pérez, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj rajt, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Max Verstappen
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Ferrari, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Alpha Tauri, Pierre Gasly
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Alfa Romeo, Ferrari, Azeri Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Alfa Romeo, Ferrari, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Safety Car, Max Verstappen, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Sergio Pérez, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Piros zászló, Safety Car, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Sebastian Vettel
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, ALpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Sebastian Vettel, Pierre Gasly
Forma-1, Azeri Nagydíj, Carlos Sainz, Cunoda Juki
Forma-1, Azeri Nagydíj, Billy Monger, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Red Bull Racing szerelő
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Esteban Ocon, Red Bull, Alpine
Forma-1, Azeri Nagydíj, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Max Verstappen, Ferrari, Mercedes, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Daniel Ricciardo, McLaren
Forma-1, Lewis Hamilton, Pierre Gasly, Sergio Pérez, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj rajt, Charles Leclerc, Lewis Hamilton, Max Verstappen
Forma-1, Charles Leclerc, Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Charles Leclerc, Ferrari, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri, Valtteri Bottas, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull, Charles Leclerc, Ferrari
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Alpha Tauri, Pierre Gasly
Forma-1, Sebastian Vettel, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Alfa Romeo, Ferrari, Azeri Nagydíj
Forma-1, Antonio Giovinazzi, Carlos Sainz, Alfa Romeo, Ferrari, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Max Verstappen, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Lance Stroll, Aston Martin, Azeri Nagydíj
Forma-1, Safety Car, Max Verstappen, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Sergio Pérez, Red Bull, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Azeri Nagydíj
Forma-1, Sergio Pérez, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Piros zászló, Safety Car, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Azeri Nagydíj
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Sebastian Vettel
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, ALpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Pierre Gasly, Alpha Tauri
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sebastian Vettel, Aston Martin
Forma-1, Azeri Nagydíj, Sergio Pérez, Red Bull, Sebastian Vettel, Pierre Gasly

Miután Hamilton jobban jött el a második rajtnál és Pérezt megelőzve átvette az első helyet, néhány méterrel később el is veszítette azt. Miután visszatért a két Haas mögé az utolsó helyre, a 8-as kanyar előtt bocsánatot kért a csapattól, ezután pedig néma csendben teljesítette a hátralevő másfél körét, az utolsó körben szinte már csak gurulva. A mérnöke a túlmelegedett fékek miatt arra kérte, hogy korábban emelje el a gázt a kanyarok előtt, Hamilton az utolsó körben azonban szemmel láthatóan elengedte a versenyt, és a két Haas is rohamléptekben távolodott tőle.

Miután átszelte a célvonalat, Peter Bonnington igyekezett lelket önteni belé, ő azonban csak szótlanul csordogált a szokottnál jóval lassabbra sikerült levezető körén (a testbeszédén pedig még az autóban ülve is látszott, mennyire maga alatt van), a Parc Fermébe érve pedig két és fél percen át ült még az autóban, mielőtt kiszállt.

Itt szólalt meg először a hibája után, és megkérdezte, hogy a „varázskapcsoló" be volt-e kapcsolva. Ez egy olyan, a kormány hátsó részén állítható kapcsoló, amelyet a Mercedesnél a gumik felmelegítéséhez használnak, és teljesen előre állítja a fékegyensúlyt, ezzel segítve az első fékek gyors felmelegítését. „Igen, véletlenül benyomtad, de majd megnézzük" – felelte a kérdésre Hamilton versenymérnöke, mire a hétszeres világbajnok teljes letargiát tükröző, kissé elhaló hangján csak annyit mondott, „megesküdtem volna, hogy kikapcsoltam." „Igen, megtetted, de utána véletlenül benyomtad a felváltással. Később majd megbeszéljük" – válaszolt Bonnington.

Hamilton még perceken át az autóban maradt Forrás: F1 TV

A címvédő az interjúzónába érve kicsit összeszedte magát, de ott is halkszavúan értékelt, és elmondta, hogy a rajt utáni másodpercekben kapcsolta át véletlenül a kapcsolót. „Annyira keményen dolgoztunk ezen a hétvégén, hogy visszazárkózzunk a legjobb tízen kívülről, és minden annyira jónak tűnt – utalt a pénteki és szombat délelőtti küszködésükre a Sky Sportsnak nyilatkozva. – Mindent egy lapra feltéve a lehető legkeményebben harcoltam ma. Az újraindításnál miközben Checo felém mozdult, szerintem átkapcsoltam egy kapcsolót, ami tulajdonképpen kikapcsolta a féket, úgyhogy egyenesen továbbmentem.

Hamilton elárulta, „fogalma sem volt róla, hogy hozzáért" a kapcsolóhoz, amit az is jól mutat, hogy csak a levezető kör után kérdezett rá, hogy be volt-e kapcsolva.

Ha marad Pérez mögött, a második hellyel 14 pontos előnybe került volna Verstappennek szemben a pontversenyben Forrás: AFP/Ozan Kose

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke igyekezett védeni pilótáját, és

kijelentette, hogy Hamilton nem hibázott, csak egy egyszerű mellényúlás történt.

„Nem nevezhetjük hibának a történteket. Miközben Sergio felé ment, megérintette a gombot és megváltozott a fékerő elosztása és teljesen az első fékek felé ment el a fékegyensúly, amitől az autó nyilvánvalóan nem lassult le."

Wolfftól megkérdezték, mit fog majd mondani Hamiltonnak, mire közölte, hogy bár élő adásban nem szerencsés ilyen kijelentéseket tenni, de biztosan inni fognak.

– tette hozzá.

Ami az egész hétvégén bántóan lassú, hiba nélkül is csak a 12. helyen végző Valtteri Bottast illeti, róla Wolff csak annyit mondott, hogy „az autó sehol nem volt, és amikor ez a helyzet, egy városi pályán, az ember minden önbizalmát elveszíti."

Bottas egy másodpercig sem volt versenyképes Bakuban Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

„Monacóban és itt sem volt versenyképes az autónk, és pont. Még mindig vannak alapvető gondjaink, a rajtnál nem tudjuk a megfelelő tartományba hozni a gumikat a beállításokkal, a kiállásoknál operatív hibákat követünk el és minden alkalommal lassabbak vagyunk a kanyargós óvárosi részen. Ez történt Monacóban is, úgyhogy nem ért sokként, hogy az autó, amelyik három versenyt nyert, most sehol sincs, mert nem ez a helyzet. Tudunk a hiányosságainkról, amit láttunk a pályának ezen a részén, és tudjuk, hogy vannak dolgok, amiket meg kell oldanunk" – mondta őszintén az osztrák.