BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 locks up under pressure from Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda into the first corner after the restart following a red flag period during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Clive Rose/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamilton rossz helyre nyúlt a kormányon az Azeri Nagydíj utolsó előtti körében, ami a győzelmébe került, a Mercedes csapatfőnöke azonban megvédte a letargikus hangulatba kerülő hétszeres világbajnokot.
Lewis Hamilton szemmel láthatóan kész tragédiaként élte meg, hogy Max Verstappen kiesése után nemhogy a második helyet nem tudta megtartani Bakuban, visszaszerezve ezzel a vezetést a világbajnoki pontversenyben, hanem ő is nullázott. A hétszeres világbajnok magának köszönhette, hogy a piros zászlós megszakítás utáni állórajtot követően egyenesen kirongyolt a bukótérbe, a második rajtkockából való elrugaszkodás után ugyanis véletlenül átállított egy kapcsolót. Főnöke szerint ugyanakkor nem lehet hibának nevezni, ami történt vele.
Galéria: A legjobb képek az Azeri Nagydíjról
22/62
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 locks up under pressure from Sergio Perez of Mexico driving the (11) Red Bull Racing RB16B Honda into the first corner after the restart following a red flag period during the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 06, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Clive Rose/Getty Images)
Miután Hamilton jobban jött el a második rajtnál és Pérezt megelőzve átvette az első helyet, néhány méterrel később el is veszítette azt. Miután visszatért a két Haas mögé az utolsó helyre, a 8-as kanyar előtt bocsánatot kért a csapattól, ezután pedig néma csendben teljesítette a hátralevő másfél körét, az utolsó körben szinte már csak gurulva. A mérnöke a túlmelegedett fékek miatt arra kérte, hogy korábban emelje el a gázt a kanyarok előtt, Hamilton az utolsó körben azonban szemmel láthatóan elengedte a versenyt, és a két Haas is rohamléptekben távolodott tőle.
Miután átszelte a célvonalat, Peter Bonnington igyekezett lelket önteni belé, ő azonban csak szótlanul csordogált a szokottnál jóval lassabbra sikerült levezető körén (a testbeszédén pedig még az autóban ülve is látszott, mennyire maga alatt van), a Parc Fermébe érve pedig két és fél percen át ült még az autóban, mielőtt kiszállt.
Itt szólalt meg először a hibája után, és megkérdezte, hogy a „varázskapcsoló" be volt-e kapcsolva. Ez egy olyan, a kormány hátsó részén állítható kapcsoló, amelyet a Mercedesnél a gumik felmelegítéséhez használnak, és teljesen előre állítja a fékegyensúlyt, ezzel segítve az első fékek gyors felmelegítését. „Igen, véletlenül benyomtad, de majd megnézzük" – felelte a kérdésre Hamilton versenymérnöke, mire a hétszeres világbajnok teljes letargiát tükröző, kissé elhaló hangján csak annyit mondott, „megesküdtem volna, hogy kikapcsoltam." „Igen, megtetted, de utána véletlenül benyomtad a felváltással. Később majd megbeszéljük" – válaszolt Bonnington.
A címvédő az interjúzónába érve kicsit összeszedte magát, de ott is halkszavúan értékelt, és elmondta, hogy a rajt utáni másodpercekben kapcsolta át véletlenül a kapcsolót. „Annyira keményen dolgoztunk ezen a hétvégén, hogy visszazárkózzunk a legjobb tízen kívülről, és minden annyira jónak tűnt – utalt a pénteki és szombat délelőtti küszködésükre a Sky Sportsnak nyilatkozva. – Mindent egy lapra feltéve a lehető legkeményebben harcoltam ma. Az újraindításnál miközben Checo felém mozdult, szerintem átkapcsoltam egy kapcsolót, ami tulajdonképpen kikapcsolta a féket, úgyhogy egyenesen továbbmentem.
Nagyon nehéz lenyelni ezt, igazán sajnálom a csapatban dolgozó nőket és férfiakat, akik annyira keményen dolgoztak ezekért a pontokért. Össze fogjuk szedni magunkat és erősebben térünk vissza, ebben biztos vagyok."
Hamilton elárulta, „fogalma sem volt róla, hogy hozzáért" a kapcsolóhoz, amit az is jól mutat, hogy csak a levezető kör után kérdezett rá, hogy be volt-e kapcsolva.
Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke igyekezett védeni pilótáját, és
kijelentette, hogy Hamilton nem hibázott, csak egy egyszerű mellényúlás történt.
„Nem nevezhetjük hibának a történteket. Miközben Sergio felé ment, megérintette a gombot és megváltozott a fékerő elosztása és teljesen az első fékek felé ment el a fékegyensúly, amitől az autó nyilvánvalóan nem lassult le."
Wolfftól megkérdezték, mit fog majd mondani Hamiltonnak, mire közölte, hogy bár élő adásban nem szerencsés ilyen kijelentéseket tenni, de biztosan inni fognak.
Ő egyszerűen nem követ el hibákat, és erre kell emlékeznünk. Ezt fogom mondani neki"
– tette hozzá.
Ami az egész hétvégén bántóan lassú, hiba nélkül is csak a 12. helyen végző Valtteri Bottast illeti, róla Wolff csak annyit mondott, hogy „az autó sehol nem volt, és amikor ez a helyzet, egy városi pályán, az ember minden önbizalmát elveszíti."
„Monacóban és itt sem volt versenyképes az autónk, és pont. Még mindig vannak alapvető gondjaink, a rajtnál nem tudjuk a megfelelő tartományba hozni a gumikat a beállításokkal, a kiállásoknál operatív hibákat követünk el és minden alkalommal lassabbak vagyunk a kanyargós óvárosi részen. Ez történt Monacóban is, úgyhogy nem ért sokként, hogy az autó, amelyik három versenyt nyert, most sehol sincs, mert nem ez a helyzet. Tudunk a hiányosságainkról, amit láttunk a pályának ezen a részén, és tudjuk, hogy vannak dolgok, amiket meg kell oldanunk" – mondta őszintén az osztrák.