BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 05: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 on track during final practice ahead of the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 05, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Francois Nel/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Lewis Hamiltont váratlanul érte, hogy a 2. helyet szerezte meg az Azeri Nagydíj időmérőjén. A hétszeres világbajnok ezúttal méltatta csapatát, a Mercedest irányító Toto Wolff pedig tagadta, hogy Valtteri Bottast hátrányos helyzetbe hozták volna a brit pilóta kedvéért.
A vártnál jobban alakult az Azeri Nagydíj időmérője a Mercedes számára, hiszen a harmadik szabadedzés legvégéig látott szenvedés ellenére Lewis Hamilton megszerezte a 2. helyet. A címvédőnél azért nem lehet teljes az öröm, mert Valtteri Bottas csak a 10. pozícióban fejezte be a kvalifikációt.
Galéria: Az Azeri Nagydíj szombati napja - Galéria
57/59
BAKU, AZERBAIJAN - JUNE 05: Second placed qualifier Lewis Hamilton of Great Britain and Mercedes GP talks with pole position qualifier Charles Leclerc of Monaco and Ferrari in parc ferme during qualifying ahead of the F1 Grand Prix of Azerbaijan at Baku City Circuit on June 05, 2021 in Baku, Azerbaijan. (Photo by Maxim Shemetov - Pool/Getty Images)
Nem valószínű, hogy sokan számoltak ezzel a forgatókönyvvel, még a délelőtt elért 3. hely ellenére sem, hiszen a hétszeres világbajnokot akkor nagymértékben segítette a szélárnyék. Így volt ezzel maga az érintett is. „Erre egyáltalán nem számítottunk, számunkra ez hatalmas eredmény, mert hihetetlen módon szenvedtünk egész hétvégén, ahogyan azt láthatták” – nyilatkozta a kvalifikációt követő interjúk során.
Hamilton a két héttel ezelőtti Monacói Nagydíj hétvégéjén éles kritikával illette, a csapatot, ám ezúttal teljesen ellentétes kijelentéseket tett.
Nem véletlen, hiszen volt honnan visszakapaszkodniuk, a második szabadedzésen például ő és Bottas is az alsóházban zárt.
„Megőriztük a nyugalmunkat, és a háttérben továbbra is kemény megbeszélések zajlottak, vitatkoztunk egymással, és semmilyen lehetőségtől nem zárkóztunk el – magyarázta. – Minden [opciót] körbejártunk, rengeteget módosítottunk [a beállításokon] az elmúlt két nap során. A saját farkunkat kergettük, ami borzasztóan nehéz volt. Azonban az este és főleg az edzések között elvégzett munka lenyűgöző volt a csapat részéről, én pedig mindenkire büszke vagyok, hogy optimista maradt. Nagyszerű, hogy ennyire elöl vagyok, és közel lehetek ezekhez a srácokhoz.”
Hamilton hozzátette, hosszú ideje ez volt a legnagyobb kihívás, amivel szembe kellett nézniük, hiszen korábban már-már katasztrofális volt a csapat helyzete. Ezzel együtt mondhatni, a Mercedes túl van a hétvége nehezén, hiszen korábban csupán egy körön küszködtek, a versenytempójuk viszont már kifejezetten biztató volt. Ennek fényében Hamilton bízik benne, hogy hasonló pozícióban fogja befejezni a futamot.
A versenytempónk sokkal jobb volt az időmérősnél
– mondta. – Egy körön mérföldekkel le voltunk maradva, de hosszabb etapokon közelebb vagyunk. Nem értjük miért, de remélhetőleg holnap hasonló pozícióban leszünk, és harcolhatunk ezekkel a srácokkal.”
Ezzel a Mercedes csapatfőnöke, Toto Wolff is egyetértett, aki annyival egészítette ki pilótája mondandóját, hogy a Red Bullokéhoz hasonló sebességet produkáltak. Az osztrák üzletember az előzmények tudatában természetesen örül Hamilton eredményének, ami pedig Bottast illeti, szerinte a finn versenyző balszerencsés volt.
Wolff a pénteki edzések után olyannyira kétségbeesett, hogy egyáltalán nem volt hajlandó nyilatkozni. Ehhez képest az időmérőn elért eredmény hatalmas előrelépésnek számít, ám ehhez rengeteg ember munkájára volt szükség.
„A harmadik szabadedzésen kísérleteztünk – nyilatkozta a Sky Sportsnak. – A brackley-i, a brixworth-i, valamint az itteni mérnökök meghatároztak számunkra egy programot, amin mi pontról pontra végigmentünk.
Néhány próbálkozás hasznosnak bizonyult, néhány nem, végül azonban rengeteg kérdésre kaptunk választ, az autónk pedig jó lett.”
Wolff elárulta, nem egyetlen problémáról volt szó, hiszen az aerodinamikai egyensúllyal, a gumik hőmérsékletével, a balansszal és a leszorítóerő mennyiségével is akadtak gondok. A 49 éves üzletember azt is elárulta, hogy utóbbi tekintetben a két pilóta különböző beállításokat használt. „Van egy alacsony, illetve egy magas leszorítóerőt generáló konfigurációnk. Valtteri az utóbbi mellett döntött, Lewis pedig előbbit választotta, de ez nem annyira lényeges.”
Hamilton dolgát valamelyest megkönnyíthette, hogy szélárnyékot kapott az előtte autózó Bottastól. Wolff azonban leszögezte, pusztán korábban meghatározott rendszerüknek köszönhető, hogy így alakult a sorrend.
Az a szabályunk, hogy a szezon elején a pilóták eldönthetik, hogy elsőként vagy másodikként akarnak menni.
Ezen a hétvégén Lewis volt soron, ő pedig úgy határozott, hogy másodikként megy, úgyhogy ebben nincs semmi különös.”
Bottas nem érti az eredményt
Hamiltonnal ellentétben Bottas rendkívül csalódott volt, hiszen csupán a 10. pozícióban fejezte be az időmérőt. A finn pilóta a 2019-es Abu-dzabi Nagydíj óta nem végzett ennyire hátul a kvalifikáción, és nem érti, hogy ez miként történhetett meg.
„Ahogyan arra számítani lehetett, hatalmas volt a felfordulás a sárga és a piros zászlókkal – idézi az F1 hivatalos honlapja. – Ami engem illet, sokakhoz hasonlóan az utolsó körömet nem tudtam teljesíteni, de ezt leszámítva sem volt minden rendben. Nagyon elmaradtam a tempó tekintetében, amire nincs magyarázatom.”
Bottas 1,2 másodperccel maradt el Hamiltontól, amire az egyik lehetséges magyarázat az eltérő beállítás, ám Wolff szerint ez nem sokat számított. A 31 éves versenyző inkább arra gyanakszik, hogy a Mercedes nem volt tökéletes alatta.
Minden kanyarban vesztettem, de ha jobban nyomtam volna, a falban kötök ki, vagyis ez volt a maximum
– jelentette ki. – Furcsa, mert idefelé jövet azt gondoltam, hogy ott fogok harcolni az elején. Lewis ott is van, és nekem is ott kellene lennem. Nem tudom megmagyarázni, szerintem valami nem volt rendben.”
Bottasnak kétségtelenül nehéz dolga lesz, ha legalább a dobogóra fel akar érni, de a bakui pálya kifejezetten alkalmas az előzésre. Az Azeri Nagydíjak történetében pedig előfordult már, hogy valaki a középmezőnyből rajtolva nyerjen: a 2017-es futamon Daniel Ricciardo pont a 10. pozícióból indulva győzött. „Holnapra mindent megpróbálok megérteni, amit csak lehet – fogadkozott Bottas. – Ezen a futamon bármi megtörténhet.”