A Mercedes csapatfőnöke a Petronas olajvállalat vezérigazgatójával vett részt az Oxfordi Egyetem üzleti iskolája, a Saïd Business School által szervezett online beszélgetésen. A Facebookon zajló esemény témája az volt, hogy vezetőként miként lehet valaki sikeres a nehéz időkben is. Wolff többek között beszélt arról, hogy milyen elveket vall és miként igyekszik irányítani a Mercedes Forma-1-es istállóját, valamint elárulta, hogy neki is vannak mentálisan nehéz időszakai.
„Az már régen rossz, ha valakinek meg kell magyaráznia, hogy miként vezet – kezdte válaszát a 49 éves menedzser arra a kérdésre, hogy milyen vezetőként jellemezné magát. – Szerintem az emberi kapcsolatok jelentik a kulcsát annak, ahogyan én próbálok dolgozni a szervezeten belül.
Rengeteg időt szánok a kapcsolatépítésre azokkal, akik közvetlenül nekem jelentenek, de azokkal is, akikkel kapcsolatba kerülök, amikor csak összefutunk a folyosón vagy a versenypályán.
Szerintem érzik, hogy törődöm azzal, hogy miként látom a szervezetet és annak tágabb részeit, a törzsemet, amiért felelős vagyok, amit meg kell védenem és helyes módon vezetnem, és amit nagy büszkeséggel teszek. Úgy érzem, hogy a kulcsfontosságú összetevő számomra az – és ez persze nem lehet általános szabály – hogy megtudjam és megismerjem, hogy mi aggasztja, mi motiválja az embereinket, hogyan lehet ösztönözni őket. Próbálok mindenkinek egy keretet adni."
Mindig cégekről és csapatokról beszélünk, de végső soron ez az egész az emberekről szól.
Az az érzésem, hogy néhány társam a saját életére gondol, hogy miként lehet hatással a szervezetre, miként akarja beosztani az idejét, miként akarja, hogy ösztönözzék. Eközben pedig elfelejtik, hogy ugyanennyi időt kell fektetniük abba, hogy analizálniuk kell, mit akarnak azok az emberek, akikkel közvetlen kapcsolatban állnak, hogyan látják az életük alakulását. Ha az ember képes összehangolni a céljait az életben, akkor nagyon-nagyon erős helyzetben lesz. Én nem tudok aerodinamikai elemet tervezni, de sokat tudok arról az emberről, aki igen. Ők érzik, hogy törődöm velük, és bizonyos szempontból ők a legfontosabb ügyfeleim, azok az emberek, akik fontosak az életemben. Minden, amit kommunikálok, vagy stratégiailag eltervezek, a szervezetben dolgozó emberekről szól."
Wolff 2013-ban került a Mercedeshez, majd Ross Brawn távozásával 2014-től vált az istálló csapatfőnökévé. Vezetésével a Mercedes minden fontosabb rekordot megdöntött már a Forma-1-ben, mialatt zsinórban hét egyéni és és konstruktőri világbajnoki címet nyert. Az osztrák üzletember nemcsak a sportban, hanem az üzleti életben is sikeres, emellett pedig van felesége és egy négyéves kisfia. Azt hihetnénk tehát, hogy gondtalan az élete, elmondása szerint ez azonban egyáltalán nincs így, hiszen mint mindenkinek, neki is megvannak a maga problémái.
„Arra jöttem rá, hogy valakinek, aki jobban a rivaldafényben van, kamerák előtt, és olyan fantasztikus márkákat képvisel, mint a Mercedes vagy a Petronas, hitelesnek kell lennie. De azt is észrevettem, hogy az úgymond látható szerepkörben levő emberek esetében hajlamosak vagyunk azt gondolni, hogy boldogok, mindenük megvan az életben, jók az emberi kapcsolataik, van pénzük és sikeresek. Az igazság azonban az, hogy ez nem egy egyetemes szabály."
Mielőtt csatlakoztam a Forma-1-hez, nekem is volt egy kis, illetve nem, ez így nem igaz, nagyon is komoly kapuzárási pánikom, amikor nem tudtam, hogy maradjak-e a pénzügyi területen, vagy inkább valami máshoz kezdjek
– utalt arra, hogy mielőtt 2009-ben részesedést vásárolt a Williamsben, az F1-en kívüli befektetésekkel foglalkozott. – Aztán puszta véletlenből ott találtam magam a Monacói Nagydíjon. Számomra akkor mindenkinek, aki a csapatoknál dolgozott, tökéletes élete volt. Aztán húsz évvel később én is ugyanabban a cipőben találtam magam, és időnként bizonyos módon én is küszködöm."
„Meg kell értenünk, hogy mindannyiunknak vannak rossz napjai, rossz hetei vagy rossz hónapjai, amikor időt kell töltenünk magunkkal, és meg kell értenünk, hogy mi tesz minket boldoggá. Szerintem ez az önreflexió segít jobban megérteni, hogy miként akarod felépíteni az életedet.
Mint sok más ember, én is szenvedek mentális problémáktól,
amit nem úgy kell érteni, hogy kórtani szempontból beteg vagyok, hanem úgy, hogy elismerem, hogy a legjobb embereknek is, akikkel együtt dolgoztam, vannak időszakai, amikor kételkednek magukban. És ha van körülöttük egy nagyszerű csoport, akkor az majd cipeli a terhet."
Az köztudott, hogy mielőtt meghosszabbította lejáró szerződését a Mercedesszel, Wolff jó ideig nem kötelezte el magát a folytatás mellett. Arról azonban eddig nem beszélt, hogy ennek a hátterében az imént említett kétségek álltak.
Velem tavaly volt ez, amikor jött a Covid, és nem igazán tudtam, hogy folytatni akarom-e a sportágban, hogy csak ehhez értek-e, vagy vissza akarok térni a pénzügyi világba. Hónapokig nem leltem rá a válaszra, ez idő alatt pedig nyilván az ember nincs a legjobb passzban.
Azért, hogy ilyenkor megvédjem a szervezetet és a legjobb keretet biztosítsam az embereknek, magamra is tekintettel kell lennem. Ha én nem vagyok ott fejben..."
A csapatfőnök felidézte, hogy James Allison, a Mercedes technikai igazgatója nyújtott neki támaszt a nehéz időszakban. „A technikai igazgatóm mondta, amikor közöltem vele, hogy nem vagyok a legjobb önmagam és kiveszek néhány napot, hogy »add meg magamnak a szükséges időt, mert amikor visszatérsz, újra varázsolnod kell! Ha úgy érzed, hogy jelenleg nem megy, az rendben van, mi visszük a stafétát.« Ezt nagyon megnyugtatónak találtam, és megmutatta, hogy a szervezet, amelynek mindannyian a részesei vagyunk, nagyon erős, és ha egy időre ki kell szállnod, valaki más kormányozni fogja a hajót."