Vágólapra másolva!
Betiltás vár a Forma-1-es csapatok működéséhez egyelőre még elengedhetetlen szélcsatornákra. A költségcsökkentés jegyében meghozni kívánt lépés még évekre van, a méregdrága berendezések nélkül ugyanis most még nem tudnának létezni az istállók, de előbb-utóbb muszáj lesz alkalmazkodniuk.

A Forma-1 és a szélcsatorna fogalma kéz a kézben járt az elmúlt több mint három évtizedben, és ez még egy ideig így is lesz, 2030 után azonban alighanem változik majd a helyzet, a csapatok ugyanis megkezdték a párbeszédet az autótervezés és fejlesztés szempontjából most még elengedhetetlen berendezések fokozatos betiltásáról. Hogy ez pontosan mikorra valósul meg, azt egyelőre nem határozták meg, de előbb-utóbb alighanem bekövetkezik, és óriási változást hoz majd.

A Mercedes szélcsatornája 2018-ban Forrás: Daimler AG/Steve Etherington

A jelenlegi csapatok legtöbbje rendelkezik saját szélcsatornával, és aki nem, az is használ ilyet, csak nem a sajátját. Azok az idők azonban már elmúltak, amikor a legtehetősebb istállók korlátlanul dolgozhattak a szélcsatornában, és váltott műszakban akár 0-24-ben működtethették a cseppet sem olcsó berendezést. 2019-ben és 2020-ben már csak heti 65 tesztet végezhettek el, 2021-re ez a szám pedig 40-re csökkent, az új szabályozás ráadásul az előző évi konstruktőri helyezések alapján lépcsőzetes szisztémát vezetett be, azaz a világbajnok tesztelhet a legkevesebbet, majd ahogy haladunk lefelé a sorrendben, úgy nő a csapatok szélcsatornában eltölthető ideje.

A csökkenés azonban itt nem áll meg, jövőre ugyanis további szigorítások jönnek, így a világbajnok-istálló már csak a 45%-át töltheti el hetente a szélcsatornában annak a mennyiségnek, amit 2020-ban a csapatok eltölthettek.

Az F1 terve a fenntarthatóvá válás jegyében azonban az, hogy előbb-utóbb teljesen megszabaduljon a rendkívül költséges berendezésektől,

amelyeket már megépíteni is csillagászati összegbe kerül, hogy a működtetéséhez, fejlesztéséhez szükséges személyzet és energia biztosításáról, valamint a tesztekhez kellő méretarányos modellek és alkatrészek legyártásáról ne is beszéljünk.

A Red Bull szélcsatornájának turbinája Forrás: Getty Images/Red Bull Content Pool/Getty Images

„Ezt a témát néhány hónappal ezelőtt hoztam fel, mondván hosszú távon meg kell vizsgálnunk a kérdést, mert a szélcsatorna nem különösebben hatékony, nem túl környezetbarát, és ahogy a világ fejlődik a szimulációk terén, amilyen gyorsan a CFD fejlődik... Például [az Aston Martin] Valkyrie a teljes fejlesztési fázisa alatt egyszer sem volt szélcsatornában” – nyilatkozta Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke, utalva az Aston Martin szupersportautójára.

A jelenlegi terv az, hogy legkorábban 2030-ban tilthatják meg a szélcsatorna használatát a Forma-1-ben.

„Ha 10 éves távlatban gondolkozunk, az már elég messze van ahhoz, hogy ezek a tulajdonképpen őskövületek, amelyek rengeteg áramot fogyasztanak, a Forma-1 múltjává váljanak. Az F1-nek a technológia csúcsát kellene képviselnie, egyre nagyobb befektetést tapasztalunk a technológiai szektorból, úgyhogy miért ne helyezzük kirakatba ezeket technológiákat. Ha tíz évben gondolkodunk, akkor minden csapatnak lesz ideje felkészülni és megfelelően igazodnia a befektetéseivel" – mondta Horner.

A szélcsatorna helyét a különböző szimulációs szoftverek, első sorban a CFD-szimulációk válthatják fel, az elképzelést szintén támogató Laurent Rossi, az Alpine vezérigazgatója szerint ezek azonban még nincsenek azon a szinten, hogy helyettesíteni tudják a szélcsatornát. „Ha végső soron ez segít féken tartani a költségeket, akkor ez egy jó intézkedés.

Szerintem egy ponton majd a szimuláció fejlődésével fokozatosan elhagyjuk, de addig a jelenlegi intézkedésekre támaszkodunk, amelyek limitálják a szélcsatornában eltöltött időt. Szerintem már ez is egy lépés a jó irányba."

A CFD-szimulációk még nem képesek felváltani a szélcsatornás teszteket Forrás: HP

Hasonlóan vélekedett Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke is, aki kizártnak tartja, hogy jelen állapotukban megbirkózzanak a szélcsatorna használatának betiltásával, mivel nem tudnák mivel elvégezni a szükséges teszteket. „A megbeszélések során 2030-at jelöltünk meg a legkorábbi időpontként a szélcsatorna betiltására. Ez volt a javaslat. Addig még sok idő van, de szerintem minden csapat nyitott a párbeszédre és kész elfogadni a javaslatot, mert még sokára lép életbe.

– nyilatkozta a Scuderia csapatfőnöke, aki hangsúlyozta, hogy a különböző részegységek tesztelése továbbra is nagyon fontos, legyen szó aerodinamikáról vagy a motorról.

– utalt arra Binotto, hogy több elemet kellene legyártaniuk, hogy feltehessék az autóra a szabadedzéseken, mivel nem tudnák a szélcsatornában eldönteni, hogy mit érdemes kipróbálni, és mit nem. – Nem gondolom, hogy jelenleg döntést tudunk hozni. Jó, hogy beszélünk róla, de a tesztelés továbbra is része a mérnöki folyamatainknak, ezért most még fontos, hogy legyen szélcsatornánk. Várjuk ki, hogy miként fejlődnek a szimulációk a jövőben."

Az új berendezést építő McLaren csapatfőnöke is támogatja a szélcsatornák betiltását Forrás: Motorsport Images/Steven Tee

Pat Symonds, az F1 technikai igazgatója elárulta, hogy

a tízből nyolc csapat támogatja a szélcsatornák betiltásának ötletét,

azt viszont nem mondta meg, hogy melyik az a kettő, amelyik nem. Az egyik ellenálló lehetne akár a McLaren is, amely jelenleg épít új szélcsatornát (dollár tízmilliók invesztálásával), egyelőre pedig a Toyota kölni berendezését használja, ami a folyamatos utazgatással és karanténnal nem kis időveszteséget jelent a wokingi istállónak. Ezzel szemben Andreas Seidl elmondta, hogy ők támogatják a betiltást.

Jelenleg még az egyeztetések zajlanak, a legkorábbi betiltás pedig 2030-tól lehetséges. Ezt mi is támogatjuk" – jelentette ki a McLaren csapatfőnöke.

Hasonló cipőben jár a jelenleg a Mercedes szélcsatornáját használó Aston Martin is, amelynek csapatfőnöke felfedte, hogy új gyárukhoz új szélcsatorna megépítését is tervezik, amiből a legkorábbi 2030-as betiltásig hátralevő években is profitálhatnak (becslései szerint 2023 közepén állhat üzembe, és ha csak hat és fél éven át használhatják, már az is megéri). Vélhetően hasonlóan gondolkozik a McLaren is, ami egyúttal jelzi, mennyire nem kiválthatóak egyelőre számítógépes szimulációkkal a szélcsatornás tesztek.