Botrányba fulladhat az Azeri GP, a két élcsapat között éleződik a feszültség

Forma-1, Max Verstappen, Lewis Hamilton, Spanyol Nagydíj
BARCELONA, SPAIN - MAY 09: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W12 leads Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda on track during the F1 Grand Prix of Spain at Circuit de Barcelona-Catalunya on May 09, 2021 in Barcelona, Spain. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Helmut Marko leszögezte, amennyiben a Mercedes feljelenti a Red Bullt Bakuban, ők is így tesznek a címvédővel. Az energiaitalosok tanácsadója, valamint Ross Brawn, az F1 sportigazgatója sem ért egyet Toto Wolffék álláspontjával.

A pályán zajló eseményeket leszámítva a Spanyol Nagydíj óta a hajlékony hátsó szárnyakról szóló vita az F1 legforróbb témája. A barcelonai hétvégén Lewis Hamilton kijelentette, hogy a Red Bull ezen alkatrésze a sebesség hatására elhajlik, ami szabálytalan. Ennek ellenére a teszteken rendre átment, ám nem sokkal később az FIA közölte a csapatokkal, hogy a Francia Nagydíjtól kezdve szigorítani fog az ellenőrzéseken, ami nem csupán a bikásokat érinti.

A Red Bullnak a Francia Nagydíjra kell módosítania a hátsó szárnyán, Bakuban viszont még használhatja a régit Forrás: Getty Images/Eric Alonso/Eric Alonso

A Mercedesnek, azon belül is elsősorban a csapatfőnök Toto Wolffnak nem nyerte el a tetszését, hogy a bejelentéstől számítva csak a harmadik nagydíjhétvégén lép hatályba az új szabály, amit a szövetség azzal indokolt, hogy szükség van némi türelmi időre. Az azóta már lezajlott Monacói Nagydíjon mindez nem sokat számított, ám Bakuban a rendkívül hosszú célegyenes miatt más lesz a helyzet. Ennek következtében az osztrák üzletember közölte, hogy ha a Red Bull továbbra is a szabálytalannak vélt hátsó szárnyával versenyez, akkor be fogják perelni riválisukat. Helmut Marko nem tudja mire vélni a fenyegetőzést.

– jelentette ki az energiaitalosok tanácsadója a Christian Nimmervollnak, a Formel1.de és a Motorsport-Total.com újságírójának adott interjújában. – Az FIA úgy döntött, hogy változtat a tesztekre és főleg a csavarodásnak való ellenállásra vonatkozó szabályokon. Mindez a Paul Ricardon lép életbe.”

Marko hozzátette, szerinte ez világos és egyértelmű kommunikáció az FIA részéről. Emellett leszögezte, hogy „az FIA elfogadta és szabályosnak minősítette az autónkat, mint ahogyan sok más autót is”. A 78 éves szakember figyelmeztette riválisukat, hogy ha akarnak, óvjanak, de az ő autójukkal sincs minden rendben.

„Szerintem még mindig az FIA határozza meg az eljárást, még akkor is, ha Wolff úr úgy érzi, hogy mindez túl késő számára – magyarázta. –

Utóbbira korábban már Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is utalt, Wolff pedig nem zárta ki, hogy a Mercedes óvása esetén ellenfelük is jogi útra tereli a címvédő első szárnyának kérdését. Ha hinni lehet Markónak, akkor ez meg is fog történni, ugyanis az erre vonatkozó kérdésre igennel felelt.

A tanácsadó arról is beszélt, hogy nem először kerültek hasonló szituációba, hiszen 2012-ben és 2013-ban hasonló okokból kellett változtatniuk a hátsó szárnyon. Hangsúlyozta, hogy a mostani esethez hasonlóan tudták, hogy ezt mikorra kell megtenni.

Előfordulhat, hogy a Mercedes és a Red Bull is megóvja az Azeri Nagydíj végeredményét Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

„Mindig szükség volt némi módosításra – emlékezett vissza. – Adott volt egy határidő, mi pedig abban a periódusban változtattunk. Ez teljesen normális folyamat. Jelenleg szabályos autóval versenyzünk, a Paul Ricard-i hétvégére pedig megfelelően megerősítjük a hátsó szárnyunkat.”

Az ügyben megszólalt Ross Brawn, az F1 sportigazgatója is, aki technikai igazgatóként, illetve csapatfőnökként számos hasonló ügyet élt át. A brit szakembernek nincs közvetlen hatása az ügy kimenetelére, határozott véleménye viszont van.

– nyilatkozta az ESPN-nek. – Meglepődnék, ha a sportfelügyelők a szövetség álláspontjával ellentétes döntést hoznának. Őszintén szólva nem látok más megoldást a problémára, nem látok más módszert a mérésre. Az FIA-nak számos tesztje van, és egyedül ezekkel lehet meghatározni, hogy mi szabályos. Ha valaki itt megfelel, de mások ezt vitatják, akkor igen, az FIA bármikor szigoríthat az ellenőrzéseken.”

Markóhoz hasonlóan Brawn is több ehhez hasonló esetet tud felidézni a múltból, többek között a Williamsszel is volt ügye. „Emlékszem, amikor Patrick Head [a Williams egykori főmérnöke – a szerk.] felmászott az első szárnyunkra a parc fermében, mert úgy gondolta, nem volt eléggé merev. Ezt Charlie [Whitingnak, az F1 akkori versenyigazgatójának – a szerk.] is demonstrálni akarta, ezért felment, és fel-le billegett rajta, hogy megmutassa, mennyire rugalmas.”