Vágólapra másolva!
Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója kételkedik abban, hogy miként azt előrevetítette, a Mercedes valóban meg fogja óvni a hajlékony hátsó szárnyakat az Azeri Nagydíjon. Egy korábbi technikai igazgató eközben az energiaitalos csapat pártját fogja a kérdésben.

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke a Monacói Nagydíj leintése után kijelentette, hogy ha az FIA nem lép és tiltja be a Red Bull és a még ilyet használó csapatok hajlékony hátsó szárnyát már az Azeri Nagydíj előtt, akkor Bakuban óvni fognak. Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója azonban nem hisz a riválisnak.

Wolff (jobbra) leadta a figyelmeztető lövést Forrás: Daimler AG/Steve Etherington/Mercedes-Benz Grand Prix Ltd.

Az FIA a Spanyol Nagydíj után kiadott technikai direktívában a Francia Nagydíjat jelölte meg, mint azt a futamot, amelytől érvényben lesznek a hátsó szárnyak hajlékonyságát ellenőrizni hivatott mérések. Wolff és Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke azonban ezt elfogadhatatlannak tartja, mivel szerintük a Nemzetközi Automobil Szövetség a direktívában egyértelműen kijelentette, hogy a túlságosan hajló hátsó szárnyak szabálytalanok, ezért azonnal be kell tiltani őket.

A Monacói Nagydíjon vajmi kevés előnyt jelentő alkatrészek Bakuban pedig már súlyos tizedeket hozhatnak a konyhára, ezért is dönthet a Mercedes az óvás mellett. Marko szerint azonban nem fog.

„A Mercedesnek nyolc autót kellene megóvnia, mivel rajtunk kívül a Ferrari, az Alfa Romeo és az Alpine is érintett. Vajon tényleg ezt akarják tenni, nagy botrányt csinálva ezzel? Én nem hiszem" – nyilatkozta a Red Bull tanácsadója az F1-insider.com-nak.

Kétségtelen, hogy a Forma-1-re nézve nem lenne túl jó reklám, ha mondjuk a bakui futam végeredménye az óvás miatt hetekre bizonytalanná válna. Gary Anderson, az egykori Jordan-istálló technikai igazgatója a The-Race.comnak a témában írt cikkében például megjegyezte, hogy Bernie Ecclestone idején nem fajultak volna idáig a dolgok, mert ő már korábban leült volna a felekkel megvitatni a nézetkülönbségeket, és nem hagyta volna, hogy a sportág rossz hírét keltsék.

Nagy kérdés, hogy mi lesz a Red Bull és a többi érintett csapat hátsó szárnyával a bakui futamon Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Getty Images

Jelenleg azonban van esély rá, hogy ez elkerülhetetlen lesz, amennyiben pedig a Mercedes óv, úgy a Red Bull rögtön visszatámadhat, és a technikai szabályzat 3.8-as pontjára hivatkozva megóvhatja a Mercedes hajlékony első szárnyát. Anderson a vitában a Red Bullnak adott igazat, mondván nem kis teljesítmény olyan elemeket tervezni, amelyek átmennek a terheléses teszteken, és közben mégis hajlanak oly módon, hogy az aerodinamikai előnyt jelentsen.

A szakember szerint idény közben, különösen a költségplafon bevezetése után nem szabadna változtatni, mivel a hajlékony szárnyat használók megfeleltek az erre az évre vonatkozó szabályoknak.

Anderson abban is egyetért Christian Hornerrel, a Red Bull csapatfőnökével, hogy nincs olyan autó a mezőnyben, amelynek ne lenne menet közben mozgó aerodinamikai eleme, elég csak megnézni az autók aerodinamikája szempontjából sokkal fontosabb első szárnyakat. És bár az a Red Bullon is hajlik, a Mercedesen szemre a legjobban, így a brackley-iek sem mondhatják el magukról, hogy mindenben megfelelnek a szabályok szellemiségének.

A Mercedes hátsó szárnya nem, de az első egyértelműen hajlik Forrás: Formula 1 via Getty Images/2021 Formula One World Championship Limited/Clive Rose

Marko ezért aztán azt várja, hogy az FIA előbb-utóbb az első szárnyakat illetően is lépni fog.

– figyelmeztetett a tanácsadó.

Egy dologban azonban nem volt igaza a 78 esztendős osztráknak. A Red Bull szárnyát ugyanis a Mercedes tavaly bevetett, az idei szezonra betiltott DAS (kettős tengelyű kormányzás) rendszerének esetéhez hasonlította. „A Forma-1-ben a játék része, hogy a csapatok gondosan kitanulmányozzák, ha az ellenfelek valami különleges megoldással állnak elő. Mi is ezt tettük, amikor a Mercedes megcsinálta a DAS-t tavaly. Az FIA illegálisnak minősítette azt, de az utolsó versenyig használhatták. Miért nem fogadja el a Mercedes, hogy most az FIA ugyanezt teszi a hátsó szárnyunkkal" – mondta Marko,

aki abban téved, hogy az FIA tavaly szabályosnak minősítette a DAS-t

(furcsa is lett volna, ha az ellenkezőjét teszik, miután a Mercedes folyamatosan egyezetett velük a fejlesztés alatt arról, hogy mit lehet, és mit nem), és csupán a 2021-es szabályokat módosította úgy, hogy az idei évtől már ne legyen az.