Meghalt Max Mosley, az FIA korábbi elnöke

Forma-1, Max Mosley
PARIS - SEPTEMBER 21: F.I.A President Max Mosley speaks to journalists at the F.I.A headquarters after attending the World Motor Sport Council hearing on September 21, 2009 in Paris, France. Renault will not contest the charges that Nelson Piquet Jr. was ordered by management to deliberately crash his car during the Singapore Formula 1 Grand Prix, the crash caused the deployment off the safety car, due to team mate Fernando Alonso's race strategy he was able to win the race. The incident has already seen the resignation of team principal Flavio Briatore and Director of Engineering, Pat Symonds. The punishment from the FIA could be exclusion of the team from F1, a large fine or a suspended ban. (Photo by Francois Durand/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Hosszan tartó súlyos betegség után, 81 éves korában elhunyt Max Mosley, a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnöke, számolt be róla a Daily Mail. Az értesülést azóta Bernie Ecclestone, a Forma-1 korábbi ügyvezető igazgatója is megerősítette.

Chelsea-ben található otthonában, a rákkal folytatott hosszú küzdelem után, 81 éves korában meghalt Max Mosley korábbi FIA-elnök. Az egyetemes autósport és a Forma-1 legbefolyásosabb emberei közé tartozó Mosley 1993-tól 2009-ig töltötte be a Nemzetközi Automobil Szövetség elnöki tisztségét, ez idő alatt pedig rengeteget tett az autósport és a Forma-1 biztonságosabbá tételéért. A fiatalon maga is autóversenyzéssel próbálkozó, később F1-es csapatot alapító ügyvéd szoros barátságot ápolt Bernie Ecclestone-nal, a Forma-1 egykori mindenható urával, aki a BBC Sportnak megerősítette barátja halálhírét.

Mosley 2009-ben, még az FIA elnökeként Forrás: Getty Images/2009 Getty Images/Francois Durand

„Olyan, mint elveszíteni egy családtagot, egy testvért. Olyanok voltunk mi ketten. Rengeteg jó dolgot tett, nemcsak a motorsportért, hanem az autóiparért is. Nagyon jó volt abban, hogy elérje, az emberek biztonságos autókat építsenek" – mondta róla Ecclestone.

Mosley pályafutása során szinte végig kemény kritikákat kapott a Forma-1 reformjára irányuló törekvései miatt, a különösen Ayrton Senna 1994-es halála után a sportág biztonságának növelésére tett erőfeszítéseit azonban mindenki elismerte. Regnálása 2009-ben közvetve azért ért véget, mert 2008-ban a News of the World brit bulvárlap rejtett kamerás felvételeket közölt egy, az ő részvételével zajló orgiáról, amelynek náci színezetet tulajdonítottak. Mosley később emiatt pert nyert a lap ellen, de a helyzete megrendült az FIA elnöki pozíciójában, így 2009-ben már nem indult újra, helyét Jean Todt vette át. Az akkor még a Forma-1 élén álló Bernie Ecclestone később élete legrosszabb döntésének nevezte, hogy nem állt ki barátja mellett.

Max Mosley és Bernie Ecclestone 2005-ben Forrás: Getty Images/YongHe/Yonghe

Mosley 1940-ben született Sir Oswald Mosley szélsőjobboldali politikus és a hírhedt Mitford-nővérek egyikének, Lady Diana Mosley-nak a gyermekeként. Ügyvédnek tanult, majd belekóstolt a versenyzésbe is, többnyire sportautókkal indult, de a Forma-2-ben is próbára tette magát (többek között a mezőnyben volt azon az 1968-as hockenheimi futamon is, amelyen meghalt a kétszeres F1-es világbajnok Jim Clark).

1969-ben végleg szögre akasztotta a sisakját, hogy társalapítóként részt vegyen a March Engineering létrehozásában. Eközben már diplomataként is elkezdett tevékenykedni, és jogi tanácsadóként segítette a FOCA-t, az F1-es konstruktőrök szövetségét. Ebben a pozíciójában részt vett az első, az F1-et éveken át kontrolláló Concorde-egyezmény megalkotásában.

1986-ban a FISA (az F1 irányító testülete az FIA előtt) gyártók bizottságának elnöke lett, majd 1991-ben a szervezet elnökévé is megválasztották. Miután 1993-ban az FIA átvette a FISA szerepét, Jean-Marie Balestre-t váltotta az elnöki székben. Az F1-en kívül az utcai autók biztonságáért is rengeteget tett és elévülhetetlen érdemeket szerzett az Euro NCAP által felállított sztenderdek széleskörű alkalmazásában. A Forma-1-ben a töréstesztek szigorúbbá tétele mellett az ő nyomására vezették be a 2003-as szezontól a HANS fej- és nyakvédőt, ami azóta minden sorozatban kötelezővé vált.

Mosley finoman szólva sem mindig volt népszerű a csapatok körében Forrás: Getty Images/2003 Getty Images/Clive Mason

1997-ben, 2001-ben és 2005-ben is újraválasztották az FIA élén, még úgy is, hogy ténykedése korántsem volt vitáktól mentes. Az F1-et irányító Bernie Ecclestone barátjaként nem egyszer álltak szembe a csapatokkal és gyártókkal a sportág irányításáért folyó harcban, illetve Mosley a 2005-ös gumibotrányban és a McLaren és a Ferrari között 2007-ben kirobbanó kémbotrányban is a negatív hős szerepét öltötte magára.

Életéről hamarosan dokumentumfilm jelenik meg, amely leginkább 2008-as szexbotrányára fog koncentrálni, miközben több szaftos részletet is feltár a korábbi FIA-elnök életéből. „Van egy-két rész, amit kivágnék belőle, ha én lennék a főnök. De úgy az egésznek semmi értelme nem lenne, ezért kell függetlennek lennie" – nyilatkozta korábban Mosley a filmről, amelynek bemutatóját már nem érhette meg.