A McLaren tagadja, hogy Verstappen feltartására utasította Norrist

Forma-1, Portugál Nagydíj, Lando Norris, McLaren
Lando Norris McLaren F1 Team drive his MCL35M single-seater during qualifying session of Portuguese GP, third round of Formula 1 World Championship in Autodromo Internacional do Algarve, Mexilhoeira Grande, Portimao, Algarve, 1 May 2021 (Photo by Andrea Diodato/NurPhoto via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Red Bull tanácsadója egyértelmű célzást tett rá, hogy a McLaren a Mercedest akarta segíteni a Portugál Nagydíj időmérőjén azzal, hogy Max Verstappen feltartására utasította Lando Norrist, a wokingiak azonban tagadták ezt, és elmondták, miért mondták pilótájuknak a rádión azt, amit.

Nem volt elragadtatva Helmut Marko, a Red Bull tanácsadója attól az üzenettől, amelyet Lando Norris versenymérnöke címzett a McLaren pilótájának a portugáliai időmérő harmadik szakaszában. Amikor az utolsó mért körökre készültek, Norrisnak azt mondták a fülére: „Verstappen van mögötted, még nincs mért köre, ne tegyél neki szívességet."

Sokan, köztük az osztrák tanácsadó is úgy értelmezte ezt az üzenetet, hogy a McLaren arra utasította Norrist, hogy amennyire még a szabályok adta kereteken belül képes rá, tartsa fel Verstappent. A wokingiak csapatfőnöke és a brit pilóta szerint ilyesmiről azonban szó sincs.

A Norrisnak címzett üzenetre többen is felkapták a fejüket Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

Norrisnak az első felvezető köre végén (Verstappennel ellentétben ő két melegítő kört ment) mondták a fülére a fentebb taglalt üzenetet, de csak a 10-es kanyarhoz érve húzódott félre az egyetlen érvényes Q3-as körét teljesítő Verstappen elől, noha addig is jócskán előtte haladt. „Természetesen frusztráló, amikor az ember megfutja a leggyorsabb időt [de mégsem az övé lesz a pole]. A négyes kanyarban kapott egy széllökést hátulról, ami kitette a pályáról. Időt veszített miatta, nem nyert” – nyilatkozta Marko a Servus TV-nek, majd rátért Norrisra.

– mondta cinikusan, arra utalva, hogy a McLaren a motorpartnerének akarhatott segíteni. – Aztán persze ott volt Vettel is, aki azzal volt elfoglalva, hogy a pályán tartsa az autóját. Eléggé szerencsétlenül jött ki."

Norris a 10-es kanyarban állt félre Forrás: F1 TV

Verstappen a levezető körében nemes egyszerűséggel fa**fejeknek nevezte Norrist és Vettelt, amiért szerinte feltartották őt. A fedélzeti kamerás felvételeket vizsgálva inkább utóbbi zavarhatta jobban a Red Bull versenyzőjét, noha az ideális ívről az Aston Martin pilótája is lehúzódott. Norris viszont tényleg nagyon udvariasan félreállt, éppen ezért nem is nagyon értette, hogy a Verstappennek mi volt vele a gondja.

Megpróbáltam a lehető legjobban félreállni előle, nem akartam feltartani, vagy bármi ilyesmi. De nem hallottam, hogy mit mondott. Nem tartottam fel, még csak közel sem voltam ehhez."

Ami pedig a rádióüzentet illeti, a McLaren csapatfőnöke elmagyarázta, hogy nem feltartásra buzdították Norrist, hanem csak arra figyelmeztették őt, hogy ne adjon szélárnyékot Verstappennek,

mert a célegyenesben sokan arra játszanak, hogy az előttük haladó, hozzájuk képest aszinkronban levő versenyzővel húzassák magukat.

Vettelt az utolsó kanyarban érte utol Verstappen, szemre pedig ez zavaróbb volt, mint Norris félreállása Forrás: F1 TV

„Először is tisztáznunk kell, hogy saját magunkért versenyzünk, senki másért. A célunk, hogy a két autónkkal a lehető legjobb eredményt érjük el” – szögezte le Andreas Seidl.

Ez a rádiózás, amire céloznak... Ha megnézzük, hogy mit csinált mindenki a célegyenesben, miután befejezte a körét, a pilóták igyekeztek azonnal félreállni és nem szélárnyékot adni, hogy mindenki maga futhassa meg a körét külső segítség nélkül."

Vélhetően Norris is ezért lassított inkább le, és engedte el Verstappent ahelyett, hogy előtte maradva kezdte volna meg a saját körét, szélárnyékot adva így a mért körét befejező hollandnak.

Russellnek a szélárnyékon múlhatott a Q3

Hogy a csapatok mennyire számításba vették a szélárnyék jelentette előnyöket a tegnapi időmérőn, mi sem mutatja jobban, mint Dave Robsonnak, a Williams járműteljesítményért felelős mérnökének szavai, aki szerint ha Lando Norris nem megy ki a bokszba a Q2 végén akkor, amikor George Russell a mért körét kezdte mögötte, a Williams britjének összejöhetett volna a Q3-ba jutás.

Russell el is kezdett jobbra húzódni az őt méterekkel korábban megelőző Norris után, majd észlelte, hogy a McLaren a bokszba tart, nem csak lehúzódik a célegyenesben Forrás: F1 TV

„Nyilván nagyon közel voltunk, úgyhogy egy kicsit csalódott voltam, hogy Lando bement a bokszba. Azt gondoltuk, hogy legalább egy szélárnyékot kapni fogunk tőle George mért körének kezdetekor, ami a különbséget jelenthette volna" – mondta Robson utalva arra, hogy Russell mindössze 57 ezreddel maradt le a továbbjutásról, de így is eddigi legjobb williamses időmérőjét teljesítette.