Problémák lehetnek az F1 forradalmi újításával a sportág veteránja szerint

Forma-1, Olasz Nagydíj, második rajt
MONZA, ITALY - SEPTEMBER 06: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Pierre Gasly of France driving the (10) Scuderia AlphaTauri AT01 Honda and the rest of the field at the restart after the red flag period during the F1 Grand Prix of Italy at Autodromo di Monza on September 06, 2020 in Monza, Italy. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Gary Anderson, a Jordan egykori technikai igazgatója több ponton is kritizálta az idei szezonban három alkalommal is megrendezendő időmérős futamokat, vagyis a sprintversenyeket. Ross Brawn, az F1 sportigazgatója elárulta, a jövőben akár több hétvégén is alkalmazhatják a formátumot.

Hétfőn hivatalosan is bejelentették, hogy az idei szezonban három F1-es nagydíjon is kipróbálják a sprintversenyeket, vagy a hivatalos megnevezéssel élve az időmérős futamokat. Ezeken a hétvégéken pénteken délután rendezik a hagyományos értelemben vett kvalifikációt,aminek végeredménye meghatározza a szombat délutáni, körülbelül 100 km-ből álló futam rajtsorrendjét, és ugyanez a szabály érvényes a Brit Nagydíjon bemutatkozó esemény, valamint a vasárnapi főverseny relációjában. Az Auto Motor und Soirt időközben azt is kiderítette, hogy ezeken a hétvégéken 2 kemény, 4 közepes és 6 lágy gumiszett áll a pilóták rendelkezésére.

Többek között Monzában is rendeznek időmérős futamot Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

A csapatok egytől egyig egyetértettek abban, hogy egy próbát mindenképpen megér a forradalmi újítás. A pilóták között már nem volt ekkora az összhang, leginkább talán Sebastian Vettel ellenezte az akkor még csak valószínűsíthető szabálymódosítást. Emellett mi is körbejártuk a várható következményeket, és arra jutottunk, hogy

a nyilvánvaló előnyök ellenére sem biztos, hogy az új formátum jót tesz a Forma-1-nek.

A bejelentés után a jelenleg a The-Race.com szakírójaként dolgozó Gary Anderson is kifejtette véleményét, és számos ponton kritizálta az időmérős futamok koncepcióját. Az F1-ben a leghosszabb időt a Jordan technikai igazgatójaként eltöltő, de a Stewart Grand Prix-nál és a Jaguarnál is megforduló veterán már cikke elején leszögezte, hogy ez nem sokkal marad el a 2016-os szezon első két hétvégéjén használt időmérős formátumtól, amikor a pilóták egyenként estek ki a kvalifikációról. Utóbbiról pedig kijelentette, hogy az F1 történetének egyik legostobább döntése volt, legalábbis ami a szombat délutáni menetrendet illeti.

A brit szakember pontról pontra szedte ízekre az új formátumot. Már az F1 kommunikációjával sem értett egyet, ami kiemelte, hogy a több akció és a szurkolók nagyobb mértékű bevonása mellett jutalmazza az időmérős futamon jó eredményt elérő pilótákat, egyben azoknak is lehetőséget ad, akiknek hátulról kell felzárkózniuk. Andersonnak leginkább az utolsó résszel volt problémája:

korábbi elemzése szerint a kvalifikáció végeredménye nem tér el jelentősen a versenyétől, „szóval miért is adna lehetőséget a javításra ez a formátum”?

A bejelentés során arra is fény derült, hogy a sprintfutam első három helyezettje 3, 2, illetve 1 ponttal gazdagodik. A 70 éves szakember szerint ezzel csak azt érik el, hogy a világbajnokság korábban eldőljön, ami ellentétes a legtöbb szurkoló kívánságéval. Hozzátette, ő maga is sokkal szívesebben látna egy olyan küzdelmet, amely matematikailag is csak az utolsó futamon zárul le.

A sprintfutamokkal hamarabb eldőlhet Hamilton és Verstappen küzdelme? Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Bryn Lennon

Ami a pénteki menetrendet illeti, Anderson örül, hogy legalább a normál kvalifikáció formátumát megtartották (leszámítva a gumikiosztást). A szombati nappal már közel sem ennyire elégedett: egyrészt nem érti, miért nem lehet arra kényszeríteni a csapatokat, hogy az időmérős futamon is csak a lágy abroncsokat használhassák, amelyek gyors elhasználódása adott esetben extra izgalmakat teremthet.

Másfelől abban is teljesen biztos, hogy a versenyzők nem vállalnak túlzott kockázatot, mert tudják, hogy egy elrontott manőver súlyos következményekkel járhat.

A vasárnapi futam már hasonlóképpen fog zajlani, mint eddig, azonban nem minden re derült fény. Anderson feltette a kérdést, hogy a Q2-es gumikon kell elrajtolni, vagy a szombat délután használt keverékek valamelyikén. Esetleg a közleményben olvasható két szett azt jelenti, hogy csak azokat vehetik igénybe, vagyis mindenképpen egykiállásos versenyt látunk? Az AMuS egyébként ezt is kiderítette: mind szombaton, mind vasárnap szabad lesz a gumiválasztás.

A brit szakember ezen túl is hiányolja a részleteket. Cikkében felvetette, hogy nem minden csapatnak áll rendelkezésre elegendő új specifikáció egy adott alkatrészből. Ennek megfelelően az sem világos, hogy mi történik, ha egy sprintfutamon elszenvedett baleset miatt valakinél cserére van szükség, és a főversenyre már csak a régebbi elem marad meg neki.

Nem fogják minden hétvégén bevezetni

Lehet bárkinek bármilyen véleménye, egyelőre nem lehet biztosan megmondani, hogy beválik-e az új formátum. Amennyiben igen, úgy az F1 minden bizonnyal növelni fogja az időmérős futamok számát, de Ross Brawn szavai alapján nem valószínű, hogy minden hétvégén alkalmazni fogják.

A kevés előzési ponttal rendelkező pályák például nem igazán tűnnek megfelelőnek.

„Nem vagyok benne biztos, hogy ez a formátum Monacóban is sikeres lenne – nyilatkozta a sorozat hivatalos honlapjának az F1 sportigazgatója. – Egyfajta »Grand Slamként« tekintünk ezekre a hétvégékre, amelyeket a szezon eltérő pontjain rendeznek meg. Nem hiszem, hogy [valaha is] egész idényben ez lesz, hanem csak meghatározott számú versenyhétvégéken, de ezt még el kell dönteni.”

Brawn elárulta, a jövőben növelhetik a sprintfutamok számát Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Annak ellenére, hogy jó néhány kritika elhangzott a pilóták részéről, Brawn kijelentette, hogy a mezőny tagjai nem zárkóztak el az újítástól. Hozzátette, akkor nem fogják erőltetni a sprintfutamokat, ha a koncepció jól láthatóan nem működik.

– magyarázta. – Így aztán ki tudjuk értékelni a látottakat, és eldönthetjük, hogy [az időmérős futam] a jövőben is része lesz-e az F1-es idénynek. Ha nem működik, feltesszük a kezünket és újragondoljuk a dolgokat.”

Annak ellenére, hogy ezeken a hétvégéken szombatonként is osztanak pontokat, Brawn leszögezte, hogy nem kívánják csökkenteni a főverseny jelentőségét. „Az egész hétvége során be akarjuk vonni a szurkolókat. A vasárnapi nagydíj fantasztikus, annak nem is szeretnénk ártani, de pénteken és szombaton növelni akarjuk a bevonódást.”