Vágólapra másolva!
Eddig nem látott problémákat generált, hogy George Russell és Valtteri Bottas balesetében a finn pilóta Mercedese szinte totálkáros lett. Toto Wolff és Andrew Shovlin szerint pénzügyileg nehéz lesz rendezni a helyzetet.

Nagy veszteség érte a Mercedest, amikor az Emilia Romagna Nagydíj 32. körében George Russell nekiment Valtteri Bottas autójának és mindketten kiestek. A feszültséget okozó helyzet mellett az anyagi kár is jelentős, és a költségplafon bevezetése óta nem csak az a gond, hogy a csapatnak fedeznie kell a javítást, hanem az is, hogy ezzel együtt a 145 millió dolláros határ alatt kell maradniuk.

Bottas autója alaposan összetört Forrás: F1 TV

A szabály lényege, hogy néhány kivételtől, például a pilóták fizetésétől vagy a marketing célú kiadásoktól eltekintve a csapat az éves működésére maximum 145 millió dollárt költhet el. Az nincs megszabva, hogy milyen költségekre mennyi pénzt fordíthatnak, de az egész keretet nem léphetik túl.

Toto Wolff csapatfőnök nemrég elmondta, hogy gyári csapatként nehezükre esik az eddig jóval költségesebb működésüket a plafon alá szorítani,

a Red Bullhoz hasonlóan részben ezért szabtak szigorú feltételeket a tervezett sprintfutamok bevezetéséhez. A szombati edzésnapokra szánt rövid versenyek kapcsán is attól tartottak, hogy összetörnek az autók, ez Imolában be is következett.

„Ez elég nagy bukás volt – nyilatkozta Wolff a Mercedes online sajtóbeszélgetésén. – Az autónk szinte totálkáros a költségplafon közepette, erre biztosan nem volt szükségünk és talán korlátozza majd azt is, hogy milyen fejlesztéseket tudunk majd megvalósítani.”

A csapatfőnök azt mondta, „igen, abszolút” lehetséges, hogy a baleset akár a 2022-es fejlesztéseket is visszavetheti, de ezt nem fejtette ki. A Mercedes vezető versenymérnöke, Andrew Shovlin hozzátette, már nem is amiatt aggódnak igazán, hogy esetleges motorcsere miatt rajtbüntetést kapnak, hanem az, hogy a töréskár nem szerepelt a költségvetésükben.

„A pilótáink hihetetlenül jók voltak abban, hogy az elmúlt éveket nagyobb törés nélkül teljesítették és az biztos, hogy elég nagy lesz a számla a karbon és fém elemek javítása miatt. Átnézzük, hogy mi menthető és Portimaóra újra összerakjuk az autókat, de elég aggasztó, amikor ilyen baleset történik” – mondta Shovlin, akinek még Lewis Hamilton első szárnytörése miatt is fájhat a feje.

A brit szakember elmondta, ideális esetben az alkatrészeket az élettartamuk végéig használják vagy már ahhoz közelítve selejtezik le balesetek esetén, Bottas és Hamilton viszont lényegében új alkatrészeket tört össze. „Ez a költségplafon miatt tényező lesz, valahonnan pénzt kell rá találni. Ha ez nagy problémává válik, akkor beüthet a fejlesztési büdzsében is.”