Újabb részletek derültek ki az F1 idei újításáról

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Lewis Hamilton, Mercedes, Bahreini Nagydíj, rajt
BAHRAIN, BAHRAIN - MARCH 28: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Red Bull Racing RB16B Honda leads the field at the start of the race during the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on March 28, 2021 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Lars Baron/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Forma-1 elnök-vezérigazgatója újabb részleteket árult el az idén debütáló szombati időmérős futamokkal kapcsolatban. Stefano Domenicali megerősítette, hogy a vasárnapi verseny rajtsorrendjéről döntő megméretés győztese nem lesz hivatalos F1-es futamgyőztes, ám az egyik fontos statisztikába így is bekerül majd a neve.

Stefano Domenicali, a Forma-1 elnök-vezérigazgatója újabb részletet árult el az idén debütáló sprintfutamokkal, avagy ahogy legújabban hivatkoznak rá, időmérős futamokkal kapcsolatban. Az idén a Brit, az Olasz és a Brazil Nagydíjon kipróbálni tervezett újítás egyelőre csak a 2021-es szezonra szól, ám ha sikerrel vizsgázik, a jövőben akkor sem lesz ilyen az összes versenyhétvégén. Már csak a felmerülő extra költségeken vitáznak a csapatok, ami kapcsán az F1 első embere egy kicsit oda is szúrt az élmezőnynek.

A Ferrari hazai versenyén, az Olasz Nagydíjon is lesz időmérős futam Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Hasan Bratic

A szombati egyórás időmérőt felváltó (azt pénteken rendezik), az említett három versenyen a vasárnapi furam rajtsorrendjéről döntő időmérős futamot sokan, köztük több pilóta is ellenzi, vagy legalábbis szkeptikus a bevezetésével kapcsolatban, mondván csökkenthetik a nagydíj értékét. Az F1 célja azonban az, hogy ez ne így legyen, miközben növelnek a show értékén. Domenicali szerint ez igenis kivitelezhető, miközben azt is elmondta, hogy a szervezők nagy örömmel fogadták a tervezetet, amely a jelek szerint a nézők érdeklődését is felkeltette.

– nyilatkozta az elnök-vezérigazgató az Auto Motor und Sportnak. – Ennek a formátumnak számos előnye van. Kevesebb a szabadedzés és több az akció a pályán, ahol senki sem fog arra várni, hogy javuljanak a körülmények, ahogyan azt Bahreinben láthattuk. Egy szabadedzéssel és időmérővel a szervezők jobb pénteki programot kínálhatnak a rajongóknak, majd a második szabadedzéssel és az időmérős versennyel jobb szombatot."

Silverstone adhat otthont az F1 történetének első időmérős versenyének Forrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

Az olasz szerint a szponzorok is jól járnak az újítással, illetve az egész hétvége érdekesebb lesz amiatt, hogy már pénteken is lesz érdemben miről hírt adni, hiszen akkor rendezik az időmérős verseny rajtsorrendjéről döntő kvalifikációt. „Minél kiszámíthatatlanabbá válik minden, annál izgalmasabbak lesznek a versenyek. És ha nem próbáljuk ki, sosem tudjuk meg, hogy a javunkra válik-e" – mondta az F1 első embere.

Domenicali megnyugtatta azokat, akik attól tartanak, hogy a statisztikákat is értelmezhetetlenné teszi majd az új formátum,

az időmérős futam győztese ugyanis hivatalosan nem lesz Forma-1-es futamgyőztes, helyette egy pole pozíció kerül a neve mellé.

Persze önmagában ez is lehet furcsa, hiszen mióta Forma-1 a Forma-1, a pole pozíciót kiharcolni egyetlen gyorskörrel lehetett (2005 elején néhány versenyen kettővel, de a szellemiség ott is az volt, hogy az indul az élről, aki egyetlen körön a leggyorsabb), a jövőben pedig valaki akár úgy is megszerezheti élete első pole pozícióját, hogy megnyeri az időmérős versenyt.

Verstappen egykörös tempójával érdemelte ki a pole-t az idei szezonnyitón, de az új formátum alapján ez csak a szombati időmérős futam első rajtkockájára lett volna elég Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Lars Baron

Az F1 hagyományait féltőknek ugyanakkor jó hír, hogy ha maradnak is az idei szezon után az időmérős futamok, akkor sem lesznek majd minden helyszínen.

Először viszont nézzük meg, hogy működik-e" – mondta Domenicali.

Az elnök-vezérigazgató szerint a részletek többnyire már ki vannak dolgozva, úgyhogy most már csak a csapatokkal kell dűlőre jutniuk abban, hogy mekkora kompenzációt kapnak a felmerülő pluszköltségekért. Korábbi sajtóhírek szerint végül félmillió dollárban állapodtak meg a három futamért cserébe, illetve jelentős kár esetén további összeget kaphat az érintett csapat, mindez pedig beleszámít majd az idei évtől bevezetett költségplafonba. Domenicali szavai alapján azonban még nem született meg a megállapodás. „A tárgyalások jelenlegi is zajlanak. A különbség a sima időmérő és az időmérős futam között nem nagy. A megtett táv nagyjából egyforma. Ha minden újdonságért kompenzációt kérünk, soha nem jutunk sehova. Nem szabad elfeledkeznünk a távlati célokról.

– szúrt oda egy kicsit az olasz. – Remélem, hogy megtaláljuk a megoldást. A formátum egyéb részletei többé-kevésbé véglegesítve vannak."