Vágólapra másolva!
Hiába szigorítottak a szabályokon, vannak területek, amelyeket továbbra sem tud ellenőrzése alatt tartani a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA). Név nélkül nyilatkozó csapattagok állítják, hogy a háttérben nagyüzemben zajlik a szabályok kijátszása.

A tavalyi másolós botrány óta a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) számos helyen pontosított a Forma-1 technikai szabályzatán, próbálva elejét venni a csapatok közötti tiltott információ-átadásnak, a jelek szerint azonban továbbra is történik nem megengedett információcsere. Niklolasz Tombazisz, az FIA formaautós bizottságának elnöke elismerte, hogy a csapatoknak olykor sikerült kijátszaniuk őket, és valószínűleg az új, minden eddiginél szigorúbb ellenőrzés bevezetése sem fogja egy csapásra megoldani a problémát.

A tavalyi Racing Point megjelenése után nagy volt a felzúdulás a riválisok körében Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Az ilyen információcsere természetesen a különböző partnercsapatok között merülhet fel. A Mercedes az Aston Martinnal, a Red Bull az Alpha Taurival, a Ferrari pedig a Haasszal áll nagyon szoros kapcsolatban, miközben a Williams 2022-től a motor mellett a brackley-iek váltóját és hátsó felfüggesztését is használja. Ezebn kívül a Haasnál lazább, de meglévő technikai együttműködés van a Ferrari és az Alfa Romeo között is. A jelenlegi viszonyok között mindössze két istálló van teljesen magára utalva: az Alpine és a McLaren. Utóbbi bár Mercedes-motorokat használ az idei évtől, minden más alkatrészét vagy maga gyártja, vagy független külső beszállítóktól szerzi be.

Noha a Racing Point tavalyi trükkje (a Mercedes autójának lemásolása) a szabályok megváltoztatása révén a jövőben már nem lesz lehetséges, a Racefans információi szerint

több istálló is aggódik amiatt, hogy a tiltott információcsere továbbra is jelen van.

Tavaly augusztusban a Renault már felvetette ezt a problémát, amire a szövetség egy technikai direktívával válaszolt, amelyben részletesen leírta, hogy pontosan mi engedélyezett és mi nem.

Az Aston Martin autója továbbra is nagyban a korábbi Mercedresre épül, így profitálhatnak a világbajnok istálló által átadott információkból Forrás: Jerry Andre

Ebben a gumikkal kapcsolatos információktól kezdve a beállításokkal kapcsolatos paramétereken át rengeteg tétel szerepel a tiltólistán. Zak Brown, a McLaren, valamint Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke is elmondta Bahreinben, hogy megbíznak az FIA-ban, a Racafans szerint a háttérben ugyanakkor komolyan felmerült, hogy egyesek nem a szabályok szerint járnak el. „Nyilván képesek összejátszani, nekünk azonban bíznunk kell az FIA-ban. Ők figyelemmel követik a szituációt és betartatják a szabályokat" – mondta Brown.

A szaklapnak név nélkül nyilatkozó csapattagok azonban arról számoltak be, hogy több, különösen az autó beállításával és működtetésével kapcsolatos területen nem ellenőrizhető az adatáramlás két csapat között, az egyik rangidős csapattag pedig azt mondta, hogy „[X csapat] továbbra is kap a felfüggesztés geometriájára vonatkozó adatokat [az azt szállító Y csapattól] és ugyanez a helyzet [Z és A csapattal is].

Ezt követte az FIA bejelentése a Bahreini Nagydíj előtt a mostantól bevezetésre kerülő, minden nagydíjhétvége során egy autót sorsolás útján kiválasztó és azt a futam után alapos ellenőrzésnek alávető vizsgálatról. „Minden csapat nagyon gyanakvó a riválisaival szemben, hogy talán X vagy Y csapat csinál valami szabálytalant. Biztos vagyok benne, hogy esetenként bizonyos dolgok elkerülték a figyelmünket" – ismerte el Tombazisz, aki hozzátette, jelenleg nincs kimondott gyanújuk azzal kapcsolatban, hogy valaki rosszban sántikál, egyszerűen jó lépésnek tartják az alaposabb ellenőrzés bevezetését.

A Ferrari és a Haas esetében sem zárható ki a trükközés Forrás: dpa Picture-Alliance via AFP/Hasan Bratic

A Racefans forrásai ugyanakkor kételkednek abban, hogy ezek az ellenőrzések fel tudnák fedni az esetleges tiltott adatáramlást, hiszen egy autó nagyjából 15 ezer alkatrészből áll, az ellenőrzés során pedig nagyjából 50, szúrópróbaszerűen kiválasztott listázott alkatrészt tudnak megvizsgálni. Ezzel Tombazisz is tisztában van, ezért elismerte, hogy továbbra is bevett gyakorlat lesz az, hogy a csapatok egymást jelentik fel az innen-onnan származó információk alapján, de az FIA úgy gondolja, hogy „ezzel a vizsgálattal egy kis extrát vittünk bele az egyenletbe."