Vágólapra másolva!
Nyikita Mazepin tette első ránézésre elítélendő volt a Bahreini Nagydíj időmérő edzésén, de a körülményeket vizsgálva kiderül, hogy Mick Schumacher csapattársa nem nagyon cselekedhetett volna másként. 

Ahogyan azt várni lehetett, a két Haas zárta az utolsó két helyen a Bahreini Nagydíj időmérő edzését. Miután az amerikai istálló bevallottan alig fejlesztett az idei autóján, és a második verseny után már nem is fog több újítást az idei kocsira pakolni, ez a helyzet alighanem az egész szezonra jellemző lesz, Mick Schumacher ugyanakkor bízik benne, hogy előbb-utóbb még így is harcba szállhatnak majd a Q1-es továbbjutásért.

A Forma-2 tavalyi bajnoka elégedett volt pályafutása első F1-es időmérőjével, amelyen legyőzte szintén újonc csapattársát, a kétszer is megpördülő Nyikita Mazepint. Az orosz versenyző a brake-by-wire rendszerrel küzdött, második megforgása is ennek volt betudható, de összességében sem érezte magát jól az autóban, és egy érdekes megjegyzést is tett emiatt.

Elsőre Schumacher volt a gyorsabb a két Haas-pilóta közül Forrás: Zak Mauger / LAT Images/Motorsport Images

„Összességében nagyon elégedett vagyok azzal, amilyen érzés volt vezetni az autót – nyilatkozta a csapattársát 8 tizeddel megelőző Schumacher a GPhírek részvételével zajló online sajtótájékoztatón. – Nyilván vezetési szempontból mindig van miben fejlődni és van mit jobban csinálni. Ezek az autók például nagyon érzékenyek a szélre, a szélirány pedig 180 fokot változott az időmérő előtt, úgyhogy az első körben csak ehhez alkalmazkodtunk, hogy a másodikra aztán minden összeálljon, de ott megint máshogy fújt a szél. A gond az, hogy egy kis széltől már teljesen más érzés vezetni, úgyhogy minden arról szól, hogy előre megérezzük, hogy mit fog csinálni az autó. Ez a tudással és a tapasztalattal jönni fog."

Schumachertől megkérdezték, nem csalódott-e amiatt, hogy ilyen nagy hátrányban vannak és még a Williamsszel sem nagyon tudják felvenni a versenyt, mire ő diplomatikusan úgy válaszolt, hogy tisztában van a lemaradásukkal, de jelenleg nem is igazán ezzel, hanem a tapasztalatszerzéssel foglalkozik.

Ami a tempót illeti, nyilván van egy kis lemaradásunk. 95%-ban elégedett voltam a körömmel, de természetesen még rengeteg dologban fejlődhetek és dolgozni is fogok ezeken. Ez az első verseny is a tapasztalatszerzésről szól, annak a megismeréséről, hogy milyen belülről egy Forma-1-es versenyhétvége. Számomra ez a fontos, és aztán az év során remélhetőleg ez folyamatos fejlődést fog eredményezni."

Egyelőre a tapasztalatszerzés jelenti a fő prioritást Schumachernek Forrás: Getty Images/2021 Getty Images/Mark Thompson

Némileg meglepő volt ugyanakkor, hogy Schumacher szerint a szezon későbbi részében akár a Q1-es továbbjutásért is harcban lehetnek. „Pozitívan tekintek erre. Nyilván sokat fogok magamon dolgozni és a csapaton is látom a motiváltságot, úgyhogy

– tekintett előre a 22 esztendős pilóta, aki azt is elmondta, hogy ugyanúgy közelíti meg most is a versenyzést, mint tavaly az F2-ben, noha akkor az élmezőnyben, most pedig a mezőny végén van. – A hozzáállásom ugyanaz. Szeretném magamból kihozni a legtöbbet. Nyilván ez a felszerelés áll a rendelkezésünkre, amit tehetünk, hogy megpróbálunk javítani rajta. De ez ugyanaz a mentalitás, amivel a topcsapatok is működnek. Ők is azokat az apróságokat keresik, ami gyorsabbá teszik őket, miként mi is ezt tesszük. Én, mint versenyző, és mi mint csapat egyaránt."

Mazepin küszködött, miközben magára haragította a többieket

Korántsem volt annyira sima hétvégéje eddig Nyikita Mazepinnek, mint amilyen Schumachernek. A szabadedzéseken és az időmérőn is pörgő-forgó orosz nem is titkolta, hogy nem érzi magát kényelmesen az autóban, és tett egy rejtélyes, akár a csapat kritikájának is értelmezhető megjegyzést azzal kapcsolatban, hogy nem ugyanolyan az ő VF-21-ese, mint amilyen a szezon előtti teszten volt.

– közölte Mazepin. – A hétvége előtt még elégedett voltam, de magabiztos vagyok azt illetően, hogy hamarosan ismét az leszek. Még nem tartok ott, de a szezon hosszú, és remélhetőleg úton vagyok efelé."

Mazepin nem volt elégedett Forrás: Andy Hone / LAT Images/LAT Images/Haas F1 Team/Andy Hone

Utólag kiderült, hogy Mazepin második, a célegyenes féktávján történt megpördülése a brake-by-wire rendszer hibája miatt következett be, emiatt blokkoltak a hátsó kerekei, innentől pedig tehetetlen volt. A problémát ugyanakkor nem is ez jelentette, hanem az, hogy

az orosz a gyorsköre előtt felrúgta a pilóták közötti íratlan szabályt, és az utolsó kanyar előtt több autót is megelőzött, hogy időben felérjen a gyorskörére.

Ezzel kapcsolatban a sajtótájékoztatón igencsak határozottan fogalmazott és elmondta, nem igazán érdekli, hogy ki vette zokon a manőverét, mivel ő csak saját csapatának tartozik elszámolással, a mérnöke pedig arra utasította, hogy menjen. „A csapat versenyzője vagyok, rádiókapcsolatban állunk, én pedig azt az utasítást kaptam, hogy tegyem, amit mondanak. Két másodperccel az időmérő vége előtt szeltem át a rajt-célvonalat (valójában öttel - a szerk.), máskülönben leintettek volna. Nem volt idő várni. Nyilván én is a sorban voltam, mint mindenki más, de azt mondták, hogy ha nem megyek, vége az időmérőnek.

A valóság ezzel szemben némileg árnyaltabb ennél. Mazepin az utolsó előtti, 13-as kanyarban még a sor végén haladt. Ekkor a mérnöke azt közölte vele, hogy időben van és fel fog érni a gyorskörre. Mazepin ezután kicsit le is maradt az előtte haladó Vetteltől, de nem sokkal később gázt adott és elkezdte előzni a négyszeres világbajnokot, miközben azt kérdezte a rádión, hogy mennie kell-e. Miután befejezte az előzést, a mérnöke szólt, hogy előzhet (vélhetően még nem látta, hogy közben elment Vettel mellett), mire Mazepin ismét gázt adott és Bottast, valamint Pérezt is lehagyta.

Mazepin Vettelt előzi az utolsó kanyar előtti egyenesben Forrás: F1 TV

Miközben a Mercedest és a Red Bullt előzte, a mérnöke szólt, hogy megoldották a brake-by-wire problémát (mint az egy egyenessel később kiderült, mégsem), és jó helyen van, 20 másodperce van elkezdeni a körét. A rádiózás és Mazepin manőverezésének egymáshoz viszonyított idejét nézve az embernek az az érzése támad, hogy az orosz egy kicsit a mérnöke előtt járt és már azelőtt előzött, hogy a mérnöke felmérhette volna, hogy mi a pontos pozíciója.

Megróni ezért azonban aligha lehet, hiszen így is csak 5 másodperccel a Q1 leintése előtt haladt át a célvonalon, miközben az utolsó kanyar előtt szintén előző Vettel egy másodperccel az első szakasz vége előtt tette meg ugyanezt, az általa megelőzött Pérez pedig már nem is ért fel, úgyhogy a célvonal után elemelte a lábát a gázról.

Ha tehát Mazepin szépen Vettel mögött marad és nem előz, biztosan nem lett volna ideje elkezdeni a mért körét.

Az orosz egyszerűen a körülmények áldozatává vált és választhatott, hogy vagy megzavarja a többieket és az utolsó pillanatban előre megy, vagy nem ér fel időben. Alighanem a helyében bármelyik másik versenyző az előbbi mellett döntött volna, miként Vettel sem maradt udvariasan Pérez mögött.