Miután a pénteki első és második szabadedzésen is Max Verstappen végzett az élen, első látásra úgy tűnik, hogy a Red Bull minimum utolérte a Mercedest. Nem zárható ki, hogy valóban így van, hiszen a rendelkezésre álló információk alapján erre lehet következtetni, ugyanakkor egyik gyakorlásból sem lehet teljes mértékben kiindulni még annyira sem, mint az idény későbbi szakaszában.
A kettő közül az első szabadedzésre vonatkozó magyarázat az egyértelműbb, hiszen abból általában is kevesebb tanulságot lehet levonni, mint a másodikból. Ezen a hétvégén viszont sokkal nagyobb a különbség, ugyanis utóbbit már éjszaka rendezik, amikor a levegő és az aszfalt hőmérséklete is jóval hűvösebb, mint pár órával korábban. Éppen ezért az érdemi munka ekkor zajlik.
Az első és a harmadik szabadedzés nem annyira értékes, úgyhogy a nappali gyakorlások során általában alkatrészeket tesztelünk vagy a gumik viselkedését vizsgáljuk
– nyilatkozta Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke. – A második szabadedzés alatt azonban ott van a nyomás, mert egyedül alkonyatkor vannak olyan körülmények, amelyek mérvadóak a kvalifikációra és a versenyre nézve. Szóval ilyenkor kell a lehető legtöbb időt a pályán töltenünk.”
Azonban ez nem jelenti azt, hogy a második szabadedzésen látottak a hétvége későbbi szakaszában is vissza fognak köszönni. A mindössze három napból álló előszezoni tesztelés miatt ugyanis ehhez a naphoz lényegében úgy kell hozzáállni, mintha a csapatok újabb lehetőséget kaptak volna a tesztelésre, persze összehasonlíthatatlanul kevesebbet, mint legutóbb.
Ennek következtében a valós erősorrendre legkorábban az időmérőn derülhet fény, ugyanakkor valamilyen szinten érdemes megvizsgálni a pénteken látottakat.
Persze hozzá kell tenni, hogy mind a rövid, mind a hosszú etapokat tekintve meglepő lenne, ha a sorrend egy az egyben visszaköszönne.
Sokan felkaphatták a fejüket arra, hogy Hamiltont nem csupán Verstappen, hanem Lando Norris is megelőzte, és csupán a 3. helyen végzett. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy a brit pilóta az első és a harmadik szektorban sem autózott egyéni legjobbat, amikor leggyorsabb körét teljesítette, és így is csupán 235 ezreddel maradt el a Red Bull versenyzőjétől.
Érdekesség, hogy a pálya a pálya 28 miniszektorából Hamilton mindössze egyet teljesített mindenkinél gyorsabban, de Valtteri Bottas is csak kettőt tudhat magáénak, míg Verstappen összesen négyet. A holland pilóta, illetve a Red Bull kivétel nélkül kanyaroknál bizonyult verhetetlennek.
Azonban így is elképzelhető, hogy a Mercedes minden problémájával együtt Hamilton az időmérő elsőszámú esélyese, még ha nem is toronymagasan. Az F1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett program szerint ugyanis a hétszeres világbajnoknak 12 századmásodperces előnye van egy körön Verstappennel szemben.
Bár az algoritmus tavaly nem mindig találta el a valódi sorrendet, de kiindulási alapnak mindenképpen jó.
Ezzel együtt, még ha az előrejelzés helytálló is, Hamilton nem érezheti magát nyeregben, ugyanis a fedélzeti kamerás felvételekből jól kivehető, hogy sokkal többet kell küzdenie az autóval, mint Verstappennek, akinek jóval kevesebb kormánymozdulatra volt szüksége ahhoz, hogy pályán tartsa a kocsit.
Éppen ezért az is előfordulhat, hogy adott esetben hiába gyorsabb egy árnyalatnyival a Mercedes a nyers tempót tekintve, mégis inkább Verstappen kockáztathatja meg, hogy közepeseken próbál meg bejutni a Q3-ba, hiszen a címvédő esetében sokkal nagyobb az esély egy esetleges rontásra. A Pirelli becslése szerint a piros és a sárga oldalfalú abroncsok között az előzetes várakozásuknál nagyobb, körülbelül 9 tized a különbség,
és a pénteki végeredményt alapul véve az élmezőnyt leszámítva senkinek sem érdemes kockáztatnia, de még ők sem mehetnek biztosra.
A McLarenről mindenképpen érdemes szót ejteni, ugyanis az eredmények alapján akár arra is lehet következtetni, hogy nagyon közel lehetnek a két élcsapathoz. Alighanem erről nincs szó, még úgy sem, hogy 9 miniszektort elvittek, de az tény, hogy a középmezőnyből egyértelműen kiemelkedőnek tűnnek, legalábbis egy körön.
A további sorrendet nehéz megjósolni, annál is inkább, mert a Williamset és a Haast leszámítva minden istállón belül az végzett előrébb, akit a közvélemény hosszútávon esélytelenebbnek tart csapattársával szemben. Sebastian Vettel és Fernando Alonso esetében ez még magyarázható, hiszen előbbi csapatot váltott, utóbbi pedig két év után tért vissza a sorozatba, Kimi Räikkönennél pedig alighanem az autótörés is szerepet játszott a rossz eredményben.
Az újonc Cunoda Juki viszont közel 2 tizeddel megverte Pierre Gaslyt, Carlos Sainz és Charles Leclerc között pedig majdnem fél másodperc volt a differencia előbbi javára.
Ennek tudatában pedig leginkább a Ferrarinál merül fel a kérdés, hogy valóban felborult az előzetesen várt erősorrend, vagy a monacói pilótától számíthatunk javulásra. Utóbbi több apró hibát is elkövetett gyorsköre során, így könnyen elképzelhető, hogy szombatra képes lesz gyorsulni. Ha pedig ez így lesz, akkor a Ferrari szurkolói joggal remélhetik, hogy valóban előreléptek 2020-hoz képest.
Sergio Péreztől ugyancsak számíthatunk előrelépésre, ugyanis mindössze a 31 esztendős versenyző a 10. pozícióban fejezte be a második szabadedzést. A mexikói pilóta elismerte, egy körön még javulnia kell, így arra nem érdemes számítani, hogy az időmérőre utoléri csapattársát.
Arra viszont igen, hogy az autóban rejlő tartaléknak köszönhetően képes lesz ennél előrébb rajtolni.
Mert ha valami biztos, akkor az, hogy a Red Bullban van tartalék, de persze ez minden istállóról elmondható, a kérdés már csak az, hogy kiben maradt a legtöbb. Verstappen például közel 2 másodperccel maradt el a teszten futott legjobbjától, de a többiek esetében is nagy a különbség. Többek között ezért is érdemes fenntartásokkal kezelni a pénteki eredményeket.
Akárhogyan is alakul az időmérő, az biztos, hogy korántsem lehet előre odaadni a futamgyőzelmet annak, aki megszerzi a pole pozíciót, még egy esetleges jó rajt után sem. Verstappen és Hamilton, illetve a Red Bull és a Mercedes között ugyanis nincs nagy differencia, főleg, ha az átlagos köridőt nézzük.
A grafikonon jól látszik, hogy a két élpilóta szinte ugyanolyan tempóval kezd, bár a holland versenyző esetében valójában már a második körről van szó, ugyanis az első nem volt értékelhető. Egy ideig hasonló tempóra képesek, utolsó körére viszont Hamilton jelentősen elmaradt a Red Bull versenyzőjétől. A lassabb köröket autózó Bottasnál ráadásul hasonló minta figyelhető meg, ugyanis ő is igencsak lelassult, így valószínű, hogy a Red Bull jobban kezeli a gumikat, vagy legalábbis a közepeseket.
Ebben bízhat Pérez is, akinek a futamon jó esélye van arra, hogy legrosszabb esetben is a 4. helyen fusson be, feltéve, ha nem rontja el nagyon a kvalifikációt. A mexikói pilóta ugyan lassabb csapattársánál, de köridői sokkal kisebb mértékben romlottak, mint a Mercedesek esetében, a középmezőny pilótáiénál pedig egyértelműen jobb a tempója.
Ugyanakkor, ahogyan ezt már a korábbiakban is taglaltuk, Pérez alighanem csak akkor rajtolhat közepeseken, ha nem jut be a Q3-ba,
ugyanis neki vélhetően szüksége lesz a piros oldalfalú abroncsokra ahhoz, hogy bekerüljön a legjobb tízbe. A két Mercedesnek és Verstappennek több esélye van arra, hogy taktikai előnybe kerüljön, de ők sem mehetnek biztosra ezen a téren, így elképzelhető, hogy a közepes abroncsokat csak később használhatják a már könnyebb autóval.
Mögöttük pedig alighanem az összes versenyzőnek lágyakon kell indulnia azok közül, akik kvalifikálják magukat a Q3-ba, így szinte biztos, hogy nem mindenki azokon a gumikon fog rajtolni, amelyeken a grafikonon látható köreit autózta. Ráadásul több csapatnál is előfordult, hogy annak a pilótának volt jobb az első öt körből számított átlaga (nem figyelembe véve az értékelhetetlen időket), aki a keményebbik abroncsokon próbálkozott.
Ilyen volt az Alpha Taurinál Cunoda (közepes) és Gasly (lágy), de a különbség sokkal nagyobb volt a Williamsnél és a Haasnál. George Russell és Mick Schumacher egyaránt a fehér oldalfalú gumikat tette fel, miközben Nicholas Latifi a közepeseket, Nyikita Mazepin pedig a lágyakat használta, mégis az előbbi két pilóta autózta a gyorsabb köröket. Igaz, a grove-iaknál talán nem is kell annyira felhúzni a szemöldökünket,
ugyanis Mario Isola, a Pirelli sportigazgatója szerint a két keverék között nincs nagy különbség, ami taktikailag változatosabbá teheti a futamot.
Ezzel együtt jól látszik, hogy a középmezőnyből senki sem lóg ki igazán felfelé, egyedül az Alpha Tauri és a Ferrari kezdett jobban a többieknél, de a maranellóiaknál mindkét pilóta lágyakon teljesítette hosszú etapját. Az viszont szembetűnő, hogy a keményeken autózó Alfa Romeo és Williams sem marad el a többiektől, és főleg utóbbi esetében meglepő lenne, ha ez vasárnap is így történne. Ami azonban ez alapján is biztosnak tűnik, az az a feltevés, hogy a Haas jelentősen lassabb a többi istállónál.
Összességében tehát úgy tűnik, hogy a középmezőny csapatai közül az Alpha Taurinak a legjobb a versenytempója, legalábbis ha figyelembe vesszük, hogy a Ferrarikon lágy abroncsok voltak. A McLaren ellenben inkább az egykörös sebességében bízhat, de az Aston Martint és főleg az Alpine-t így is megelőzik.
Ugyanakkor valószínű, hogy az időjárás minden előzetes jóslást felborít, ugyanis vasárnap várhatóan homokvihar lesz, és a mezőnynek hasonló körülményekkel kell szembenéznie, mint a tesztelés első napján. Wolff kiemelte, hogy az autók sebességére és megbízhatóságára nincsenek közvetlen hatással a pályára kerülő homokszemek,
de az aszfaltcsík állapotát igencsak lerontják, ami jelentősen megnehezítheti a versenyzők dolgát.
A légmozgás viszont talán ennél is nagyobb probléma: az előrejelzések alapján a széllökések akár a 60 km/h-s sebességet is elérhetik, és ez jelentősen befolyásolhatja az autók egyensúlyát. Ezáltal az amúgy sem könnyen kezelhető Mercedes irányítása még nehezebbé válik, de az is biztos, hogy a Red Bullt sem lehet majd annyira simán vezetni. Ami viszont a semleges szurkolók számára a legfontosabb, hogy a szokatlan körülmények még kiszámíthatatlanabbá teszik az erősorrendet.