Noha mi is megpróbáltuk, egyöntetű vélemény a Forma-1 idei előszezoni tesztjével kapcsolatban, hogy a szokásosnál is nehezebb, mondhatni lehetetlen következtetéseket levonni belőle. Az Auto Motor und Sport újságírójának a Mercedes egyik mérnöke például azt mondta, „ha sikerül bármilyen mintára bukkannod a köridőkben, add a tudtunkra!" Ez is jól mutatja, hogy a csapatok is bizonytalanok olykor még saját teljesítményükkel kapcsolatban is. Van azonban egy istálló, amely egyik fő riválisa szerint komoly meglepetést okozhat.
Ez az istálló pedig az Alfa Romeo, amelynek 2020-as szezonja – nagyrészt a Ferrari gyenge motorja miatt – finoman szólva is feledhetőre sikeredett. A hinwili istálló jóformán csak a Williamsszel és a Haasszal volt versenyben, és 8 ponttal végül sikerült is megelőznie ezt a két csapatot a pontversenyben, a hetedik helyezett Alpha Tauritól viszont már óriási szakadék (99 pont) választotta el.
Az idén azonban a jelek szerint más lehet a helyzet, a leszorítóerőt megnyirbáló szabályváltoztatások ellenére a C41-es ugyanis mindkét pilóta szerint jelentős előrelépést jelent, és ha gyorsabb nem is, de már most kezesebb a tavalyi modellnél.
„Azt mondhatom, hogy a kocsi egyértelműen jobb és stabilabb a tavalyinál, jó vezetni. Az új szabályok és gumik célja a teljesítmény csökkentése volt, de azt kell mondanom, hogy mi nagyot fejlődtünk. Az autó eleje jobban reagál, különösen a lassabb kanyarokban, összességében az érzet pedig minden kanyarban pozitív" – nyilatkozta Antonio Giovinazzi a tesztelés után.
Az olasz pilóta pedig nem a levegőbe beszélt, amit George Russell, a Williams fiataljának szavai erősítenek meg. Az utolsó tesztnapon vezető brit Kimi Räikkönent emelte ki.
Kimi nagyon-nagyon gyorsnak tűnt, ezt el kell ismerni. Noha még jobban át kell tanulmányoznom az adatokat, azt mondanám, hogy most ők tűnnek a legnagyobb meglepetést okozó csapatnak.
Őszintén nem tudom, hogy hol állunk hozzájuk képest, de Kimi nagyon gyorsnak tűnt" – méltatta Russell a 2007-es világbajnokot, hozzátéve, szerinte az Alfa fejlődött a legtöbbet tavaly óta.
Räikkönen a negyedik legjobb időt autózta a tesztelés utolsó napján, de ebből kár is bármilyen következtetést levonni. Abból viszont már inkább lehet, hogy a Charles Leclerc-rel egy időben futott versenyszimulációja során gyakorlatilag hozta a Ferrari tempóját. Persze itt is közrejátszhatnak eltérő motorbeállítások, az üzemanyagszintek között azonban egy teljes futam szimulálása során értelemszerűen nincsenek jelentős különbségek.
A látottakat erősíti, hogy Luigi Mazzola, a Ferrari tesztcsapatának egykori vezetője is úgy véli, az Alfa Romeo közel lehet a Scuderiához, miközben természetesen neki sincs kristálygömbje, ezért ő is csak a tesztelésen tapasztaltakból tud kiindulni. „Szerintem a McLaren lehet a középmezőny legjobbja a Red Bull és a Mercedes mögött” – nyilatkozat az Autosprintnek.
A Ferrari szerintem nem rossz, de az Alfa Romeóval és az Alpha Taurival csatáznak. A tesztek alapján az Alfa Romeót helyezném a McLaren mögé."
Amennyiben ez lesz a valós erősorrend, az tényleg hatalmas ugrás lenne a svájciaknak, akik a mezőny végéről így a középmezőny elejére katapultálnák magukat.
Ebben a karosszéria mellett szerepe lehet az idei évre erősebbé tett Ferrari-motornak, amely a tesztelés sebességadatai alapján – miként azt Mattia Binotto, a Scuderia csapatfőnöke is jelezte – már valóban nem a leglassabb a mezőnyben. Persze ez a lista is lehet csalóka, lévén a Mercedes és az Aston Martin volt a két leglassabb rajta, ami aligha a valós képet tükrözi, de az így is biztató a Ferrari-motorra nézve, hogy mindhárom, a maranellóiak erőforrását használó csapat az első ötben végzett (a Ferrari a második, az Alfa a harmadik, a Haas az ötödik lett) ebben az összevetésben.
Az AMuS információi alapján a Mercedes és az Aston Martin egyébként meredekebb szárnyállásokkal is ment a riválisoknál, Max Verstappen szerint pedig a címvédő istálló ügyesen trükközött azzal, hogy mikor tekeri fel a motorját, így titkolva annak valós potenciálját.
Mindez persze még nem borítékolja, hogy az Alfa Romeo az idén jobb lesz mondjuk a Ferrarinál, az azonban nagyon valószínűnek tűnik, hogy Kimi Räikkönent és Antonio Giovinazzit 2021-ben már nem a mezőny végén csatázva kell figyelnünk.