Vágólapra másolva!
Az olasz Dromo tervezőcég közzétette a MotoGP 2023-as magyarországi visszatérésére épülő hajdúnánási versenypálya tervpályázatára beadott tervét, így egy virtuális kört is megtehetünk a több mint 5 kilométeres aszfaltcsíkon.

Bordás Péter okleveles építész nyerte a Hajdúnánás mellett épülő multifunkciós autó-motorsport komplexum tervezésére kiírt pályázatot, számolt be az MTI, hozzátéve, hogy mostantól a tervek részletes kiírása zajlik. A pálya 2023-tól a gyorsaságimotoros-világbajnokság (MotoGP) magyarországi futamának otthona lesz, emellett várhatóan több más autó- és motorsportos rendezvény helyszíne is lesz. A bejelentés másnapján egy másik pályázó, a korábban több F1-es és MotoGP-pályát is tervező olasz Dromo-cég a YouTube-on közzétett egy animációt a saját nyomvonaláról, amelyen egy virtuális F1-es autóval száguldhatunk végig.

A Dromo így képzelte el a Hajdúnánás melletti pályát

A GPhírek kérdésére Jarno Zaffelli, a tervezőiroda vezetője megerősítette, hogy az animáción és a látványterven nem a tervpályázat győztes anyaga látható, de bízik abban, hogy a javaslat megvalósulhat. A kiírás értelmében a díjazott és a megvételt nyert pályaműveket a kiíró a továbbiakban felhasználhatja.

Gyors nyomvonal, többféle konfiguráció

A Dromo által megálmodott, több mint 5 km hosszú kör jelentősen eltér a pályázati kiírásban mintaként szereplő aszfaltcsíktól (többek között a menetiránya is ellentétes azzal), és MotoGP, illetve F1-es futamok rendezésére egyaránt alkalmas. „A pályáinkra jellemző tipikus sodrós karakterű, 5050 méter hosszú aszfaltcsík a FIM, valamint az FIA által a MotoGP, illetve F1-es futamok rendezéséhez szükséges homologizációt kap"– olvasható a videó alatt.

A leírásban szerepel az is, hogy a vonalvezetés kialakításánál az olyan, klasszikus pályákból merítettek ihletet, mint a motorosok Mekkájának számító régi asseni aszfaltcsík, az F1-esek körében is közkedvelt Szuzuka, illetve a MotoGP-pilóták által ugyancsak egekig magasztalt Philip Island.

A 15 kanyart tartalmazó, szintkülönbségekkel, döntött kanyarokkal és beláthatatlan kanyarcsúcspontokkal színesített, legszélesebb részén 14 m széles körön a MotoGP-versenyzők becsült átlagsebessége 184 km/h lenne egy ideális, 1:38.7-es körrel számolva. Egy Forma-1-es autó természetesen ennél is tempósabban érne körbe rajta.

A hajdúnánási pálya Dromo által készített látványterve Forrás: Studio Dromo

A Dromo által tervezett komplexum előnye, hogy magában foglal kisebb sorozatok vagy pályanapok számára két, gyengébb biztonsági besorolású alternatív nyomvonalat is, egy FIA Grade 2-es 3615 m, és egy FIA Grade 3-as, 1659 m hosszút (az 5 km-s pálya természetesen Grade 1-es). Ezeken egyszerre, egymástól teljesen függetlenül rendezhetőek versenyek, tesztnapok. A biztonsági terén a tervezők arra törekedtek, hogy a lehető legmagasabb szintet érjék el, ezért mesterséges intelligenciájú algoritmusokkal modellezték a pályát.

Ami az előzési lehetőségeket illeti, a Dromo nem követte az utóbbi évek F1-es pályáin megszokottá vált, "hosszú egyenes végén hajtűkanyar" receptet, mivel ezek legfeljebb sima kifékezésekre alkalmasak.

Helyette olyan kialakításra törekedtek, ami a motorosok és autósok esetében is lehetővé teszi, hogy a versenyzők több kanyaron keresztül csatázzanak egymással.

„Az első kiemelt előzési lehetőség az egyes kanyarban van. Ez egy nagyon gyors hajlat, ami lehetővé teszi, hogy a csatázók közel maradjanak egymáshoz egészen a második kiemelt előzési pontig, ami a kettes kanyarban található. Ez tökéletes lehetőséget biztosít az előzési manőver befejezésére” – áll a leírásban.

A paddock és a főlelátó a Dromo tervein Forrás: Studio Dromo

„Aztán az ötös kanyar a bőséges dőlésének köszönhetően arra bátorítja a versenyzőket, hogy próbáljanak belső íven előzni. Egy, a hatostól a tizenegyes kanyarig tartó kihívásokkal teli, technikás szektor után a tizenkettes kanyarban új előzési lehetőség nyílik. Ezután a pálya leghosszabb egyenese a legjobb lehetőség mindent kihozni a csúcssebességből, és befejezni az előzést a tizennégyes kanyarban."

A 2023-as szezontól a MotoGP mezőnye legalább tíz éven át Hajdúnánásra látogat, emellett évi 200 rendezvénynapos hasznosítással terveznek a pálya üzemeltetői. Weingartner Balázs, a Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség (HUMDA) elnök-vezérigazgatója szerdán az M4 Sport Sporthíradó című műsorában elmondta, szeretnék, ha idén ősszel a földmunka már elkezdődhetne a területen, ahol a magasépítési munkálatokat jövő tavaszra-nyárra tervezik.