A vártnál kevesebbet lassult az F1, de a gumiszállító szerint ez nem probléma

Forma-1, Bahrein teszt, 3. nap, Mick Schumacher, Haas, George Russell, Williams
BAHRAIN INTERNATIONAL CIRCUIT, BAHRAIN - MARCH 14: Mick Schumacher, Haas VF-21, leads George Russell, Williams FW43B during the Bahrain March testing at Bahrain International Circuit on Sunday March 14, 2021 in Sakhir, Bahrain. (Photo by Zak Mauger / LAT Images)
Vágólapra másolva!
Nem sikerült annyit lassítani a Forma-1-es autókon, amennyit az F1 szabályalkotója és jogtulajdonosa szerett volna, a Pirelli szerint ez azonban nem lesz probléma.

A javarészt befagyasztott fejlesztéseknek és változatlan szabályoknak köszönhetően az F1-es csapatoknak két nagy területre, a padlólemezt érintő módosításokra és az új gumikra kell koncentrálnia az idei szezon elején. Mindkettő azért változott 2021-re, hogy lassítsa a tavalyi évre minden korábbinál gyorsabbá váló kocsikat, ezáltal lehetővé téve a Pirellinek, hogy biztonságos abroncsokat gyártson. Noha a lassulás mértéke elmaradt a várttól, Mario Isola, az olasz gumigyártó autósportért felelős vezetője nem aggódik.

Az autók gyakorlatilag ugyanolyan gyorsak, mint tavaly Forrás: Zak Mauger / LAT Images/Motorsport Images

Az autók hátsó részét, elsősorban a diffúzort, a padlólemez hátsó kerekek előtti területét és a hátsó fékhűtőket érintő szabályváltozásoktól azt remélte az F1, hogy 10%-kal csökkentik a leszorítóerőt és ezáltal lassabbá teszik a kocsikat.

A bahreini teszt azonban megmutatta, hogy a csapatok a veszteség jó részét már most visszanyerték, a szezon során pedig valószínűleg a maradékot is behozzák.

Max Verstappen vasárnapi 1:28.960-as köre a tavalyi Bahreini Nagydíj első két szabadedzésén egyaránt elég lett volna az első helyre, a rajtrácson pedig a 11. pozíciót eredményezte volna a holland pilótának. Mivel a tesztelésen nem szokták csúcsra járatni a motorokat, és a versenyzők is hagynak tartalékot saját magukban, már most kijelenthető, hogy a 2021-es autók nagyjából ugyanazt tudják, mint a tavalyiak, de számottevően legalábbis semmiképpen sem lassultak.

„A tavalyhoz viszonyított különbség nagyon-nagyon kicsi – jelentette ki Isola. – Próbáltam elvégezni néhány számítást a tavalyi köridőkkel összehasonlítva, ezért mondom ezt. Ha még azt is hozzávesszük, hogy a pálya most valószínűleg nem volt tökéletes állapotban, valamint a leszorítóerő is csökkent és az üzemanyagmennységet sem ismerjük,

Úgy hiszem, hogy az eredeti tervhez képest, amely 10%-os legszorítóerő-veszteséget irányzott elő, a csapatok 4-5%-ot veszítettek."

A Pirelli a várt lassulás elmaradása ellenére úgy véli, nem lesz gond a gumikkal Forrás: Mark Sutton / LAT Images/Motorsport Images

A Pirelli azonban – miután az egész szabályváltozást tulajdonképpen az ő érdekükben vezették be – nem aggódik, mivel az új, a tavalyinál masszívabb abroncsaival nem számít problémákra az idén.

Hogy a gumiszálló mennyire magabiztos, azt az is jelzi, hogy a tesztelés utolsó napjára 1,5 PSI-vel csökkentette a guminyomást az abroncsaiban.

„Nem lepett meg a már a szezon kezdete előtt visszaszerzett leszorítóerő mértéke, mivel tudjuk, hogy a csapatok nagyon jók ebben – mondta Isola. – Annak is örülök, hogy tavaly úgy döntöttünk az F1-gyel, az FIA-val és a csapatokkal, hogy párhuzamos irányokban indulunk el. Az egyik, hogy csökkentsük a leszorítóerőt, a másik pedig, hogy olyan gumikonstrukciót találjunk, amely képes megbirkózni a megnövekedett terheléssel, amelyek a szezon második felében várhatóak.

Ezt a belső tesztrészlegünktől kapott adatokra alapozom."