Vágólapra másolva!
Az Alpha Tauri Imolában tartott tesztjén készült sisakkamerás felvétel megmutatja, mit élnek át a versenyzők, miközben a legendás pályán mennek. Van azonban néhány szépséghibája a dolognak.

Különösen a Liberty Media hatalomátvétele óta az F1 igyekszik behozni korábban összeszedett lemaradását a versenyek közvetítésének korszerűsítése terén, egy nagy hiányossága azonban továbbra is van az ezen a téren az egyik legjobbnak számító IndyCarral és Nascarral szemben. Ez pedig az, hogy a motorsport csúcskategóriájában – az ehhez meglévő eszközök ellenére – továbbra sem láthatjuk a futamok és edzések közben a versenyző szemszögéből a történéseket.

Daniel Ricciard első köre egy Renault-ban, 2019-ből, a csapat barcelonai bejáratásáról

Évtizedek óta kísérleteznek vele, és a Forma-1-ben is több ízben alkalmazták már egy-egy verseny erejéig különböző pilóták esetében, mégsem vált rendszeressé a versenyző szemszögéből, annak sisakjára rögzített kamera használata. Eközben a tengerentúlon már korábban elképzelhetetlen magasságokban járnak, és a modern, nagyfelbontású felvevőeszközök segítségével képesek olyan élményt adni a nézőknek, mintha ők ülnének a pilótafülkében.

A tavaly rendszeresített szélvédő bevezetése fejtörés elé állította ugyan őket, de az IndyCar 2021-es szezon előtti tesztsorozata megmutatta, hogy ezt is sikerült megugrani, és látva a többek között az F1-ből a tengerentúlra igazoló Romain Grosjean laguna seca-i körét, az idén is elképesztő felvételekre készülhetünk.

Grosjean Laguna Secában, a Dale Coyne Racing autójának volánja mögött

Az F1 és az F1-es csapatok ezzel szemben továbbra is többnyire tesztelésekről készítenek felvételeket. Három éve úgy tűnt, már nem kell sokat várni arra, hogy a nagydíjhétvégék során is rendszeresítve legyen a sisakkamera: Pierre Gaslyval a Monacói Nagydíj, Romain Grosjeannal pedig a Kanadai Nagydíj alatt tesztelték az eszközt éles körülmények között. Akkor még problémát jelentett az abban az évben bemutatkozó glória, amelynek tartóoszlopa szemmel láthatóan zavarta a kamera automatikus fókuszát, az azóta megjelent felvételeken azonban már ez sem volt gond.

A legújabb felvétel az Alpha Tauri idei imolai bejáratásáról látott napvilágot, a kamera ezen sem fókuszál már össze-vissza a glória miatt, a sisakkamera közvetítésekbe való beépítéséről azonban továbbra sem hallani.

Az idei második futam helyszínén körbekalauzoló felvétel Cunoda Juki szemszögéből készült, a szépséghibája pedig az, hogy a kormány meglehetősen zavaró módon el van homályosítva a felvételen.

Mindez rávilágíthat a lehetséges indokra amögött, hogy négy évvel azután, hogy az IndyCarban bevezették az élő sisakkamerát (2014-től 2017-ig még csak a futamok után tették elérhetővé ezeket a felvételeket, 2017-ben egyes versenyzők esetében azonban már adás közben is láthatóak voltak), miért nincs az F1-ben továbbra sem lehetősége a nézőknek a kedvencük szemszögéből figyelni az eseményeket.

Cunoda Juki Imolában. Az F1 által tesztelt megoldás hasonló ahhoz, mint amit az IndyCar idei tesztjein láthatunk: a kamera nem a sisakon, hanem azon belül kapott helyet

A híresen paranoiás F1-ben a kijelzőn megjelenő információk ugyanis éppen annyira féltve őrzött titkok, mint a legújabb fejlesztések, vagy bármilyen más részlet, aminek ismeretéből az ellenfelek előnyt kovácsolhatnak.

A nagyfelbontású sisakkamerák megjelenésével a csapatok pedig páholyból nézve olvashatnának le mindent az ellenfelek kormányáról, jutva ezzel értékes plusz információhoz akár a futam, akár az időmérő, vagy szabadedzések közben.

Persze mondhatjuk, hogy a jelenlegi fedélzeti kamerás felvételeken is látszik a kormány, de közel sem olyan felbontásban, mint a sisakkamerás felvételeken látszana, és bár a csapatok így is figyelik az ellenfeleket és tökéletesen tisztában vannak vele, hogy ki, mikor és mit állít, a jobb felbontás és a kijelző minden négyzetcentiméterének leolvashatósága aranyat érne.