Vágólapra másolva!
Hamarosan nyilvánosságra hozzák a tanulságokat, amelyeket Romain Grosjean balesete alapján vontak le az FIA-nál. Három fő területet vizsgáltak, már az idei autókon is változtathatnak.

Várhatóan az FIA Motorsport Világtanácsa a jövő héten ismerheti meg a Romain Grosjean balesete alapján lefolytatott vizsgálat eredményeit, értesült a Racefans. A szakportál úgy tudja, a március 5-én esedékes ülés után nyilvánosan is bemutatják a következtetéseket, és úgy tűnik, az FIA azonnali szabálymódosításokat is bevezet.

A pilótafülke maradványa a baleset után Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Tolga Bozoglu

Erre biztonsági kérdésekben lehetőségük van, és a kiszivárgott részletek alapján már az idei autókon is módosítani kell, illetve várhatók változtatások a 2022-es, újgenerációs autók esetében is. Grosjean a 2020-as Bahreini Nagydíj rajtja után 200 km/h fölötti tempóval, 53 g-s erővel a szalagkorlátnak csapódott, átszakította azt, majd a Haas lángra kapott.

A pilóta önállóan kiszállt ugyan az autóból, de az lángra kapott, a fejtámlája elmozdult a helyéről, a bal lába pedig beszorult a pilótafülkében,

ezért nehezére esett a menekülés és a kikászálódás közben a kezein súlyos égési sérüléseket is szenvedett. Ross Brawn, az F1 sportért felelős ügyvezetője rögtön aggasztónak nevezte, hogy az összetört autó kigyulladt.

A veterán mérnök megjegyzése nem maradt következmények nélkül, a szakportál értesülése szerint a tűzeset, a fejtámla elmozdulása és Grosjean lábának beszorulása került a vizsgálat középpontjába, e három területen kerestek megoldásokat a szakértők. Mindhárom tényező közvetlenül az autót érinti, arról egyelőre nincs szó, hogy a pályák biztonsági infrastruktúráján kell-e alakítani.

A csapatok 2019 óta önbevallás révén igazolják, hogy az üzemanyag-ellátó rendszerük megfelel az előírásoknak,

az összes istálló az ATL nevű gyártó termékeit használja, de a beszállító az istállók tervei alapján gyártja le az alkatrészeket. A 2021-es szezontól már az FIA fogja ellenőrizni, hogy a rendszer megfelel-e az FT5-1999 szabványnak, a portál szerint akár négy csapat is módosításra kényszerülhet a szigorúbb előírások miatt.

A legnagyobb veszélyt a tűz jelentette, a helyzetet a körülményes menekülés nehezítette Forrás: AFP/Tolga Bozoglu

A lap úgy tudja, a Haas a Ferraritól szerzi be az üzemanyag-ellátó rendszer elemeit, az Alfa Romeo Racing viszont önálló megoldást használ még akkor is, ha az erőforrás a Ferraritól származik. A Racefans megkeresésére

az Alpine és a Red Bull nem válaszolt, a többi csapat névtelenül azt állította, hogy a rendszerük szabályos, a Haas szóvivője hozzátette, hogy támogatják a biztonsági fejlesztéseket is.

Külön terheléses tesztet írtak elő az U alakú fejtámlára vonatkozóan, a lapnak nyilatkozó egyik csapattag szerint ezért az alkatrészen kissé módosítaniuk kellett (a többi istállóhoz hasonlóan), de már az eredeti változat is majdnem megfelelt az új vizsgálati módszernek.

Szintén egyezik a Haas és a Ferrari pedálkialakítása, az erre vonatkozó szabályokat várhatóan a 2022-es autók esetében kell átgondolni. A Racefans úgy értesült, az összes csapat támogatja a biztonsággal kapcsolatos újításokat, az egyik nyilatkozó szerint „valami jó is kisült egy igen rémes balesetből.”