A Red Bull már nem keresi autógyártó kegyeit, önálló motort fejlesztene

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Abu-dzabi Nagydíj, 2020 péntek
ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - DECEMBER 11: Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 on track during practice ahead of the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on December 11, 2020 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Hamad I Mohammed - Pool/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Christian Horner kijelentette, a Hondával kötött megállapodás az első lépés afelé, hogy a következő generációs motorok bevezetésekor a Red Bull már saját erőforrással rendelkezzen. Az energiaitalosok csapatfőnöke ugyanakkor hozzátette, adott esetben egy újabb beszállítótól sem zárkóznak el.

Rövid- és középtávon megoldódott a Red Bull helyzete a Forma-1-ben, miután sikerült megegyezniük a csapatokkal, majd a Hondával is véglegesítették a megállapodást, miszerint 2022-től átveszik a japánok erőforrását. Ezt 2024-ig fogják működtetni, vagyis abban az időszakban, amikor a motorfejlesztés be lesz tiltva.

A Hondával való megegyezés nem csak a következő pár évre jött jól a Red Bullnak Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

2025-ben viszont érkeznek az új generációs erőforrások, így a Red Bullnak abban az évben mindenképpen váltania kell. Megoldásként a Porsche és az Audi is felmerült, ám utóbbi nemrég tagadta, hogy a következő években be akarna lépni az F1-be. Christian Horner azonban elárulta, az sem kizárt, hogy addigra már saját fejlesztésű motorral álljanak elő.

– idézi a Red Bull csapatfőnökét a Racefans. – Nyilvánvaló, hogy jelentős mértékben be kell fektetnünk a létesítményeinkbe annak érdekében, hogy felkészüljünk erre. Szóval van egy rövid távú forgatókönyvünk a jelenlegi szabályokra, utána pedig készen kell állnunk az új regulákra, legyenek azok bármilyenek.”

A hibrid korszakban a Red Bull a Renault, majd a Honda partnere volt. Előbbi esetben alapvető problémát okozott, hogy a franciáknál nyilvánvaló okokból a gyári csapat élvezett prioritást. A japánoknál ez nem merülhetett fel, ám eddig nem sikerült megugraniuk a Mercedes szintjét. Ennek tudatában kézenfekvő lenne, ha a bikások megszüntetnék az ilyen jellegű függőségüket, ám Horner nem zárta ki, hogy adott esetben leszerződjenek egy beszállítóval.

– magyarázta. – Persze ha egy izgalmas beszállító van a láthatáron, akkor azt nagyon komolyan meg kell vizsgálni, legyen az a [motor] eredeti gyártója, vagy más típusú partner, akár akkumulátorgyártó. Mindez a [jövőbeli] szabályoktól függ.”

A Hondával való megegyezés ebből a szempontból is jól jött a Red Bullnak, hiszen így rendelkezésükre áll majd a japánok egyik motorrészlege, ami az energiaitalosok központjához hasonlóan szintén Milton Keynes-ben található. Horner úgy véli, ennek köszönhetően lesz lehetőségük arra, hogy idővel saját erőforrást tudjanak fejleszteni.

Pár éve múlva a Red Bull már saját fejlesztésű motorral fog versenyezni? Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Hamad I Mohammed

„Megörököljük az Egyesült Királyságban lévő HRD-t [Honda Racing Development – a szerk.] túlnyomó részét, vagyis a Honda milton keynes-i operatív részlegét – mondta. – Ez jó kiindulási alapot ad, hiszen azokkal az emberekkel fogjuk elindítani az új vállalatot, akiket már ismerünk és akikkel jól együtt tudunk dolgozni.”

A brit szakember hozzátette, egyelőre nem minden pozíciót töltöttek be, de a következő hetekben, hónapokban ez is meg fog történni. Ha pedig végül tényleg megvalósul a saját fejlesztésű motor elképzelése, az jelentős előrelépést jelenthet a gyári istállókkal történő összevetésben.

„Stratégiailag ez hatalmas elköteleződés a vállalat részéről, ami jól mutatja a Forma-1-hez való ragaszkodást. Mindez óriási vállalás, de így képesek leszünk a lehető legjobban integrálni a motort. Úgy gondolom, most már ebben a tekintetben is kezünkbe vettük a sorsunkat, így pedig hasonló helyzetben leszünk, mint a Mercedes, a Ferrari, a Renault, vagy más gyári csapatok.”