Alonso meglepte őket, most Grosjeantól vár hasznos tanácsokat a Honda

Forma-1, Romain Grosjean, Szahíri Nagydíj
BAHRAIN, BAHRAIN - DECEMBER 03: Romain Grosjean of France and Haas F1 walks in the Paddock with bandages on his burnt hands after his crash at the previous race during previews ahead of the F1 Grand Prix of Sakhir at Bahrain International Circuit on December 03, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Honda arra számít, hogy Romain Grosjean visszajelzései nagyon sokat fognak segíteni a gyártó IndyCarban használt szimulátorának fejlesztésén. Hasonló, de bizonyos szempontból eltérő módon, mint négy éve Fernando Alonso esetében.

Forma-1-es karrierjének befejeztével Romain Grosjean az IndyCarban indul a 2021-es szezonban. A francia pilóta a Dale Coyne-csapattal kötött szerződést, ám leszögezte, kizárólag az európai típusú épített, valamint az utcai pályákon fog versenyezni, az oválon rendezett futamokat ellenben kihagyja.

A Hondánál nagyon várják Grosjean érkezését Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

Mivel az amerikai kontinens elsőszámú együléses sorozatában minden autót a Dallara gyárt, a Forma-1-gyel ellentétben nem beszélhetünk konstruktőri bajnokságról.

Ám a motorszállítók, jelen esetben a Honda és a Chevrolet hivatalosan is vetélkednek egymással, vagyis számukra akár egy tapasztalt pilóta érkezése kulcsfontosságú lehet.

Grosjean autóját a japán gyártó amierikai leányvállalatának erőforrása fogja hajtani, és a Hondánál már nagyon várják az érkezését. Nem is elsősorban azért, mert arra számítanak, hogy rögtön kimagasló eredményeket ér el, hanem a tapasztalata miatt, amit elsősorban a szimulátorozás során hasznosíthat.

„Borzasztóan izgatottak vagyunk, hogy köszönthetjük őt a fedélzeten – nyilatkozta Ben Schmitt, a Honda Performance Development teljesítményért felelő főnöke a The-Race.com-nak. – Volt már néhány pilótánk, akik a legmagasabb szintű szimulátort használták más kategóriákban, mint például a Forma-1-ben. Aztán a mi szimulátorunkban is vezettek, és Grosjeannal is ez lesz a helyzet. A szimulátor nyilvánvalóan a büszkeségünket és örömünket jelenti, rengeteg időt öltünk bele, szóval az első, amit az ember tudni akar, hogy mit gondol róla [a pilóta].

Persze gyakran előfordul, hogy valaki erre nem tud válaszolni, mert soha nem vezetett még IndyCarban használt autót, így nem tudja, hogy a szimulátor mennyire felel meg a valóságnak.

Könnyen előfordulhat, hogy Grosjean esetében is hasonló lesz a helyzet, ám a Honda arra számít, hogy a francia versenyző idővel sokat segíthet a szimulátor fejlesztésén.

A gyártónál abban bíznak, hogy hasonló folyamatok játszódnak le, mint szűk négy évvel ezelőtt, amikor Fernando Alonso is belekóstolt a tengerentúli versenyzésbe. A kétszeres F1-es világbajnok az Andretti Autosport színeiben indult az Indy500-on, autóját pedig szintén Honda hajtotta (ami a versenyen fel is mondta a szolgálatot). Abban az időszakban a gyártónál úgy érezték, hogy szimulátoruk elérte a maximumot, Alonso érkezése mindent megváltoztatott.

Alonso szimulátoros munkája rengeteget jelentett, később pedig a pályán is eredményre vezetett Forrás: AFP/2017 Getty Images/Chris Graythen

„Alonso fantasztikus benyomást tett ránk néhány évvel ezelőtt – emlékezett vissza. – Korábban beszéltem róla, hogyan alakítottuk át a szimulátort olyan eszközzé, amiről úgy éreztük, hogy igazán hasznunkra lesz a mindennapokban. Amikor Alonso nálunk indult, már elértünk erre a pontra, és amikor megérkezett, fogalmunk sem volt, mit várjunk.

Schmitt Alonso munkamorálját is méltatta, és kiemelte, hogy könnyű volt együttdolgozni vele. Ez az F1-es konfliktusok alapján meglepő lehet, ám a spanyol pilóta az amerikai leányvállalattal nem került rossz viszonyba. A szakember hozzátette, előzetesen nem tudták, mit várjanak, de utólag pozitív meglepetés volt számukra az az időszak. Azt is hangsúlyozta, hogy mennyire fontosak voltak az akkor 35 esztendős versenyző visszajelzései.

„A gyakorlások és a kvalifikáció előtt egészen jó eredményeink voltak, és kezdtük elhinni, hogy a szimulátorunk olyan, amilyennek lennie kell. Számára mindez teljesen újszerű élmény volt, nem csupán az IndyCar miatt, hanem azért is, mert egy hatalmas pályáról van szó. Korábban az volt az érzésünk, hogy az oválpályákon a szimulátornak nincs haszna, inkább az [európai típusú] épített és az utcai aszfaltcsíkokon működik.

Alonso aztán a valóságban is jól teljesített, de ami igazán meglepte a Hondát, hogy az azt megelőző nap, hogy beült az autóba, felhívta őket, és kérte, hogy délelőtt még hadd menjen egy kicsit a szimulátorban, mert szüksége van rá. Ez pedig véglegesen elhitette velük, hogy „végre letettünk valamit az asztalra”, és azóta sokkal magabiztosabbak.

A Hondánál abban reménykednek, hogy Grosjeannal is hasonló élményük lesz, azzal a különbséggel, hogy a francia pilóta nem az oválpályákon fog versenyezni. A 34 esztendős versenyzőnek fejlesztőként is van tapasztalata a szimulátorokkal, hiszen 2019-ben ő is részt vett a Haas F1-es verziójának elkészítésében.

Ahogyan az F1-ben, úgy az IndyCarban is fontos a szimulátoros munka Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Richard Rodriguez

Schmitt szerint mindez kulcsfontosságú, mert hosszútávon azok a pilóták profitálnak a legtöbbet a szimulátoros munkából, akik ismerik a technológiát. Ők pedig már rengeteg olyan, Európából érkező versenyzővel találkoztak, akik megértették a jó visszajelzés jelentőségét. A Hondánál bíznak benne, hogy Grosjean is ilyen lesz.

Schmitt ezen a ponton hangsúlyozta, hogy a többi pilóta munkáját sem szabad lebecsülni, de Grosjean új szemléletmódot hozhat be.

Mindez segíthet a hatékony munkában, ami már csak azért is fontos, mert a Honda az IndyCarra mesze nem költ annyit, mint az F1-re. Ennek következtében a versenyzőknek tudniuk kell, mikre kell leginkább figyelni, amikor beülnek.

Schmitt azt a példát hozta fel, hogy ha egy pilóta vagy egy csapat javaslatai 50 százalékban válnak be a valódi pályán, akkor az olyan, mint egy pénzfeldobás, tehát teljesen felesleges a szimulátorban elvégzett munka. Ennélfogva ők arra törekednek, hogy olyan pilótákat alkalmazzanak, akiknek a találati arányuk efölött van.

A 100 százalékot senki nem fogja elérni, de lehetőleg minél közelebb legyenek hozzá.

Ami Grosjeant illeti, egyelőre még nem tudni biztosan, mikor kezdheti el a munkát, ugyanis ez a koronavírus miatti utazási korlátozásoktól függ. Az érintettek bíznak benne, hogy erre még február 22-e, az első tesztje előtt lesz lehetősége, de ha nem, akkor a következő, áprilisi gyakorlásig még bőven lesz ideje.