PORTIMAO, PORTUGAL - OCTOBER 23: Adrian Newey, the Chief Technical Officer of Red Bull Racing looks on in the garage during practice ahead of the F1 Grand Prix of Portugal at Autodromo Internacional do Algarve on October 23, 2020 in Portimao, Portugal. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Aggasztó lehet a Red Bullnak, hogy Adrian Newey, az istálló sztártervezője egyáltalán nincs elragadatva a 2022-ben érkező, minden korábbinál nagyobb szabályváltozásoktól, amelyek lehetőséget kínálhatnak a csapatnak arra, hogy ismét világbajnok legyen.
A Forma-1-ben mindenki tisztában van vele, hogy minél jelentősebb szabályváltozásokról van szó, annál nagyobb esélye van az éppen hátrányban levő csapatoknak a felzárkózásra. Különösen igaz szokott ez lenni arra az istállóra, amelynél éppen Adrian Newey tevékenykedik. A Forma-1 sztártervezője az 1998-as átfogó reformok során a McLarent, 2009-ben pedig a Red Bullt segítette az élre.
Noha később, a 2017-es szabályváltozások során nem sikerült maradandót alkotnia, sokan azt várják tőle, hogy a 2022-ben érkező új szabályokkal ismét megmutatja, hogy noha már nem minden idejét az F1 köti le, továbbra is vannak olyan ötletei, amelyekkel nagyot nyerhet az aktuális csapata, ez esetben a Red Bull.
Könyvéből is kiderül, hogy Newey számára a tervezés nagyon is kreatív folyamat, például a mai napig rajztáblát használ a számítógépes tervezőprogramok helyett, ötleteit pedig mások öntik virtuális formába. Noha már jó ideje nem ő a Red Bull technikai igazgatója, és nem is vesz részt annyira a mindennapi tervezési feladatokban, a 2022-es szabályok kapcsán bizonyára neki is megvan a szerepe.
Nem túl jó előjel azonban az, hogy egyáltalán nem tetszenek neki az F1 új, előzést segíteni hivatott szabályai.
„Én ezt annyira sajnálatosnak és elszalasztott lehetőségnek gondolom.
Ha teljesen új szabályokkal állunk elő, menjünk biztosra, hogy azok jók. Ezek a szabályok viszont nem azok"
– nyilatkozta a Formule1 magazinnak.
Az eredetileg 2021-re tervezett, a koronavírus-járvány miatt 2022-re halasztott szabályváltozások a legnagyobbak a sportág több mint 70 éves történetében, a kritikusok szerint azonban azzal, hogy a szabályalkotók igyekeztek könnyebbé tenni az előzést, túl sok területen kötötték meg a mérnökök kezét amiatt, hogy ne állhassanak elő a folytatásban sem olyan megoldásokkal, ami szembe menne az alapkoncepcióval.
Vélhetően az F1-es szabályokat már így is túl szigorúnak és kötöttnek tartó Newey-nak is ez az, ami nem tetszik. Meg is kérdezték tőle, hogy izgalomba tudja-e még hozni a Forma-1, mire azt felelte, hogy „igen, noha
el kell ismernem, így is kell találnom valamit ahhoz, hogy izgalmassá tegyem magamnak ezeket az új szabályokat."
A sztártervező hangsúlyozta, nem akar olyasvalakinek tűnni, aki „a változás vagy a fejlődés ellen van, de egyszerűen úgy gondolom, hogy ez nem lett egy jó szabálykönyv" – utalt a 2022-es regulákat tartalmazó dokumentumra.