Hajszálon múlt, hogy a Mercedes tavaly problémás motorral kezdje az F1-es szezont

Forma-1, Valtteri Bottas, Lewis Hamilton, Mercedes, Racing Point, Osztrák Nagydíj,
Mercedes' Finnish driver Valtteri Bottas steers his car in front of Mercedes' British driver Lewis Hamilton during the Austrian Formula One Grand Prix race on July 5, 2020 in Spielberg, Austria. (Photo by JOE KLAMAR / various sources / AFP)
Vágólapra másolva!
A Mercedes tükörsimán győzött le mindenkit 2020-ban a Forma-1-ben, ám jóval rögösebb is lehetett volna ez az út a végső sikerekig, ha a koronavírus nem szól közbe márciusban. Amennyiben nem törlik az utolsó pillanatban a szezonnyitó Ausztrál Nagydíjat, az istálló vakarhatta volna a fejét a motorjai miatt.

Érdekes részletet árult el John Owen, a Mercedes F1-es istállójának főtervezője a 2020-as szezonnal kapcsolatban. A szakember felfedte, annak ellenére, hogy természetesen ők és a teljes mezőny is szívesen kihagyta volna a koronavírus-járvány miatti, hónapokra nyúló kényszerszünetet, de a márciusról júliusra eltolt szezonkezdet óriási segítség volt nekik a motorjuk megbízhatóbbá tételében.

Nem ment minden zökkenőmentesen a tavalyi szezon előtti teszten Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto/Joan Valls

A februári téli teszteken már látszott, hogy a Mercedes lesz a leggyorsabb 2020-ban is, ugyanakkor a leggyorsabb körök teljesítése ellenére nem ment minden simán. Az első teszthéten Valtteri Bottas, a másodikon Lewis Hamilton veszített értékes gyakorlási időt a motorral kapcsolatos probléma miatt, a csapatnak pedig kétszer is motort kellett cserélni a tesztek során, míg a Williamsnek négy nap leforgása alatt háromszor kellett ezt megtennie.

Noha az új erőforrás lényegesen erősebb volt az elődjénél, és a Ferrari visszaesésével a mezőny legizmosabb motorja lett, a címvédő mégsem várhatta nyugodtan a márciusi Ausztrál Nagydíjat.

Azt az Ausztrál Nagydíjat, amelyet végül a McLaren szerelőinek pozitív koronavírustesztje által elindított lavina egy órával az első szabadedzés kezdete előtt maga alá temetett, a csapatok pedig összepakoltak és hazarepültek. Mint azt mostanra tudjuk, a szezon kezdetét végül csaknem négy hónappal eltolták, és csak július elején tartották meg az első versenyt. A 17 futamos idényben a Mercedes tarolt, és ami ennél is lényegesebb, az Eifel Nagydíjon történt Bottas-kiesés kivételével nem kellett futamot feladnia a motor meghibásodása miatt. Könnyen lehet azonban, hogy egyáltalán nem lett volna ilyen sima a szezon, ha nem halasztják el az Ausztrál Nagydíjat.

Bottast betolják a garázsba az Eifel Nagydíj közben Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

„Hogy őszinte legyek, a COVID pont a legjobbkor jött, mivel elég sok gondunk volt a motorral az első verseny előtt – idézi Owent a Motorsport.com holland kiadása. – A motorrészlegünk felfedezett egy állandóan fennálló problémát, és még akkor is a megoldást kereste.

Ugyanakkor eléggé fájdalmas lehetett volna, ha Ausztráliában megrendezik az első versenyt. Elég nagy szerencsénk volt."

Mindez azt jelentette volna, hogy Hamilton és Bottas a problémás erőforrással kellett volna teljesítse a szezon első felét, vagy a Mercedesnek be kellett volna vállalnia egy korai motorcserét, amivel később biztosan büntetésnek nézett volna elébe mindkét pilóta, hiszen nem tudta volna két belső égésű motor felhasználásával teljesíteni az évet.

Mindez akkor is gondot jelentett volna, ha csak az Ausztrál Nagydíjat rendezik meg és utána ugyanúgy jön a szünet,

hiszen akkor a Melbourne-ben használt erőforráselemekkel kellett volna folytatni az idényt.

Az Osztrák Nagydíjra kijavították a hibát, noha akkor a váltóval kapcsolatos gondok miatt kellett aggódnia a csapatnak Forrás: AFP/Joe Klamar

A koronavírus azonban lehetővé tette, hogy a júliusi Osztrák Nagydíjra a Mercedes kijavítsa a hibát. „Az Osztrák Nagydíjra egy új specifikációt vittünk el, amely leginkább megbízhatósági fejlesztéseket tartalmazott" – mondta Owen, aki Toto Wolff korábbi szavait is megmagyarázta.

A csapatfőnök azt nyilatkozta, hogy a brixworth-i motorrészlegben dolgozók a kimerülés határáig hajszolták magukat a 2020-as erőforrás fejlesztésével, mivel azt látták, hogy a Ferrari a 2019-es, szabálytalan erőforrásával túlszárnyalta őket. „Az emberek egy kissé ingerültté váltak a motorrészlegnél, miközben kihívással néztek szembe, hiszen már nem az általuk fejlesztett erőforrás volt a legjobb. Nem örültek ennek, úgyhogy nagyon keményen dolgoztak, hogy a visszafordítsák a helyzetet. Vér, verejték és könnyek mellett tették mindezt" – mondta a főtervező.