Vágólapra másolva!
A koronavírus következtében meghalt az egyik legismertebb dohánygyár marketingigazgatójaként a Forma-1-es szponzorációt a McLaren és a Ferrari partnereként új szintre emelő, a sportág fejlődésében elévülhetetlen érdemeket szerző, több korszak F1-es szupersztárjának pályafutásában is meghatározó szerepet játszó John Hogan.

76 éves korában meghalt a különböző munkakörökben a Philip Morris alkalmazásában a Forma-1-ben az 1970-es évektől meghatározó szerepet betöltő, a sportágban részt vevő egyik legnagyobb szponzor költségvetéséről rendelkező John Hogan. Bár sohasem kereste a rivaldafényt, az egyik legbefolyásosabb üzletember volt, aki közvetetten több sporttörténeti fejleményt is alakított.

John Hogan 30 évig a Forma-1 egyik meghatározó háttérembere volt Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Hogan Ausztráliában született, 20 éves korától Londonban, a Nestlénél volt gyakornok, majd különböző reklámügynökségeknél dolgozott, egyebek mellett a Procter & Gamble és a Coca-Cola is az ügyfelei közé tartozott. 1969-től támogatta az F2-ben versenyző Gerry Birrell pályafutását, majd segített a fiatal James Huntnak is szponzorációhoz jutni.

A szakember és a Forma-1 jövőjét is meghatározta, hogy 1971-ben megismerkedett Ron Dennisszel és Neil Trundle-lel a Rondel Racingnél,

ahol szintén a szponzorszerzés volt a feladata. Nem jártak sikerrel, a csapat bezárt, de Hogan 1973-tól a Philip Morris európai kirendeltségén folytatta a pályafutását promóciós koordinátorként, 1976-tól már az összes marketingesemény hozzá tartozott, és 1980-ban részt vett a gyártó által támogatott McLaren átszervezésében.

Hogan és a dohánycég közreműködése révén Dennis átvette a McLaren irányítását és egészen 1996 végéig folytatták az együttműködést, ami a sportág történetének egyik leghosszabb szponzor-csapat kapcsolata. Ezalatt a McLarennél egyebek mellett Keke Rosberg, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna és Mika Häkkinen is versenyzett,

előmenetelükhöz és fizetésükhöz a fedezetet nagyrészt a szponzori együttműködés biztosította. A Bloomberg 1996-ban 25 millió fontra becsülte a cég hozzájárulását a McLaren büdzséjéhez, ez mai árfolyamon nagyjából 45 millió euró.

Az ausztrál menedzser közben 1984-től már a Philip Morris Europe marketingigazgatója volt, elkezdett közeledni a Ferrarihoz, Enzo Ferrarival személyesen egyeztetett, és amikor a Commendatore csak kis méretű felületeket ajánlott az autón, Hogan kreatív ötletekkel állt elő az általa képviselt márka népszerűsítésére. 1990-től a dohánygyár európai alelnöke lett.

Az 1996-os szezon végén a márka szakított a McLarennel, és azóta a Scuderia Ferrari főszponzora. Hogan testközelből látta Michael Schumacher első három világbajnoki címét a Ferrarival 2000 és 2003 között, beosztottja volt a Scuderia későbbi csapatfőnöke, Maurizio Arrivabene is.

Hogan (balra) és Bernie Ecclestone (jobbra) az 1999-es Olasz Nagydíjon, középen Aleardo Buzzi, a dohánygyár elnöke Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

2002 végén nyugdíjba vonult a dohánycégtől, ami után 2003-ban rövid ideig a Jaguar F1-es istállójának sportért és kereskedelmi ügyekért felelős igazgatója volt. Ezután a ma már a McLaren ügyvezető igazgatójaként tevékenykedő Zak Brown tanácsadója lett a Just Marketing International nevű ügynökségnél, majd annak későbbi tulajdonosánál, a CSM-nél dolgozott.

Hogan pályafutása átfedésben van azzal a korszakkal, amikor a dohánygyárak – köztük az általa képviselt vállalat - kiemelt szerepet játszottak a Forma-1 globális felfuttatásában, a mozgósított óriási összegek technológiai fellegvárrá tették a sportágat, az általuk támogatott pilóták pedig dollármilliomosok lettek.

Hogan és Maurizio Arrivabene, a Ferrari későbbi csapatfőnöke a 2007-es USA Nagydíjon Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Magyar idő szerint vasárnap késő este érkezett halálhíre az F1 több bennfentesét és a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Media sajtóirodáját is megrendítette. A McLaren Racing vezérigazgatójaként dolgozó Brown a Twitteren azt írta: „Mélyen elszomorít, hogy ma délelőtt John Hogan elhunyt, miután bátran küzdött a Covid tüneteivel. John gentleman volt, úttörő, a motorsportok és a Forma-1 legendája, emellett pedig briliáns mentor és barát.”