Segítheti a sereghajtót, hogy szabályokkal hátráltatják a csapatokat

Forma-1, Belga Nagydíj, George Russell, Williams
SPA, BELGIUM - AUGUST 28: George Russell of Great Britain driving the (63) Williams Racing FW43 Mercedes on track during practice for the F1 Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 28, 2020 in Spa, Belgium. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A Williams vezető teljesítménymérnöke szerint a kisebb leszorítóerőt célzó szabályváltozások kevésbé hátráltatják őket, mint az élcsapatokat. Úgy véli, akár már tavaly is lehettek erre utaló jelek.

Technikai téren nem sok szabályváltozás lesz az idei szezonban, egyet azonban mindenképpen ki kell emelni. Az FIA szándékosan le akarja lassítani az autókat, mivel úgy véli, túl nagy a sebesség. Ennek érdekében egyrészt a Pirelli változtatott a gumik szerkezetén, másrészt a tervek szerint tíz százalékkal csökkentik a leszorítóerőt, amit többek között a padlólemezre vonatkozó szigorításokkal lehet elérni.

A szabályváltozások segíthetnek a Williamsnek Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

Ahogyan minden területen, úgy itt is az élcsapatok a legerősebbek, vagyis eddig ők tudták kihasználni a leginkább az ideinél lazább szabályok adta lehetőségeket, és ők nyerték a legnagyobb extra leszorítóerőt. A Williams viszont jelenleg a mezőny másik végén van az erősorrendben, éppen ezért optimisták a módosításokat illetően.

– idézi Dave Robsont, a grove-iak vezető teljesítménymérnökét az Autosport. – Ez olyan terület, ahol, fogalmazzunk úgy, nem mi vagyunk a legjobbak, úgyhogy remélhetőleg minket nem vet vissza annyira, mint másokat.”

Ahogyan a brit szakember is fogalmazott, szabálymódosítások leginkább a padlólemez hátsó kerekek előtti részét érintik, amit az istállóknak jelentősen át kell alakítaniuk. A mérnökök korábban úgy tervezték az autót, hogy erről a területről levegő áramoljon a diffúzor felé, hogy ezzel is nagyobb leszorítóerőt nyerjenek. Mostantól azonban nem használhatnak bevágásokat, aminek nem könnyű felmérni a következményeit.

– magyarázta Robson. – Szóval bízom benne, hogy az élcsapatokra elég nagy hatással lesz, minket viszont kevésbé fog befolyásolni. Remélhetőleg [az Abu-dzabi Nagydíj] pénteki napján látottak megmutatták, hogy van alapja ennek a forgatókönyvnek.”

Az abu-dzabi szabadedzések alapján Robson optimista Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Charles Coates

A szakember a szezonzáró első két szabadedzésére utalt, ahol az istállók már javában próbálgatták a 2021-re szánt fejlesztéseket. Ezek szerint az akkori eredmények bizakodásra adnak okot a Williamsnél, és van rá esély, hogy három év után ellépjenek a konstruktőri utolsó helyről.