Lassul az F1: a Mercedes nem hiszi, hogy 2021-ben idei tempója közelében lesz

Forma-1, Belga Nagydíj, Lewis Hamilton, Mercedes
SPA, BELGIUM - AUGUST 30: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during the F1 Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on August 30, 2020 in Spa, Belgium. (Photo by Lars Baron/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Könnyen lehet, hogy az ideinél gyorsabb Forma-1-es autókat jó ideig nem fogunk látni. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint a 2021-es szezon első felében biztosan elmaradnak majd az idei tempójuktól.

Az idén minden idők leggyorsabb Forma-1-es autóit figyelhettük a 17 futamosra zsugorodott csonka szezon során, és könnyen lehet, hogy belátható időn belül ennél nem lesz feljebb, már ami a köridőket illeti. A sorra dőlő körrekordokban nagy szerepet játszott, hogy az idei évre alig változtak valamit a szabályok, a gumikeverékek pedig maradtak ugyanazok, mint 2019-ben, a folyamatosan fejlesztő csapatok így értelemszerűen előreléptek (kivéve a Ferrari-motort használók, ők ugyanis a gyenge erőforrás miatt rengeteget buktak). Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke szerint a jövőre életbe lépő változások azonban annyira vissza fogják vetni őket, hogy már nem lesznek olyan gyorsak, mint 2020-ban.

Az idei körrekordok valószínűleg jó ideig érvényben maradnak Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Lars Baron

Mivel az autók kezdtek veszélyesen gyorssá válni a gumik szempontjából, amit az idén több meghibásodás is jelzett, az FIA úgy döntött, hogy muszáj lesz lassítani a kocsikat, így 2021-re jelentős módosításokat tett kötelezővé a padlólemezen, ami nagy mértékű leszorítóerő-veszteséget jelent.

Wolff szerint ezzel annyit buknak, hogy nem fogják elérni az idei teljesítményszintet.

„Nem hiszem, [hogy gyorsabbak leszünk]. A hátsó gumik körül a padlólemezt jelentős mértékben megváltoztatták, emiatt pedig bele fog telni egy időbe a visszazárkózás – idézi az osztrák üzletembert az Autosport. – Még mindig csak a jövő évi fejlesztések közepén vagyunk, de kétlem, hogy ugyanolyan gyorsak leszünk, mint az idén.

A Wolff által említett másik lassító tényezőt a gumik jelentik, amelyek biztonsági okok miatt robsztusabbak és ezáltal lassabbak lesznek jövőre. Noha a szezon során látott, szabadedzéseken végzett tesztekből még nem lehet kiindulni, hiszen az idei abroncsokhoz optimalizált autókra tették fel a Pirelliket, az kijelenthető, hogy lassulás várható.

Az aerodinamika mellett a gumik is lassítani fogják a 2021-es autókat Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

„Mindent nem hiszem, hogy vissza fogunk hozni – nyilatkozta Dave Robson, a Williams járműteljesítményért felelős vezetője. – Ugyanakkor amint megértjük őket, és rendesen megvizsgáljuk az adatokat és a gumik kölcsönhatását az aerodinamikával, jobban fogunk boldogulni velük, és biztos vagyok benne, hogy visszanyerhetünk némi köridőt.

Lassabb gumiról van szó, aminek a bevezetése valószínűleg nem ok nélküli, ha erősebb és strapabíróbb lesz."

Wolff szerint tehát az év első felében biztosan nem érik el az idei szintet. Hogy a későbbiekben ez megtörténik-e, azt előre nem lehet megmondani, a fejlesztések befagyasztása miatt ugyanakkor

a vártnál lassabb lehet a szezon közbeni gyorsulás üteme, hiszen a csapatok a két fejlesztési zsetonjukat már a szezon előtt felhasználják, utána pedig csak az aerodinamkikán módosíthatnak.

Mindehhez hozzájön még az is, hogy jelentős mértékben a 2022-es szabályváltozásokra fognak koncentrálni, így a legtöbben vélhetően nem fejlesztik a teljes 2021-es idényben gőzerővel az azévi kocsit. Az autók 2022-től várhatóan másodpercekkel lesznek lassabbak, így ha jövőre nem hozzák vissza a veszteséget, az idei szezon jó ideig az F1 történetének leggyorsabbja marad.