Vágólapra másolva!
A jövőre Aston Martinná váló Racing Point nemrég kinevezett kereskedelmi igazgatója elárulta, a csapat elsősorban a közösségi médiában szeretné felépíteni a szurkolói bázisát. Jefferson Slack úgy véli, az egész F1-nek nyitnia kell az új, a fiatalok körében népszerű platformok felé.

A 2021-es szezon egyik legérdekesebb projektje az Aston Martiné lesz, hiszen az idén még Racing Point néven induló istálló a brit márka gyári támogatását fogja élvezni. Sebastian Vettel személyében ráadásul egy olyan nevet is szerződtettek, aki rengeteg tapasztalatot gyűjtött élcsapatoknál.

A Racing Point jövőre már Aston Martin lesz, ami sok szempontból kihívást jelent Forrás: Motorsport Images

Azonban a csapatnak messze nem csak sportszakmai teendői vannak, hiszen az azt körülvevő háttér szintén nagyon fontos. Ennek az egyik fontos eleme a marketing és a szurkolói bázis kiépítése, ami ismert márkaként, de az F1-ben nem sok hagyománnyal rendelkező vállalatként szintén izgalmas folyamat lesz. Jefferson Slack, a szeptemberben kinevezett kereskedelmi igazgató elárulta,

az elmúlt években a lehetőségeihez képest felülteljesítő Racing Pointból egy, az Aston Martin potenciáljának és ambícióinak megfelelő alakulatot akarnak csinálni.

„Az a célunk, hogy olyan csapatot hozzunk létre a szervezetünkben, amely ugyanazt tükrözi, amit az Aston Martinnak mint vállalatnak kell tükröznie – nyilatkozta a Marketing Gazette-nek. – Ezután pedig az üzlet különböző alkotóelemei következnek. Hogyan válhatunk jobbá több partnerrel, hogyan szerezhetünk több szponzori bevételt, hogyan javulhatna a kommunikációnk, hogyan lehetne több szurkolónk, hogyan értékesítenénk magunkat, illetve mit akarunk képviselni?”

Az amerikai szakember hozzátette, rendkívül izgalmasnak tartja, hogy még a jelenlegi helyzetben is fejlődnek, nem úgy, mint a világ cégeinek többsége. Mindez többek között Lawrence Strollnak, a Racing Pointot birtokló konzorcium első emberének köszönhető, aki az Aston Martinba is bevásárolta magát. Ugyanakkor ha rajongókat akarnak szerezni, le kell térniük a hagyományos útról.

„A közösségi média kifejezetten fontos platformmá vált. Ha fel akarunk építeni egy szurkolói bázist, szélesebb közönséghez kell eljutnunk.

Emiatt a közösségi média lesz az elsőszámú platformjuk, hiszen „másképpen kell pozícionálni magunkat olyan kiváló márkák között, mint a Mercedes vagy a Ferrari”. A legfontosabb, hogy meghatározzák a víziót, illetve azt, hogy milyen képet szeretnének kialakítani magukról.

Az Aston Martin elsősorban a közösségi médián keresztül szerezne szurkolókat Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Robert Hradil

Slack arról is beszélt, hogy a sport másképpen működik, mint a többi iparág, hiszen a vállalatok mérete eltörpül a nagy világcégekéhez képest, mégis hatalmas érdeklődésre tartanak számot. Példaként egy a labdarúgást hozta fel, hiszen egy klubnál számtalan nagyobb méretű vállalat létezik, amelyekről viszont kevesen hallottak. Ezen a területen az emberek szenvedélyesek, nézik az eseményt és beszélnek róla. Éppen ezért nem az a fő feladat, hogy növeljék az érdeklődést.

Ez sokszor a pilótákon, a csapat jellegén, a győzelmeken vagy a marketingen múlik, de attól is függ, hogy az emberek mennyire érzik magukat bevonódva. Az Aston Martin már egy jól ismert és sokak által kedvelt márka, szóval ebből a szempontból egy kicsit másfajta kihívás elé nézünk.”

A cél tehát az, hogy az F1-es csapat szélesebb közönséget érjen el, mint maga az Aston Martin, ami luxusautókkal kereskedik. Ugyanakkor azt is figyelembe kell venni, hogy a márka hagyományaihoz valamilyen szinten hűnek kell maradni.

Slack elmondta, a csapat átnevezésének egyik oka, hogy az Aston Martinnak nagy hagyományai vannak az autósportban, az idei Le Mans-i 24 órás viadalon például két kategóriában is diadalmaskodtak.

Ennek következtében rendelkeznek egyfajta hitelességgel, ami legitimálja a nagyobb mértékű F1-es szerepvállalást.

„Másrészről, marketingszempontból a Forma-1 a motorsport csúcsa, és egy olyan hely, ahol az ember bizonyítani akar. Emellett az az előnyünk is megvan, hogy a Racing Point többségi tulajdonosa egyben az Aston Martin ügyvezető elnöke és befolyással rendelkező részvényese, emiatt jó kapcsolat áll fenn. Ez egy remek együttműködés, ami tényleg sokat jelent számunkra.”

A koronavírus másképp hat az F1-re

Az amerikai szakember méltatta az F1 – hagyományos értelemben vett – buborékját: elmondta, hogy maga az autóversenyzés, a világ körüli utazás, a világszínvonalú vendéglátás remek szórakoztatást nyújt. Ugyanakkor ennek a sorozatnak is alkalmazkodnia kell bizonyos folyamatokhoz, és ezt a koronavírus minden bizonnyal felgyorsította.

Slack szerint az egész F1-nek követnie kell bizonyos trendeket Forrás: Racing Point F1 Team

„A sportágnak követnie kell a kulturális trendeket. Másrészt a változásokra is reagálnunk kell, úgyhogy olyan, új platformokon is meg kell jelennünk, amelyeket fiatalok használnak. Például a TikTokon, ami valósággal kilőtt. Ki kell találnunk, hogyan kerülünk kapcsolatba ezekkel az embereken a TikTokon, az esporton vagy a Netflix F1-es sorozatán keresztül. Utóbbiról azt gondolom, hogy olyanokat is rávehet a sportág követésére, akik egyébként nem számítanak rajongónak.”

Hozzátette, ezen a területen óriási a piaci verseny, és nincs okuk feltételezni, hogy egy 15 éves gyerekből automatikusan F1-rajongó válik. Az esporttól kezdve rengeteg lehetősége van, ezeken a területeken pedig a Forma-1-nek jelen kell lennie, és fel kell keltenie a potenciális új szurkolók figyelmét.

Ami a koronavírus közvetlen hatásait illeti, Slack szerint van néhány üzletág, amely ha nem is győztesen jött ki a válságból, de fontosabbá vált, mint a járvány előtti időszakban. Elsősorban a technológiai iparágat emelte ki.

„Manapság Zoomon keresztül beszélünk, miközben korábban inkább személyesen találkoztunk. [Előbbire] nem lenne lehetőségünk a technológia nélkül. Néhány területen üzleti szempontból erre kifejezetten koncentrálunk, hiszen Forma-1-es csapatként a sportban mi vagyunk a technológia csúcsa.”

Emellett hangsúlyozta, hogy a bevételek is csökkentek, és a járvány gazdaságilag a szurkolóktól kezdve mindenkire hatással volt. Az Aston Martin szempontjából szerencsésnek tartja magukat, hogy ennyire erős a tulajdonosi háttér.

A fertőzés veszélye miatt a legtöbb idei verseny zártkapus volt, és a paddockban sem jelenhettek meg vendégek.

Slack biztos benne, hogy a vírus nem csupán az idei évre lesz hatással, ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy az F1 ebből a szempontból is különleges helyzetben van. Egy futballcsapattal ellentétben nem egy országhoz kötődik, utóbbi pedig bajba kerül, ha azon a területen erősödik a járvány. Az F1 máshova is tud menni, ugyanakkor az utazás manapság sokkal nehezebb, mint a vírus előtti időszakban. Az amerikai szakember azzal zárta gondolatait, hogy sok múlik a vakcina elkészítésének és rendelkezésre bocsátásának sebességén.