Verstappen veszélyes lehet a Mercedesre a nagyon izgalmasnak ígérkező Bahreini GP-n

Forma-1, Max Verstappen, Red Bull, Bahreini Nagydíj 2020, péntek
BAHRAIN, BAHRAIN - NOVEMBER 27: Sparks fly behind Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Bahrain at Bahrain International Circuit on November 27, 2020 in Bahrain, Bahrain. (Photo by Mario Renzi - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
A második szabadedzésen látottak alapján Bahreinben idén először lehet kétkiállásos száraz verseny. Az időmérőn Lewis Hamilton az egyértelmű esélyes, a futamgyőzelem kérdésébe viszont Max Verstappen is beleszólhat. A Ferrari eltávolodhat a konstruktőri 3. helytől.

A Forma-1-es Bahreini Nagydíj pénteki napja hosszú idő után az első olyan délutáni gyakorlást szolgáltatta, amelyből érdemes lehet levonni bizonyos következtetéseket. Ugyan a második szabadedzést két piros zászló is megszakította, ennek ellenére szinte mindenkinek sikerült értékelhető versenyszimulációt teljesítenie.

Verstappen a futamon akár le is győzheti a Mercedeseket Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Mario Renzi - Formula 1

Az időmérőn nem meglepő módon Lewis Hamilton lesz a legnagyobb esélyes, viszont a futamon Max Verstappen meg is szorongathatja a hétszeres világbajnokot. Valtteri Bottas esetében azt lehet mondani, hogy még ha esetleg meg is szerzi a pole pozíciót,

a rosszabbnak tűnő gumikezelése elveheti tőle a győzelmet.

Ami a középmezőnyt és a konstruktőri bajnokság 3. helyéért folytatott harcot illeti, a Racing Point lépéselőnybe kerülhet a riválisaival szemben, de a Renault-nak és a McLarennek nincs nagy lemaradása. A Ferrari azonban igencsak elveszettnek tűnik, és könnyen lehet, hogy a futam végére lényegében kiszáll a dobogóért folytatott küzdelemből.

Az időmérőn nem lesz meglepetés

Hamilton mindkét szabadedzésen az élen végzett, így már csak ez alapján is azt lehetne mondani, hogy ő a kvalifikáció legnagyobb esélyese. A délutáni gyakorláson több mint 3 tizedet adott Verstappennek és Bottasnak,

ami akkor is sok, ha tudjuk, hogy a hétszeres világbajnok a piros zászlók után futotta leggyorsabb körét.

Hogy mekkora az előnye egy körön, azt nehéz megmondani, de a Forma-1 és az Amazon Web Services által közösen kifejlesztett grafika erre próbál választ találni. A második szabadedzés közvetítésében is látható ábra szerint a brit versenyző Verstappennél 3 tizeddel, míg Bottasnál további 5 századdal gyorsabb.

Hamilton jó eséllyel megszerzi pályafutása 98. pole pozícióját, de nem a képen látható, jelöletlen gumikkal, amelyeket a jelenlegi abroncsoknál rosszabbnak tartott Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Ha hátrébb megyünk a mezőnyben, akkor a mesterséges intelligencia becslése szerint Sergio Pérez és Daniel Ricciardo követi őket, köztük azonban nagyon szoros a verseny. A McLarenek és a Ferrarik viszont jócskán le vannak maradva, ugyanis még a számítások szerint a négy autó közül a legjobb időmérős tempóval rendelkező Lando Norris is 1 másodpercen kívül van Hamiltonhoz képest.

A Ferrarik ráadásul még az első tízben sincsenek, de enélkül is egyértelműnek tűnik, hogy a Q3-ért nagyon meg kell küzdeniük.

Ugyanakkor kérdés, hogy a becslések mennyire megalapozottak. Feltűnő, hogy a grafika alapján azt a George Russellt tartja a leglassabb, aki eddig pályafutása minden egyes időmérőjén megverte aktuális csapattársát. Ehhez képest a kalkuláció alapján 66 századdal Nicholas Latifi mögött van. A rendszer valószínűleg nem vette figyelembe, hogy a brit pilótától elvettek néhány kört.

A kvalifikáción a gumik is fontos szerepet játszhatnak, ugyanis ezúttal máshogyan kell működtetni őket, mint az elmúlt hétvégéken.

Erre Hamilton hívta fel a figyelmet. „Ez a pálya teljesen másképp bánik az abroncsokkal, mint a törökországi – fogalmazott. – Ahelyett, hogy egy gyors kivezető körrel felmelegítenénk azokat, lassú kivezető körre van szükség, hogy ne melegedjenek túl.”

Akár kétkiállásos verseny is lehet

A versenytempót illetően már nem annyira egyértelmű Hamilton fölénye, sőt, az értékelhető köröket tekintve Verstappen jobban teljesített a hétszeres világbajnoknál. Igaz, a minta nem túl nagy, hiszen mindkettőjük esetében négy ilyen körről van szó. Bottas hasonló tempóra volt képes, viszont nála aggasztó lehet, hogy nagyobb ütemben lassult, mint a két riválisa. (A finn pilótának nem volt értékelhetetlen köre, így valójában csupán eggyel több kört tett meg, mint Hamilton és Verstappen.)

A Mercedes tehát ezúttal nincs akkora fölényben, mint általában. Ez viszont nem véletlen, ugyanis Andrew Shovlin, a brackley-iek vezető versenymérnöke elárulta, hogy ők a többieknél nagyobb hangsúlyt fektettek a 2021-es gumik tesztelésére, következésképpen nem jutott annyi idő a mostani hétvégére történő készülésre.

– jelentette ki. – Ennek részben az az oka, hogy nem szántunk elég időt az autó egyensúlyának beállítására, de az is szerepet játszik, hogy nem teljesítettünk olyan hosszú versenyszimulációt. Mind az egykörös, mind a versenytempó tekintetében van hova fejlődnünk, mert a balansszal nem vagyunk megelégedve, de lesz még egy kis időnk dolgozni rajta.”

Bottas szintén kiemelte, hogy más programon voltak, mint a többiek. A finn pilóta egyetértett csapattársával abban, hogy a túlmelegedés óriási kihívást jelent, és ez arra kényszeríti őket, hogy változtassanak a vezetési stílusukon.

A Mercedes versenyzője hozzátette, a második szabadedzés során a Red Bull „nagyon jónak tűnt”.

A Mercedesszel ellentétben a Red Bullnál optimisták a hétvége hátralévő részét illetően. Az első szabadedzésen Verstappennek gondjai akadtak a padlólemezzel, ezért a végén már nem tudott kimenni a pályára, ráadásul elmondta, hogy több alkatrészt is tesztelt. A második gyakorlás viszont már jobban sikerült.

„Az egyensúly soha nem lehet tökéletes, és van néhány dolog, amit még meg kell érteni, de összességében pozitív péntekünk volt – magyarázta. – A Mercedes gyors, de ebben semmi meglepő nincs, mi pedig arra koncentrálunk, hogy a futamon a lehető legtöbbet hozzuk ki az autóból, mert itt lehet agresszívan bánni a gumikkal.”

Albon balesete neki és a Red Bullnak is sokba kerülhet

A középmezőnyt, beleértve a másik Red Bullt szokás szerint külön kell kezelni. Igaz, Alexander Albon versenytempójáról semmit nem tudtunk meg, ugyanis a thai pilóta körülbelül féltávnál összetörte az autóját. Ez egyébként akár még Verstappen hétvégéjét is befolyásolhatja, hiszen így kevesebb adatot tudtak gyűjteni.

Albonnak viszont a konstruktőri bajnoki dobogó szempontjából nincs jelentősége, ellentétben a Racing Point, a McLaren, a Renault és a Ferrari teljesítményével.

Érdekes módon ezen csapatok korántsem ugyanúgy készültek a versenyre, hiszen a silverstone-iak pilótái a közepeseken, míg a wokingiak versenyzői a lágyakon teljesítették első hosszú etapjukat, a másik két istálló pedig mindkét verziót kipróbálta.

A piros oldalfalú abroncsok viszont látszólag nem náluk működtek a legjobban, hanem Pierre Gaslynál és az Alpha Taurinál, akik ugyan a konstruktőri dobogóért legfeljebb matematikailag vannak harcban, de akár a mérleg nyelve is lehetnek. A francia pilóta optimistán nyilatkozott, és kijelentette, ugyan az egyensúly még nem tökéletes, de ígéretesen alakult számára a pénteki nap. Jonathan Eddolls, az aerodinamikai fejlesztésekért felelős szakember az abroncsokra hívta fel a figyelmet.

A McLaren és a Renault hasonló tempóra volt képes. Carlos Sainz ugyancsak derűlátó volt az edzések után, és kijelentette, mindkét gyakorláson sok kört sikerült megtenniük. A spanyol versenyző, illetve a csapat szempontjából jó hír, hogy elmondása szerint mindhárom keverék jól működik az autón, így adott esetben mindegyiket nyugodt szívvel be lehet vetni.

A Ferrari azonban nem csupán egy körön, hanem versenytempó tekintetében is jócskán le van maradva, és elképzelhető, hogy ezen a hétvégén a maranellói istálló a középmezőny leggyengébb csapata.

Az etap elején ugyanis Charles Leclerc körülbelül fél másodperces hátrányban volt Ricciardóhoz és Sainzhoz képest, a végére pedig ez több mint 1 másodpercre nőtt.

A középmezőny másik fele nem a lágy, hanem a közepes gumikon kezdte a versenyszimulációt. Ezeken a gumikon a Racing Point tűnik a legjobbnak, de feltűnő, hogy a versenyzők sokkal kevésbé voltak képesek konzisztens köröket autózni. Nem véletlen, hogy Pérez szerint a gumikezelés lehet a döntő tényező az egymáshoz nagyon közel álló csapatok között.

A Ferrari a sárga oldalfalú abroncsokon is a középmezőny legrosszabb istállójának tűnik, de lemaradásuk talán nem akkora, mint a lágyak esetében. Ebből a szempontból talán nem is olyan tragikus, ha nem jutnának be a Q3-ba, hiszen ez esetben szabadon megválaszthatják, hogy milyen gumin rajtolnak.

Az viszont már kérdés, hogy be lehet-e kerülni a közepeseken a Q3-ba, és ha igen, akkor érdemes-e.

A keverékek között a Pirelli becslése szerint 6 tizedmásodperc a különbség, így az első három valószínűleg abszolválná a feladatot. Esetükben azonban beszédes, hogy a lágyakon futották az első hosszú etapot.

A többiek közül papíron Péreznek és Ricciardónak sikerülhet, de náluk csak egy hajszálon múlna a továbbjutás, legalábbis ha az előbb említett grafikára hagyatkozunk.

Ha viszont a mexikói pilóta valóban megpróbálja, és össze is jön neki, akkor számára még sokat érhet a közepeseken teljesített versenyszimuláció.

Ami magát a futamot illeti, nagyon úgy tűnik, hogy a megszokottal ellentétben ezúttal két kiállásra lesz szükség. Ricciardo elmondta, a gumik gyorsan tönkremennek ezen a pályán, így valószínűnek tartja ezt a forgatókönyvet. A Renault pilótája arra is felhívta a figyelmet, hogy ha jóslata bejön, akkor idén ez lesz az első olyan kétkiállásos verseny, amelyet száraz körülmények között rendeznek.

Ricciardo kétkiállásos versenyre számít Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

Ami szinte biztos, hogy stratégiailag rendkívül érdekes viadal várható, hiszen minél több a kiállás, annál nagyobb a taktikai repertoár. Nem beszélve arról, hogy ha egy Albonéhoz hasonló baleset történik (vagy ha megint beszökik a pályára egy kutya), akkor biztosan bejön a biztonsági autó, ami még inkább megkavarhatja a sorrendet.