Vágólapra másolva!
Már ők is támogatják a motorspecifikációk befagyasztását 2022-től. Az ügy egyik főszereplőjénél, a Red Bullnál örülnek a fejleménynek, már csak a Renault beleegyezésére várnak.

A Forma-1-es erőforrások jövőjével kapcsolatban két fontos kérdés vár döntésre: az egyik, hogy legkésőbb 2026-tól milyen felépítésűek legyenek, illetve, hogy a költségcsökkentés érdekében leállítsák-e a mostaniak fejlesztését a közeljövőben. Az már körvonalazódik, hogy akár már 2025-től jöhet a motorok új generációja a hibrid technológia megtartásával, de többek között az üzemanyagok terén komolyabb változások lesznek.

A 2014-ben bevezetett motorformula már az élettartama második felében jár Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Peter Fox

A jelenlegi, alapvetően 2014 óta használt gépekkel kapcsolatban viszont még megy a kötélhúzás, hogy kötelezően előírják-e a fejlesztésük leállítását, "befagyasztva" őket egy adott állapotba. Az előnyben lévő Mercedes támogatja ezt az elképzelést, és a Red Bull is nagyon kampányol érte, mert a következő szezon után kiszáll a Honda az F1-ből, és ha megtartanák a termékeiket, önerőből nem lennének képesek a továbbfejlesztésére, így az is valós veszély, hogy kilépnek.

A befagyasztás jelentős támogatást kap azzal, hogy a Ferrari változtat korábbi álláspontján és a kezdeményezés mellé áll.

Ezt Mattia Binotto ismertette a Bahreini Nagydíj csapatfőnökök számára rendezett sajtótájékoztatóján.

A Ferrari meggondolta magát Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Giuseppe Cacace

„Már van megoldás a Red Bull esetére azzal a szabállyal, hogy egy motorgyártónak mindenképp el kell látnia őket. Azt is megértjük, hogy a Honda motorját kívánják használni továbbra is. Az elmúlt napokban az F1 és az FIA képviselőivel is egyeztettünk, a Ferrarinál megértjük a helyzetet – nyilatkozta. – A körülmények ismeretében nem ez lesz az első alkalom, hogy a Ferrari felelősségteljesen cselekszik."

Ez a 2022-es idénytől léphet életbe, tehát nagyjából egy év múlva kellene tisztázni, ki milyen hajtáslánccal vág neki a folytatásnak. Nem tudni, milyen lehetőségek lennének a tuningra (a korábbi befagyasztások idején a megbízhatóságon, illetve a zsetonrendszerben a teljesítményen is lehetett javítani), de Binotto szerint fontos, hogy ne alakuljanak ki nagy szakadékok.

Mattia Binotto egy korábbi fényképen, ezúttal videokonferencia segítségével válaszolt a kérdésekre Forrás: Getty Images

„Jelenleg is tárgyalunk az FIA-val és az F1-gyel, hogy megteremtsük a feltételeket a motorok teljesítményének kiegyenlítésére abban az esetben, ha az egyik gyártó nagyon lemaradna – mondta. –Három évre ugyanis befagyasztjuk a különbségeket a gyártók között. Ez fontos szempont."

Örül a Red Bull

A régebben a Ferrari motorjaival is versenyző Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner üdvözölte riválisuk véleményének megváltozását. „Ez jó hír a Forma-1-nek. Úgy gondolom, az összes gyártó felismerte, mennyit invesztáltak és költöttek ezekre a motorokra. Mivel 2026-ban vagy 2025-ben jön az új technológia, nincs értelme további százmillió dollárokat fordítani a jelenlegi egységekre" – mondta.

Egyetértett kollégájával abban is, hogy nem szabad hagyni tetemes különbségek beépülését a rendszerbe. „Lennie kell eszköznek arra, hogy ha valaki mellélő télen vagy a szezon folyamán, kijavíthassa, máskülönben konzerválódik a lemaradás."

Egy oldalra került a Ferrari és a Red Bull Forrás: Anadolu Agency via Getty Images/2020 Anadolu Agency/Anadolu Agency

Így már csak a Renault-nak kell beadnia a derekát, hogy elfogadják a befagyasztást 2022-től.

Binotto kitért arra is, hogy ha már 2025-ben jön a generációváltás, annak paramétereit a következő év közepéig meg kell határozni, illetve fontos szempontnak tartja, hogy az új motorok költsége legfeljebb nagyjából a fele legyen a mostaniaknak.