Vágólapra másolva!
Romain Grosjean a napokban érdekes kijelentést tett, miszerint generációja nem kapta meg a lehetőséget a bizonyításra. Így, ebben a formában biztosan nincs igaza, ugyanakkor nem teljesen légből kapott, amit mond.

A szezon végén Romain Grosjean távozik a Haas csapatától, és saját elmondása szerint minden valószínűség szerint az F1-ből is. A francia pilóta így egyre több kérdést kap az egész pályafutásával kapcsolatban, a Renault-val történő bemutatkozástól a Lotusban töltött éveken át egészen az elmúlt öt szezonig. A minap is ez volt a téma, amikor az egyik válaszában érdekes kijelentést tett.

Grosjean szerint az ő generációja nem kapta meg a lehetőséget, hogy nagycsapatnál bizonyíthasson Forrás: Getty Images/RUDY CAREZZEVOLI/Rudy Carezzevoli

A 34 esztendős versenyző ugyanis úgy véli, az 1986-87-es generáció egyáltalán nem kapott elég esélyt arra, hogy bizonyítson. Grosjean saját maga mellett három másik nevet említett: Nico Hülkenbergét, Paul di Restáét és az 1988-ban született Sébastien Buemiét, de mivel a svájci versenyző az egyetlen, aki ebben az évben látta meg a napvilágot, ez zavarja meg az okfejtést.

Erről a négy pilótáról valóban elmondható, hogy egyrészt nem nyertek futamot, másrészt soha nem ültek olyan autóban, amely az adott év végén az első három hely valamelyikén végzett a konstruktőri bajnokságban.

Sőt, a négyből három versenyző kocsija arra sem volt alkalmas, hogy normál körülmények között futamot nyerjen. Az egyetlen kivétel pont Grosjean, akinek akkori csapattársa, Kimi Räikkönen két versenyt is behúzott a Lotusszal. A 2012-es diadalhoz ugyan kellett Lewis Hamilton autójának meghibásodása, de azt sem lehet kizárólag a szerencsés körülmények számlájára írni.

Emellett azt is meg kell néznünk, hogy az említett pilóták valóban megérdemeltek volna-e egy ülést egy nagycsapatnál. A legegyszerűbb talán Buemi helyzete, aki a Red Bull juniorjaként a Toro Rossónál bizonyíthatott volna, és ha jó teljesítményt nyújt, akkor előbb-utóbb minden bizonnyal megköszönték volna a még kívülről érkező Mark Webber munkáját, aki ráadásul nem ápolt jó viszonyt Sebastian Vettellel.

Ehhez képest a régi pontrendszerben egy szezon alatt 6, míg az újban két idényen keresztül 23 pontot gyűjtött.

Ami Grosjeant illeti, a 2012-ben és 2013-ban gyűjtött kilenc dobogója valóban megsüvegelendő, de Räikkönen ezalatt két győzelme mellett további 13 alkalommal állhatott fel a pódiumra, ráadásul eggyel kevesebb versenyen. Nem beszélve arról, hogy a francia versenyző számos balesetet okozott, és máig ő az utolsó, akit eltiltottak egy F1-es futamról.

Räikkönen megmutatta, hogy a 2012-13-as Lotusszal futamot is lehet nyerni Forrás: Getty Images/2013 Getty Images/Mark Thompson

Di Resta és Hülkenberg 2012-ben csapattársak voltak a Force Indiánál, ahol a német pilóta jóval több pontot gyűjtött a britnél. Utóbbi 2011-ben Adrian Sutiltól is kikapott, két évvel később pedig épphogy megverte őt, de teljesítménye egyszer sem volt meggyőző. A Grosjean által felsorolt pilóták közül

Hülkenberg az egyetlen, aki teljesítményével talán valóban rászolgált egy élcsapat ülésére, de a nagy lehetőségeket ő sem tudta kihasználni, gondoljunk csak a 2012-es Brazil Nagydíjra, ahol nyerhetett volna.

Azt sem szabad elfelejteni, hogy ebből a generációból van két pilóta, akit a francia versenyző nem említett meg. Az egyik Kobajasi Kamui, aki tökéletesen beleillik a sorba, a másik viszont Vettel, aki nagyon nem. Ezt nem is kell magyarázni, hiszen a német pilóta zsinórban négyszer lett világbajnok, és 2009-től (az idei évet leszámítva) kizárólag olyan istállónál versenyez, amely ott van az élmezőnyben. Igaz, ő jóval korábban debütált, mint a többiek.

Az 1987-ben született Vettel zsinórban négyszer lett világbajnok a Red Bull-lal Forrás: Getty Images/2013 Getty Images/Paul Gilham

Itt pedig el is érkeztünk arra a pontra, ahol Grosjeannak lehetett volna igazsága, ha pontosabban fogalmazza meg mondanivalóját. Vettel ugyanis 2007-ben mutatkozott be, míg az általa felsorolt versenyzők, valamint Kobajasi a 2009 és 2011 közötti időszakban tették meg ugyanezt. Rajtuk kívül Jaime Alguersuari, Vitalij Petrov, Karun Chandhok, Bruno Senna, Lucas di Grassi, Pastor Maldonado, Jérôme d’Ambrosio, valamint Sergio Pérez teljesítették első F1-es versenyüket a 2011-es szezonnyitóval bezárólag.

Róluk kivétel nélkül elmondható, hogy egyszer sem szerepeltek élcsapatnál, még úgy is, hogy a venezuelai pilóta futamgyőztesnek mondhatja magát.

Az egyetlen, akiről hosszabban érdemes beszélni, az Pérez. A mexikói versenyző 2013-ban a McLarennél vezetett, de az akkori autó még dobogóra sem volt alkalmas. Könnyen lehet, hogy az ő helyzete jövőre a Red Bull-lal megváltozik, de talán az ő példája szemlélteti a legjobban, hogy az ekkortájt debütáló pilótáknak valóban nehéz volt feljebb lépniük.

Ugyanakkor amennyiben ragaszkodunk a különböző generációkhoz, akkor sem Grosjeanék jártak a legrosszabbul, ugyanis az 1990 és az 1995 között született pilóták, azaz hat egymást követő évjárat tagjai a mai napig nem nyertek F1-es futamot. Ez 21 versenyzőt jelent, akik összesen 15 dobogós helyezést értek el, amiből 9-et a már említett Pérez szállított.

Egyet Kevin Magnussen tudhat a magáénak, akinek a gyakorlatilag teljes mértékben kihagyott 2015-ös idénye után esélye sem volt, hogy nagycsapathoz kerüljön.

Danyiil Kvjat ugyan 2015-ben teljes szezont tölthetett a Red Bullnál, de abban az idényben pont nem szerezték meg a konstruktőri dobogót. A következő évet még az energiaitalosoknál kezdte, de négy futam után Max Verstappen váltotta, és ez inkább előbb, mint utóbb akkor is bekövetkezett volna, ha nincs az Orosz Nagydíjon elkövetett hibája.

Sainz kozmetikázhatja a generációját érintő lesújtó statisztikát Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Antonin Vincent

A nyeretlenséget reálisan Pérez mellett Carlos Sainz törheti meg, aki jövőre már a Ferrarinál fog szerepelni. Azonban az szinte biztosan igaz marad, hogy az 1991 és 1993 között született 11 pilóta mindegyikének úgy kell visszavonulnia, hogy egyszer sem kapott versenyképes autót az F1-ben.