Korábbi ikonja kritizálta az újra elolaszosodott Ferrarit

Forma-1, Jean Todt, Gerhard Berger, Scuderia Ferrari, San Marinói Nagydíj 1994
Austrian formula one driver Gerhard Berger (R), who placed first on April 29, 1994 during the first practise session on Imola's track for sunday's San Marino Grand Prix, talks with his Ferrari team manager Jean Todt. AFP PHOTO JEAN-LOUP GAUTREAU / AFP PHOTO / JEAN-LOUP GAUTREAU
Vágólapra másolva!
A korábban összesen hat éven át a Ferrarinál versenyző Gerhard Berger úgy látja, hogy a Scuderia ismét abba a hibába lép, amelybe az ő ideje alatt lépett. Az osztrák expilóta szerint a Schumacher-korszak kellene, hogy a példa legyen.

Ahogy távolodnak a Schumacher-korszak sikerei, egyre inkább tűnik úgy, hogy a hétszeres világbajnok mellett Jean Todt, Ross Brawn és Rory Byrne neve által fémjelzett évek csak egyszeri és megismételhetetlen alkalmat jelentettek a Ferrari történelmében. Egy valami ugyanis azóta sem jellemző a Scuderiára: a sokszínűség a csapat vezető beosztású alkalmazottai terén. Gerhard Berger, az istálló korábbi versenyzője szerint ez a probléma.

Balról jobbra: Paolo Martinelli, Jean Todt, Ross Brawn és Rory Byrne a 2003-as Ferrari bemutatóján. Közülük egyedül a motorfőnök Martinelli volt olasz. Forrás: Getty Images/2003 Getty Images/Mark Thompson

Berger két ízben, 1987-től 1989-ig, majd 1993-tól 1995-ig versenyzett a Ferrarinál, és összesen 5 futamot nyert a maranellóiakkal. Különösen a 80-as években tapasztalhatta meg, milyen kaotikus tud lenni az élet az olasz csapatnál, amelyet később az 1993-ra szerződtetett Jean Todt kezdett el gatyába rázni.

– mondta az osztrák expilóta a Motor Sport podcastban. – Azt mondom, hogy ez ma már nem lehetséges. A Forma-1 olyan bonyolult, olyan magas a színvonal, hogy a világ legjobbjaira van szükség, legyenek bármilyen nemzetiségűek is. Őket kell a csapatban tudni. Végtére a bajnoki cím pedig így is, úgy is Olaszországba kerül."

A Ferrari túlzott olaszosodását Michael Schumacher 1996-os szerződtetése kezdte el visszább szorítani, a későbbi sikercsapat összeállásával pedig a legfontosabb pozíciókban már nem olaszok ültek.

Berger szerint ez jó példája annak, hogy nem a legjobb olasz szakemberek, hanem összességében a legjobb szakemberek megszerzése volt a cél.

„Ha visszatekintünk a Schumacher-korszakra, az angol Ross Brawn volt a legjobb a saját pozíciójában, a francia Jean Todt volt a legjobb politikus és csapatfőnök, a dél-afrikai Rory Byrne volt a legjobb az aerodinamika terén, és a német Michael Schumacher volt a legjobb pilóta. Jean összerakta a csapatot, Michael pedig jobbról balról halászta el az embereket más csapatoktól, és közben egy fantasztikus nemzetközi csapatot alkottak, amellyel sikereket értek el. Ez így működik."

Berger és Jean Todt 1994-ben Forrás: AFP/Jean-Loup Gautreau

Mióta azonban Jean Todt 2007 végén, a Ferrari legutóbbi egyéni világbajnoki győzelmének megünneplése után leköszönt a csapatfőnöki pozícióból, a Scuderiának csakis olasz csapatfőnöke volt (Binotto Svájcban született ugyan, de lényegében ő is olasz), a jelenlegi hat vezető beosztású szakemberből pedig hat olasz (a sportigazgató Laurent Mekies francia).

Berger úgy véli, hogy ahhoz, hogy a Ferrari a motorbotrány után ismét talpra álljon, „meg kell találni a megfelelő embereket." „Imádom a Ferrarit, a szívem a Ferrarié, még ha jelenleg nem is mennek jól a dolgok. Szurkolok nekik. Mindannyiunknak össze kellene tartani. Reménykedjünk benne, hogy a megfelelő döntéseket hozzák a megfelelő emberekkel, és ismét a világbajnoki címekért harcolhatnak."