Megosztja az F1-es csapatokat az először Imolában kipróbált újítás

Forma-1, Emilia Romagna Nagydíj, szombat, Max Verstappen, Red Bull
IMOLA, ITALY - OCTOBER 31: Sparks fly from the car of Max Verstappen of the Netherlands driving the (33) Aston Martin Red Bull Racing RB16 during practice ahead of the F1 Grand Prix of Emilia Romagna at Autodromo Enzo e Dino Ferrari on October 31, 2020 in Imola, Italy. (Photo by Joe Portlock/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Nem mindenkinek nyerte el a tetszését az Emilia Romagna Nagydíjon kipróbált kétnapos versenyhétvége-formátum. Volt, aki menet közben változtatta meg a véleményét, de akadt olyan csapatfőnök is, aki bevezetné, de nem mindenhol.

Az Emilia Romagna Nagydíjon a Forma-1 történetében először rendeztek előre tervezett módon kétnaposra csökkentett időtartamú versenyhétvégét. Mindez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a csütörtöki médianap péntekre tolódott, aznap pedig nem köröztek autók a pályán. A két pénteki másfél, valamint az egy szombati egyórás szabadedzést így egyetlen, másfél órás gyakorlás váltotta fel szombaton reggel, amely után már az időmérő következett. Voltak csapatok, akiknek elnyerte a tetszését ez a lebonyolítás, míg mások szerint a Forma-1-nek kell a háromnapos versenyhétvége.

A pilótáknak is csak egy edzés állt a rendelkezésére, hogy kiismerjék az autó és a pálya határait Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Joe Portlock

„Szerintem a szurkolók szemszögéből kell ezt nézni. Nekik tetszik ez a lebonyolítás? Én azt hittem, hogy nekem tetszeni fog, de végül egy kicsit idegennek éreztem – vallotta Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke. – Azok után, hogy 23 éven át péntekből, szombatból és vasárnapból álltak a versenyhétvégéim, egy kicsit furcsának és természetellenesnek tűnt.

Szafnauer szerint a nagycsapatoknak kedvez a kétnapos lebonyolítás, mivel ők felkészültebben érkeznek egy-egy versenyhétvégére, így kevesebb edzésidő is elég nekik ahhoz, hogy megtalálják a jó beállítást. „Ha egy csapatnak jobb szimulációs eszközök és technikák állnak a rendelkezésére a gyárban, az segít abban, hogy felkészülten érkezzen egy ilyen összesűrített hétvégére. Ha a jövőben kétnaposak lesznek a versenyhétvégék, akkor mi is elkezdjük ennek megfelelően fejleszteni az infrastruktúrát a gyárunkban."

A jobb infrastruktúrájú istállók több mindent le tudnak szimulálni előre Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene - Formula 1

Toto Wolffnak,a Mercedes csapatfőnökének ellenben tetszett a lerövidített menetrend. Az osztrák üzletember rávilágított arra, hogy

nekik sincs könnyű dolguk, hiszen normális esetben péntekről szombatra egész éjjel a szimulátorban dolgoznak az első két szabadedzés adatai alapján. Erre Imolában azonban nem volt lehetőségük.

„Nekem nagyon tetszik. Annyira tömör, nagy alkalmazkodásra van szükség. Az elejétől kezdve jól kell beállítani az autót, nincs sok idő elemezni az adatokat és éjszaka szimulátorozni – mondta Wolff, aki ezzel együtt a nagy látogatottságú nagydíjakra megtartaná a háromnapos lebonyolítást. – Szerintem ez nem működne minden pályán.

Gondoljunk például Melbourne-re és az ottani embermennyiségre és a narratívára, a tartalomra, amivel ezeken a helyszíneken szolgálhatunk. Úgyhogy nem hiszem, hogy ez minden esetben testhezálló lenne, de Imola esetében nagyon jól működött."

Wolff szerint az olyan helyszíneken, ahová pénteken is sokan látogatnak ki, meg kell tartani a jelenlegi háromnapos formátumot Forrás: AFP/Glenn Nicholls

Dave Robson, a Williams teljesítményért felelős igazgatója mérnöki szemmel nézve nem lát megoldhatatlan feladatot abban, ha a jövőben bevezetnék ezt a formátumot, mivel szerinte mindenki alkalmazkodna. „Ez olyasmi, ami szinte azonos módon érinti az összes csapatot, úgyhogy ha a sportág ebbe az irányba akar menni, szerintem nem lenne nagy probléma.

Andreas Seidl, a McLaren csapatfőnöke is korántsem elhanyagolható szempontokat világított meg érvként a kétnapos versenyhétvégék mellett.

Szavazzon!

Ön szívesen látná a kétnapos versenyhétvégéket a Forma-1-ben?

„Nekünk tetszik ez a kompakt kétnapos formátum. Szeretjük az extra kihívást, amit le kell küzdeni, hogy szombaton 90 perc alatt kerüljünk a legjobb formánkba. Végső soron azonban a Forma-1 vezette párbeszéd [dönt arról, hogy a jövőben ez lesz-e]. Nyilván sok múlik a promóterekkel és a tévétársaságokkal kötött szerződéseken és a többin. Ha ez az egész nekünk is segíthet spórolni és még az otthonunktól távol is kevesebb időt kell töltenünk, különösen ami a szerelőket és mérnököket illeti, akkor pozitívan állunk hozzá."