Vágólapra másolva!
Ordító a különbség a Ferrari két pilótájának idei formája között. Miközben Charles Leclerc menti a menthetőt a csapat történetének egyik leggyengébb évében, Sebastian Vettel eredményei csak karikatúrái a korábbi szereplésének. A helyzet nem új keletű, de a körülmények a valósnál szélsőségesebb képet festenek.

Szinte minden megvalósul a szezon előtt vázolt forgatókönyveink közül Sebastian Vettel és a Ferrari közös agóniájával kapcsolatban. A 17 futamos idei világbajnokság első 12 hétvégéje után Charles Leclerc 75 ponttal az egyéni világbajnokság 5. helyén szerepel és támadhatja a 80 ponttal 4. helyezett Daniel Ricciardót, Vettel viszont mindössze 18 ponttal a 13. helyen szerénykedik.

Már a szezon előtt kiadták Vettel útját a Ferrarinál Forrás: Scuderia Ferrari Press Office/Foto Colombo Images

A négyszeres világbajnok egyelőre csupán Leclerc pontjainak 24 százalékát gyűjtötte be, ennél még a szintén küszködő Alexander Albon is jobban áll Max Verstappenhez képest (39,5%), a többi pontszerző között pedig jóval kiegyenlítettebb a helyzet (kivéve Danyiil Kvjat hátrányát Pierre Gaslyhoz képest). Mindez különösen szembetűnő, ha hozzátesszük,

tavaly Vettel meglepetésre kikapott ugyan fiatal csapattársától, de az eredmény 264-240 lett.

Mi történt nem egészen egy év alatt? Elfelejtett F1-es autót vezetni egy négyszeres világbajnok? Aligha ez a helyzet, de akadnak jelek, amelyekre a Racing Pointnál is figyelniük kell.

Az egyik az a közismert statisztika, hogy Vettel eddig az összes idősebb csapattársát legyőzte, de mindkét fiatalabbtól vereséget szenvedett. Ricciardo ellen 2014-ben még lehetett arra fogni a dolgokat, hogy a Renault erőforrása igen megbízhatatlanul működött, és Vettel is résen volt, nehogy túl jól szerepeljen, és ezért vágja el magát a távozás lehetőségétől.

Leclerc ellen viszont a szemünk láttára fordult a kocka.

A Ferrari úgy kezdte az előző szezont, hogy Vettel csapattársa az akkor még csak a második F1-es évét töltő Leclerc lett, Mattia Binotto csapatfőnök pedig többször is kinyilvánította, hogy a Scuderia elsősorban Vettel sikeréért dolgozik, a monacói pilótát türelemre és tanulásra intették. Ez már a második futamon a kukában landolt, amikor Leclerc a pole pozícióból indulva kis híján megnyerte a Bahreini Nagydíjat.

Korábbi baleseteik és nézeteltéréseik ellenére Vettel és Leclerc jól kijön egymással Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Maxim Shemetov

A sivatagi verseny abból a szempontból kilógott a sorból, hogy Vettel a szezon első hét fordulója alatt következetesen verte Leclerc-t az időmérőkön, csak Bahreinben kapott ki. A Francia Nagydíjon viszont megfordultak az erőviszonyok, onnantól kezdve a szombati helyosztók apropóján

Leclerc az idén is gyakran látott, tetemes előnnyel kerekedett felül Vettelen.

Ez alól csak Japán, az USA és Brazília lógott ki, de a hátránya ezeken a pályákon sem volt jelentős, ráadásul idén ki is maradnak a menetrendből.

A viszonylag gyengébb kezdés után Leclerc végül 11:9-re legyőzte Vettelt a 2019-es időmérőkön, az átlagos időkülönbség marginális volt, mindössze 0,07 másodperc a monacói pilóta javára, és Vettel az időmérőkön, a büntetések előtt elért átlagos eredmény (4,29-4,43), valamint a rajthelyek (4,24-4,29) terén is enyhén jobban állt a csapattársánál. Beszédes azonban, hogy az időmérős helyzetkép átalakulásával a versenyeken is kiegyenlítettebb lett a küzdelem:

a Francia Nagydíjtól kezdve mindkét Ferrari-pilóta 11 futamot fejezett be, Leclerc hatszor ért el jobb eredményt.

Természetesen minden egyes alkalomnál lehetne vizsgálni a körülményeket, de az ennyiből is leszűrhető, hogy bár 2018-ban még ő volt az egyik leggyengébb az időmérőkön, Leclerc a tavalyi Francia Nagydíj előtt nagyon összekapta magát, és szombat délutánonként a maga javára fordítja a csapaton belüli helyzetet. Azóta Vettel esélyei a Ferrarinál egy süllyedő hajóhoz hasonlíthatók, és az autó gyengélkedése is neki árt jobban az idei szezon során.

Nem mindegy, hogy mihez képest lassabb

A koronavírus által felborított versenynaptár miatt nincs sok alkalom, amikor össze lehet hasonlítani a tavalyi és az idei időmérők eredményeit. A Red Bull Ringen, a Hungaroringen, Silverstone-ban, Barcelonában, Spában, Monzában és Szocsiban volt eddig futam 2019-ben és 2020-ban is, a Spanyol Nagydíjat jóval forróbb körülmények között rendezték augusztusban, mint tavaly májusban, de azt a pályát mindenki annyira ismeri, hogy ezt a csapatok részéről illett megoldani. Ausztriában és az Egyesült Királyságban két-két nagydíjat tartottak, ezúttal csak az elsővel foglalkozunk.

Vettel előnye (-) és hátránya (+) Leclerc-hez képest olyan pályákon, ahol 2019-ben és 2020-ban is volt F1-es nagydíj
2019 (mp) 2020 (mp) Változás (mp)
Red Bull Ring (1.) +0,289 +0,185 -0,124
Hungaroring +0,028 -0,043 -0,071
Silverstone (1.) +0,615 +0,912 +0,297
Barcelona -0,316 +0,215 +0,531
Spa +0,748 +0,265 -0,483
Monza +0,150 +0,708 +0,558
Szocsi +0,425 +0,370 -0,055

A hét időmérő során Vettel négy alkalommal közelebb került csapattársához a tavalyi helyzethez képest, de igazán nagyot csak Spában tudott lépni (a különbséget itt az átlagosnál hosszabb pálya is felnagyítja), a többi helyszínen, ha nem is elhanyagolható, de csekély a változás. Silverstone-ban (az első időmérőn), és különösen Barcelonában, valamint Monzában viszont jelentős a fél másodpercet is elérő lemaradása a tavalyi eredményével összevetve.

Vettel és Leclerc időmérős helyezései 2019-ben és 2020-ban
Vettel 2019 Leclerc 2019 Vettel 2020 Leclerc 2020
Red Bull Ring (1.) 9.* 1. 11. 7.
Hungaroring 5. 4. 5. 6.
Silverstone (1.) 6. 3. 10. 4.
Barcelona 3. 5. 11. 9.
Spa 2. 1. 14. 13.
Monza 4. 1. 17. 13.
Szocsi 3. 1. 15. 11.

* Műszaki hiba hátráltatta a Q3-ban.

Noha a helyezések terén nem sokkal nagyobb a szakadék a két pilóta között a tavaly látottaknál, a jellemzően megmaradó vagy növekvő eltérés a köridők tekintetében sokszor (az idén belépő pályákon is) azt jelenti, hogy Leclerc bejut a Q3-ba, ami viszonylag versenyképes tempót és optimális gumiválasztást sugall a Q2-ben. Vettel ezzel szemben gyakran búcsúzik a második harmadban, a futam elején pedig jobb híján taktikázni kényszerül, mert a mezőny sűrűjéből rajtolva nem észszerű ugyanazt az utat járni, amit az élmezőny is követ.

Ritka pillanat, hogy Vettel előrébb jár és Leclerc fékezi el magát Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason

Ez eleve olyan kompromisszum, amit egy dobogóra esélyes autóval sokkal ritkában kell megkötni. Vettel időmérős hátránya az előző szezon második felében is feltűnő volt, de ritkán (például Monzában) hozott rá akkora bajt, mint az idei versenyeken, ahol a német pilóta rá van kényszerítve, hogy a táv elején javítson a helyzetén. Ez magasabb fokú kockázatvállalást követel, és ha nem sikerül gyorsan előrébb lépni, beszorul az ellenfelei sűrűjébe.

Ugyanezzel küzd a Red Bull és Alexander Albon, valamint kisebb mértékben a Mercedes és Valtteri Bottas is Lewis Hamilton ellen.

Spielbergben, Monzában és Szocsiban is lehetett látni, hogy a felzárkózás még a kiemelkedően jó Mercedest vezetve is csak addig lehetséges, amíg a pilóták nem botlanak nagyságrendileg hasonló versenyképességű autókba.

A tavalyi Francia Nagydíj óta nem újdonság, hogy Leclerc jobb Vettelnél az időmérőkön, de az eredmények alapján nincs ok azt feltételezni, hogy ez kifejezetten a német pilóta vagy a Ferrari hibája lenne. Úgy tűnik, Leclerc a beállításokkal, a saját vezetési stílusával és a gumik üzemeltetésével szombatonként talál valamit a csomagban, ami egyelőre Vettel számára is rejtély. A négyszeres világbajnok hátránya az idén még nagyobb, ez betudható a csapaton belül rá irányuló figyelem mérséklődésének, valamint az SF1000-es nehéz vezethetőségének, főleg Vettel autója esetében.

Több pályán is láthatóan szenvedett az autója irányításával, és ez ilyen szinten, ilyen sikerek után egyértelműen nem pusztán a pilóta hibája,

viszont neki kell iránymutatást adni a mérnöki gárda felé, hogy közösen megtalálják a kiutat. A Racing Pointnál lényegében pont ezt várják majd tőle.

A Ferrari versenyképességének idei általános romlása Vettelnek árt többet, hiszen a 2-4 helyes lemaradás és a fél másodperces különbség a mezőny hátsó felében nagyobb károkat okoz a futamon, mintha ugyanez gyorsabb autóval a rajtrács elején történne. Hirtelen megnő az ellenfelek száma, és a pilóta kitettsége is jóval nagyobb az esetleges versenyszituációk közepette, főleg akkor, ha a csapata sokszor átlátszóan bugyuta taktikákat alkalmaz. Az egyértelmű, hogy nem áll jól Vettel szénája, de eleve a középmezőnyből nehéz kitörni, ezért elsősorban pénteken és szombaton kell javulnia.

Azt csak a Ferrarinál tudják, hogy mennyire egyforma a két autójuk, de Leclerc önbizalmának építésén és a szélcsatornában eltölthető idő maximalizálásán túl nehéz észszerű érvet találni amellett, hogy miért lenne értelme hátráltatni Vettelt, ahogy a német pilótának sem elsősorban a jelenlegi helyzetéből kell kilábalnia, hanem azt érdemes megfejtenie, hogy a tavalyi szezon elejétől mi vezetett el idáig.