Változtatnának a pilóták az F1-es büntetőpontok rendszerén

Forma-1, Orosz Nagydíj, Hamilton, Mercedes, Vettel, Ferrari
SOCHI, RUSSIA - SEPTEMBER 27: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 leads Sebastian Vettel of Germany driving the (5) Scuderia Ferrari SF1000 during the F1 Grand Prix of Russia at Sochi Autodrom on September 27, 2020 in Sochi, Russia. (Photo by Dan Istitene - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Több pilótának sem tetszik, hogy apró szabálytalanságokért is büntetőpontokat osztanak, ami az éles versenyzést is befolyásolja. A versenyigazgató nem nyilatkozott az ügyről.

Nagy port kavart Szocsiban, az Orosz Nagydíj helyszínén, hogy Lewis Hamilton két rajtgyakorlat szabálytalan elvégzése miatt büntetőpontokat kapott, ezért átmenetileg az eltiltás fenyegette őt. A sportfelügyelők a szabály bevezetése óta először visszavonták a pontokat, de több pilóta is úgy véli, az egész rendszeren változtatni kellene.

Szabálytalanság esetén gyorsan jönnek a büntetőpontok az F1-ben Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Clive Mason - Formula 1

Az eljárás lényege, hogy a különböző kihágásokért a pilóták az idő- vagy rajtbüntetés mellé pontokat is kaphatnak, amennyiben 12 hónapon belül (tehát nem egy szezon alatt) 12 pontot kapnak, egy futamra eltiltják őket. Ilyen még senkivel sem fordult elő,

8 pont volt a legtöbb, amit a pilóták egy szezon során begyűjtöttek, de az eltiltást ők is megúszták.

Ennek ellenére többen is kifogásolják, hogy lényegében „közlekedési birságként” kezelik a sportfelügyelők a rendszert és apró szabálytalanságokért is pontokat osztanak. Danyiil Kvjat fel is hozta az ügyet a versenyzői eligazításon, mert szerinte felül kellene vizsgálni a szabály alkalmazását.

„Ha az ember azért kap büntetőpontokat, mert mondjuk veszélyes balesetet okoz vagy tényleg ilyen manővereket csinál és egyértelműen valaki hibája, akkor oké, megalapozott, de a kék zászló figyelmen kívül hagyása meg az ilyen baromságok miatt szerintem nem kellene pontokat osztani.”

Kvjat úgy véli, a pilótáknak mindig a maximumot kellene nyújtaniuk, ehhez az is kell, hogy ne aggódjanak a pontok miatt. Csapattársa, Pierre Gasly is elismerte, nem kedveli a büntetőpontokat, arra célzott, hogy a balesetekért sem kellene pontokat adni, mert szerinte a pilóták tisztelik egymást az F1-ben, és az ütközéseket is a motorsportok részének tekinti.

Hamilton (balra) ritkán kerül balesetbe, mégis viszonylag sok a pontja, a legtöbbet eddig Vettel (jobbra) gyűjtötte Forrás: Formula 1 via Getty Images/2020 Formula One World Championship Limited/Dan Istitene

Michael Masi, az FIA versenyigazgatója az Autosport megkeresésére nem fejtette ki az álláspontját, szerinte a versenyzői eligazításon elhangzottak csak rá és a jelenlévő pilótákra, valamint csapatmenedzserekre tartoznak, és a továbbiakban is zárt ajtók mögött kíván foglalkozni a problémával.

A rendszer bevezetése óta Sebastian Vettel gyűjtötte a legtöbb pontot (24), de Kvjat és Max Verstappen is renitens (23-23), Kevin Magnussen és Romain Grosjean (22-21) szintén gyakran járt a sportfelügyelőknél. A pillanatnyi állás szerint Hamilton (8) áll viszonylag közel az eltiltáshoz, de a Török Nagydíj után csökkennek a pontjai.