Vágólapra másolva!
A mugellói futam mellett az előző hét legnagyobb horderejű híre a Racing Point bejelentése volt, miszerint Sebastian Vettel váltja Sergio Pérezt az Aston Martinná alakuló istállónál. Ennek kapcsán megnéztük, hogy a jelenlegi pontállás mennyire tükrözi a csapat versenyképességét, és a négyszeres világbajnok képes lehet-e javítani a helyzeten.

A hónapok óta keringő pletyka múlt héten valósággá vált, és immáron hivatalos, hogy az év végén a Ferraritól távozó Sebastian Vettel a jövőre már Aston Martin néven versenyző Racing Pointhoz igazol, ahol Sergio Pérez helyét veszi át. A német pilóta határozatlan idejű szerződést írt alá a csapattal, és ugyan azt lehetetlen megjósolni, hogy hosszútávon mit hoz a házasság, 2021 kapcsán érdemes megvizsgálni a várható eseményeket.

Vettel jövőre már az Aston Martint fogja erősíteni Forrás: Racing Point F1 Team

Jövőre nem valószínű, hogy lényegesen változni fog a helyzet, legalábbis ami az istállók közötti erőviszonyokat illeti, a minimális fejlesztések mellett a versenyzői kvalitásokon múlik, hogy a konstruktőri világbajnokság sorrendje változik-e az ideihez képest.

Mindez főleg a középmezőnyre igaz, ahol rendre nagyon szoros a küzdelem, így ott különösen sokat érhet egy olyan szintű pilóta, mint Vettel.

A Racing Point úgy vágott neki a szezonnak, hogy a Mercedes és a Red Bull után a mezőny harmadik legjobb autójának számított, sőt, egy ideig még az energiaitalosok státuszát is veszélyeztették. Jelenleg azonban a konstruktőri bajnokság 4. helyén állnak, ami mögött több összetevő áll. Az alábbiakban igyekszünk megvizsgálni, hogy Vettel milyen szempontból segíthet a csapaton, majd pedig az esetleges buktatókra is kitérünk.

Vettel nem csak vezetői tudásával segíthet

Az Aston Martinná változó Racing Point a következő évek során bevallottan arra hajt, hogy élcsapattá váljon, jelenleg viszont két olyan pilótával rendelkezik, akik nemhogy világbajnoki címért nem harcoltak, de még futamgyőzelmük sincs. Persze Pérez és Lance Stroll sem ült olyan autóban, amellyel folyamatosan küzdeni lehet a dobogó legfelső fokáért, vagy akár csak a pódiumért

A pályafutása eddigi alakulása alapján a mexikói pilóta ezt már maximum az Aston Martintól várhatta, a kanadai pedig egyelőre beváltatlan ígéret, az idén javuló szereplése ellenére nem lehet rábízni, hogy az istálló húzóembere legyen. Ezt is alátámasztja, hogy

erről a szezonról sem lehet elmondani, hogy akár Pérez, akár Stroll úgy teljesítene, ahogyan ezzel az autóval elvárható lenne, tulajdonképpen csak a Spanyol Nagydíjon hozták ki a lehető legtöbbet a futamból.

Ellenben Pérez mindkét ausztriai versenyen, valamint a mugellói második szabadedzésen is elkerülhető hibát vétett, míg Stroll egy lehetséges győzelmet dobott el a második, elrontott monzai rajtjával.

Vettel előrelépést jelenthet Pérezhez (és Strollhoz) képest Forrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

Általában nehéz számszerűsíteni, hogy egy hiba hány pontba kerül, de viszonylag egyszerű kiszámolni, hogy Pérez minimum 2 pontot bukott, amikor összeért Albonnal a Stájer Nagydíj végén, Stroll pedig 10 pontot hullajtott el a monzai újraindításnál. Ha hozzávesszük, hogy a McLaren pilótái ebből profitálva összesen 5 extra egységet gyűjtöttek, akkor látható, hogy

ezek nélkül nem 14 pontos hátrányban, hanem 3 pontos előnyben lennének a wokingiakkal szemben, még a pontlevonással együtt is.

Noha a Racing Point tulajdonosi háttere a korábbi éveknél jóval tőkeerősebb, a becsvágy és az év végén kiosztott jogdíjak miatt sem mindegy, hogy az istálló hol zárja a szezont, főleg úgy, hogy a tavalyi Mercedesre feltűnően hasonlító autót használnak.

Vettel a belépő az élmezőnybe?

Otmar Szafnauer, a Racing Point csapatfőnöke a Toszkán Nagydíj sajtótájékoztatóján kijelentette, hogy Vettel érkezése elősegítheti, hogy az istálló szintet lépjen, ez az eredmények mellett azért is kulcsfontosságú lehet, mert a silverstone-i üzem egyelőre a kisebbek közé sorolható, de bővítik a személyzetet és komoly infrastrukturális beruházások is történnek. Noha a költségplafon bevezetése miatt a közeljövőben a gyári istállóknál is leépítések várhatók, jól jön egy olyan versenyző tapasztalata, aki a pályafutása nagy részét nagy, erős, győzelemre hajtó csapatoknál töltötte.

A német pilótáról ugyan jelenleg sok minden elmondható, csak az nem, hogy hibátlanul versenyezne, de egyrészt ebben a környezetváltás segítséget nyújthat számára, másrészt valószínű, hogy az RP20-as könnyebben vezethető, mint az idei Ferrari.

Emellett nagyobb tapasztalattal rendelkezik Péreznél és főleg Strollnál, és ezalatt nem csupán az életkort, illetve a nagydíjak számát értjük. Vettel ugyanis a Toro Rosso után kizárólag futamgyőzelemre, és legtöbbször világbajnoki címre esélyes autóban versenyzett.

Ráadásul a kevésbé sikeres utolsó évek ellenére azt sem lehet mondani, hogy nem élt volna a lehetőséggel, hiszen az elmúlt 11 és fél évben 53 futamgyőzelmet és négy világbajnoki címet szerzett, továbbá háromszor az összetett 2., egyszer pedig a 3. helyén fejezte be az idényt. Pérez és Stroll a közelében sem járt ennek a szintnek, sőt, ha a Force India eddigi pilótáit nézzük, akkor kizárólag Giancarlo Fisichella jutott el a futamgyőzelemig (bár a csapat veteránjai még emlékezhetnek a korábbi világbajnok Damon Hillre és Heinz-Harald Frentzenre is még a jordanes időkből), rajta kívül pedig csak Nico Hülkenberg indulhatott a pole pozícióból.

Vettel tudja, hogyan kell a versenyképes autót győzelmekre, világbajnoki címekre váltani Forrás: Getty Images/2013 Getty Images/Mark Thompson

Az sem elhanyagolható, hogy rutinjával Vettel óriási tapasztalattal rendelkezik az autó beállítása terén, stratégiai szempontból pedig általában jók a megérzései. Gondoljunk csak a Magyar Nagydíjra, ahol ő beszélte le a csapatot arról, hogy az intermediate abroncsokat lágyakra cseréljék, helyette végül a közepeseket kapta meg. Ellentétben Charles Leclerc-rel, aki csak szenvedett a piros oldalfalú gumikon, és még pontot sem tudott szerezni.

Vettel stratégiai felkészültsége legalább egyszer, még az Osztrák Nagydíjon mindenképpen jól jött volna a Racing Pointnak.

Amikor George Russell kiesése miatt beküldték a biztonsági autót, a Pérez előtt autózó Albont, valamint a mögötte haladó Leclerc-t és a két McLarent is kihozták egy második kiállásra, ellenben a mexikói pilóta maradt a pályán. Csak azért nem lehet kijelenteni, hogy ezzel minimum egy 4. helyet bukott el a csapat, mert a 30 esztendős versenyzőt bokszutcai sebességtúllépés miatt 5 másodpercre megbüntették.

Vettel karrierjének érdemi részét három csapatnál teljesítette, és nem szabad elfelejteni, hogy érkezése után rövid- és középtávon mindhárom istálló fejlődött.

Ez persze nagyrészt az autónak köszönhető, de vélhetően Vettel analitikus hozzáállása is szerepet játszott abban, hogy érkezésével mind a Toro Rosso, mind a Red Bull, mind a Ferrari jobb konstruktőri helyezést ért el, mint az előző évben.

Ráadásul Vettel legnagyobb sikereit annál a Red Bullnál érte el, amely többségében angolokat foglalkoztat, elég csak a csapatfőnök (Christian Horner) vagy a főtervező (Adrian Newey) személyét megemlíteni. A csapatnál töltött hat esztendő alatt a német pilótának volt ideje megértenie az ottani munkakultúrát, több médiaszereplése is arról árulkodik, hogy jól megérteti magát a szigetországban, és bevallotta, vonzotta az is, hogy az Aston Martin történetének is részese lehet.

Azért buktatók is akadhatnak

Vettel leigazolásának nemcsak előnyei, hanem hátrányai is lehetnek, ha más nem, akkor az, hogy Pérez elküldése miatt mexikói szponzorokat veszítenek, Vettel pedig még a Ferrari utáni időszakban is szemmel látható összeget fog keresni. Az, hogy a német pilóta az idei évet leszámítva folyamatosan élcsapatokban versenyez, a már említett okokból hozhat a konyhára, de adott esetben a visszájára is fordulhat, főleg, ha nem kap versenyképes autót.

Vettel a 2016-os szezon végén nem bírta idegekkel az eredménytelenséget Forrás: PEDRO PARDO/Pedro Pardo

Ez a veszély jövőre még nem igazán fenyegeti az együttműködést, hiszen fejlesztések terén a szabályok nem hagynak sok mozgásteret a csapatoknak. Persze ettől még előfordulhat, hogy valamelyest visszaesnek, és a Ferrari vagy a Renault utoléri őket, de Vettelnek vélhetően így is nagyobb esélye lesz jó eredmények elérésére, mint az idei Ferrarival.

2022-ben viszont teljesen megváltoznak a technikai szabályok, és ez, valamint a már jövőre bemutatkozó költségvetési korlát papíron sokkal közelebb hozza az istállókat egymáshoz.

Mindez akár jól is elsülhet, de abban az esetben, ha az Aston Martin rossz irányba indul el a fejlesztésekkel, akár zsákutcába is juthatnak. Vettel a sorozatos rossz eredmények után hajlamos elveszteni a fejét, erre talán a 2016-os idény vége a legjobb példa, de idén is érezhető, hogy már nem olyan a kapcsolata a Ferrarival, mint korábban.

Rövidtávon viszont inkább az esetleges beilleszkedési nehézségek jelenthetnek veszélyt, bár a korábban említettek miatt erre viszonylag kicsi az esély. A csapattársaival viszont nem mindig jött ki jól, és ha Stroll esetleg meg tudná szorongatni, akkor nem biztos, hogy konfliktusmentes lesz a kapcsolatuk, ez esetben pedig Lawrence Stroll valószínűleg nem Vettel mellett fog kiállni.

Vettelnek Leclerc-rel is meg kellett vívnia a maga csatáit, ezúttal viszont nem ő jött ki belőle győztesen Forrás: Getty Images,/2020 Getty Images/Mark Thompson

Erre lehet azt mondani, hogy az régen rossz, ha a kanadai pilóta felveszi vele a versenyt, de tény, hogy az F1-ben

Vettel eddig mindig kikapott a nála fiatalabb csapattársaitól

(az idősebbeket pedig rendre legyőzte). Persze a statisztikára nem mindig lehet alapozni, de az sem jelenthető ki biztosan, hogy Vettel sebessége nem kopott már meg. Leclerc az időmérők és a futamok többségén jobban szerepel nála, és amíg egy csapatban szerepelnek, addig nem fogjuk megtudni, hogy ez mennyire a monacói pilóta tehetségének, a német versenyző lassulásának, vagy egyéb tényezőknek tudható be.

Amennyiben Vettel sebessége már nem a régi, az az életkorából is adódhat, hiszen júliusban már a 33. életévét töltötte be.

Jelenleg három idősebb pilóta van nála, de Romain Grosjean és Kimi Räikkönen esetében reális esély van arra, hogy jövőre már nem lesznek a mezőnyben. Fernando Alonso és minden bizonnyal Lewis Hamilton személyében lesznek nála korosabb versenyzők, de az biztos, hogy pár éven belül ismét el kell gondolkoznia a visszavonuláson, és valószínűleg az Aston Martin lesz az utolsó lehetősége, hogy ismét visszataláljon a sikerek útjára.

Pérez mérnöke még nem dolgozott élpilótával

Vettel eligazolásával az is valószínű, hogy a négyszeres világbajnoknak jövőre új versenymérnöke lesz, amiből eddigi pályafutása alatt lényegében kettő volt neki. Riccardo Adami nemcsak a Ferrarinál, hanem már a Toro Rossónál is segítette őt a nagydíjhétvégék alatt, míg a Red Bullnál töltött évei alatt Guillaume Rocquelinnel kommunikált rádión keresztül.

Könnyen lehet, hogy jövőre már nem Riccardo Adami hangját hallhatjuk, amikor Vettel rádiózik Forrás: Ferrari

Egyelőre nem tudni, hogy jövőre ki lesz a versenymérnöke, de az egyik jelölt mindenképpen Tim Wright, aki jelenleg Pérezt segíti. A két fél együttműködése 2015 óta tart,a mexikói pilóta ezalatt négyszer állhatott fel a dobogóra. Objektív mérőszámokkal nehéz megmondani, hogy a szakember mekkora szerepet játszik Pérez eredményeiben, de az tény, hogy első közös évükben a 30 esztendős versenyző 19 egységgel többet szerzett, mint az előző idényben, miközben Hülkenberg pontszáma kétszer ennyivel csökkent.

Egy évvel később szintén sikerült megvernie a német pilótát, és a következő három szezonban is meg tudta előzni aktuális csapattársát, hívják őt akár Oconnak, akár Strollnak.

Wright korábban más sorozatokban tevékenykedett, mielőtt 2010-ben az F1-es Lotushoz került volna. Ott kezdetben teljesítménymérnökként dolgozott, majd a 2012-es Szingapúri Nagydíjtól kezdve az akkor már Caterham elnevezésű istálló vezetése kinevezte Vitalij Petrov versenymérnökévé. Az orosz versenyző ugyan a szezon hátralévő részében sem szerzett pontot, de

ő volt az, aki az idényzáró esős Brazil Nagydíjon megelőzte Charles Picet, megszerezve a 11. pozíciót, ami a bajnokság 10. helyét jelentette csapatának.

Wright egy évvel később pont a francia pilótával dolgozott együtt, aki a futamok többségén megverte csapattársát, Giedo van der Gardét. 2014-ben Kobajasi Kamui volt a versenyzője, de a csapat csődbe ment, ezért nem tudták normálisan befejezni az idényt.