Megtörhet a hétvégén a Mercedes rossz belgiumi sorozata?

Forma-1, Lewis Hamilton, Mercedes, Stájer Nagydíj, eső
SPIELBERG, AUSTRIA - JULY 11: Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W11 on track during qualifying for the Formula One Grand Prix of Styria at Red Bull Ring on July 11, 2020 in Spielberg, Austria. (Photo by Mario Renzi - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vágólapra másolva!
Egyelőre nehéz megjósolni, hogy milyen időjárás fogadja a mezőnyt a hétvégi Belga Nagydíjon, de mind a száraz, mind az esős körülmények érdekes futamot ígérnek. A Red Bull és a jubiláló Ferrari minden bizonnyal utóbbi forgatókönyvben bízik. A mezőny tagjai a tavalyi tragikus események után először látogatnak el a helyszínre.

Egy hét kihagyás után ismét itt a Forma-1, és újra három egymást követő futam következik. Először Spa-Francorchamps-ba, majd Monzába utazik a mezőny, két olyan helyszínre, ahova az eredeti, koronavírus előtti tervek szerint is ebben az időpontban látogatna el. Utána Mugello következik, ami pont a járványnak köszönheti, hogy egyáltalán szóba jöhetett mint egy F1-es futamnak otthont adó pálya.

A szünet után Belgiumban folytatódik a világbajnokság Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Dean Mouhtaropoulos

No de ne szaladjunk ennyire előre, egyelőre koncentráljunk a Belga Nagydíjra! Az év leghosszabb pályája (7,004 km) viszonylag kevés leszorítóerőt igényel, és sokkal inkább az egyenesekben mutatott tempó a hangsúlyos.

Az első és a harmadik szektor egy-egy nagyon hosszú padlógázas szakaszból áll, fékezni pedig csak a célegyenes előtt (Buszmegálló-sikán), illetve annak végén (La Source) kell.

A középső szektor azonban jóval kanyargósabb szakasz, így mégsem annyira egyértelmű, hogy milyen beállításokat kell használni a hétvége során.

„Alacsony leszorítóerővel a Kemmel-egyenes végén nagyon jó lesz a végsebesség, de könnyen lehet, hogy a második szektorban már szenved az ember – jelentette ki Enrico Gualtieri, a Ferrari erőforrásért felelős szakembere.

Ami az állítható hátsó szárnyat illeti, két ponton lehet majd nyitni. Mivel azonban a célegyenes után nem kell sokat várni a Kemmel-egyenesre, ezért valószínű, hogy a legtöbb előzést nem a kör legelején fogjuk látni. Ebben az esetben ugyanis könnyedén előfordulhat, hogy a rivális a következő DRS-zónában visszaveszi a pozíciót.

A spái aszfaltcsík pályarajza Forrás: Mercedes-AMG F1

A fentiekből már kiderülhetett, hogy a motorerő itt rengeteget számít. Gualtieri elmondta, hogy az energia-visszanyerés mellett az MGU-H hatékonysága is kulcsfontosságú lesz,

hiszen a pilóták körönként összesen több mint 1 percen keresztül mennek padlógázon.

Spa-Francorchamps-ról köztudott, hogy az évnek ebben a szakaszában elég jó eséllyel eredhet el az eső, ekkor pedig az is elképzelhető, hogy a pálya egyik része száraz, a másikon viszont már áll a víz. És bár az elmúlt tíz évben valóban volt néhány változó körülmények között zajló időmérő, a futam napján utoljára 2010-ben volt csapadék.

Ezúttal viszont könnyen lehet, hogy az idei évben először valódi esős versenyt fogunk látni. (A Magyar Nagydíj ugyan vizes pályán indult, de gyorsan felszáradt, és a mezőny hamar slickekre váltott.) Az előrejelzés szerint mindhárom napon van esély arra, hogy megérkezzen az égi áldás,

ami pedig biztosnak tűnik, hogy az elmúlt három versenyhétvégénél jóval hűvösebb, mindössze 16-19 fok lesz.

Amennyiben vasárnap mégsem érkezik meg az eső, akkor a Pirelli döntése teheti érdekessé a futamot. Az olasz gumigyártó ugyanis a C2-es, a C3-as és a C4-es abroncsokat bocsátja a csapatok és a versenyzők rendelkezésére, vagyis eggyel lágyabbakat, mint tavaly.

Könnyen lehet, hogy az eső nagy szerepet fog játszani a hétvége alakulásában Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Joe Klamar

A Pirelli mindezt azzal indokolta, hogy a 2019-es futamon mindenki a piros és a sárga oldalfalú gumikat használta, a legkeményebb keveréket pedig egyetlen pilótának sem tették fel. Sőt, már az előzetes gumiválasztásból is kiderült, hogy a C1-es abroncs nem lesz népszerű, hiszen többen is csak egy szettet kértek belőle. (Erre persze most nincs lehetőség, hiszen ebben az évben a gumigyártó szabja meg, hogy mennyit visz az adott keverékből.)

Hogy ez milyen hatással lehet a futam képére, azt egyelőre nehéz megmondani. Hőmérséklet szempontjából várhatóan nem lesz nagy különbség a tavalyihoz képest, viszont az autók valamelyest gyorsultak. Ha viszont figyelembe vesszük azt a tényt, hogy egy éve Daniel Ricciardo gyakorlatilag egy teljes versenytávot teljesített az akkori közepes, vagyis az idei kemény gumikon, akkor a mezőnynek talán nem kell annyira aggódnia. Persze fontos leszögezni, hogy mindez csak akkor releváns, ha száraz futam lesz.

A Mercedest csak az eső állíthatja meg?

A turbókorszak kezdete óta mindössze két pálya van, ahol a Mercedest háromszor is legyőzték, amelyek közül az egyik Spa, ahol az Ezüstnyilak 2017-ben nyertek utoljára. Ez alapján a címvédőnek lehetne félnivalója, de valójában szinte minden amellett szól, hogy vasárnap Lewis Hamilton vagy Valtteri Bottas ünnepelhet a dobogó tetején.

A motorerő előtérbe kerül, és idén egyértelműen a Mercedes rendelkezik a legjobb erőforrással. Emellett az alacsony hőmérséklet is a brackley-iek kezére játszhat, hiszen a DAS segítségével nagy előnybe kerülhetnek a gumimelegítés terén.

Ráadásul az időmérőn használt, nagy teljesítményre képes motormódot az előzetes tervekkel ellentétben csak egy hét múlva tiltják be, így a kvalifikáción tapasztalt fölény szinte biztosan megmarad, és ha semmilyen váratlan esemény nem következik be, akkor Spában is a Mercedesé lesz az első sor.

Az időmérőn valószínűleg csak a két Mercedes közötti sorrend lesz kérdéses Forrás: 2020 Pool/2020 Pool/Alejandro Garcia

Mindezt figyelembe véve, jóformán az eső az egyetlen, ami megállíthatja a brackley-i istállót. Persze statisztikailag még ez a forgatókönyv is nekik kedvezne, hiszen Hamilton az előző öt ilyen futamból négyet is megnyert, emellett pedig a már említett 2010-es versenyen is ő diadalmaskodott. Ezzel együtt csapadék esetén mindig születhet váratlan eredmény, ráadásul Bottas még csak azt sem mondhatja el magáról, hogy jól megy ilyen körülmények között.

Ez pedig Max Verstappen kezére játszhat, aki a hatszoros világbajnokhoz hasonlóan kiválóan teljesít ilyen időjárás esetén, és nem véletlen, hogy tavaly Hockenheimben pont ő rondított bele Hamilton esős győzelmi sorozatába.

A holland pilóta a spái pechszériáján is szeretne változtatni, hiszen amióta a Red Bull szerződtette őt, a 2018-as 3. helyén kívül még csak pontot sem tudott itt szerezni.

Száraz körülmények esetén viszont a holland versenyzőnek borzasztóan nehéz dolga lesz, ha a 3. helynél jobb eredményt szeretne elérni. Sőt, az sem kizárt, hogy inkább hátrafelé, a szintén Mercedes-erőforrással rendelkező Racing Pointokra kell figyelnie. A silverstone-iak Barcelonában végleg egyértelműsítették, hogy jelenleg ők rendelkeznek a harmadik legjobb autóval,

de egy dobogó még mindig hiányzik az eredménylistájukról, főleg annak tudatában, hogy ez már a Ferrarinak és a McLarennek is összejött.

A Racing Point esetében mindenképpen meg kell említeni, hogy véget ért a Renault-val szembeni, pályán kívüli csatározásuk. Az enstone-iak ugyanis visszavonták fellebbezésüket a rózsaszín istálló ügyében, amely így formálisan már csak a Ferrarival áll harcban.

Stroll minél több pontot szerez a Belga Nagydíjon, annál nagyobb összeget fog átutalni Forrás: Getty Images/Bryn Lennon/Bryn Lennon

A silverstone-iak pilótái közül Lance Stroll szereplésére különösen érdemes lesz figyelni, mivel jótékonysági akciót indított. A kanadai pilóta a kaliforniai erdőtüzek megfékezése érdekében úgy döntött, hogy minden megszerzett pontja után 1800 dollárt utal át Los Angeles tűzoltóinak. Persze akkor sem maradnak segítség nélkül, ha esetleg nullázna, hiszen nemrég 10 ezer dollárt adományozott, és egy erre a célra létrehozott weboldalon keresztül mások is csatlakozhatnak hozzá.

A Ferrari több szempontból is jubilál

Ugyan a Ferrari Mugellóban fogja megünnepelni történetének ezredik világbajnoki futamát, de már Spában is jubilál, ráadásul több szempontból is. Mind a csapat, mind a konstruktőr esetében ez lesz az ezredik alkalom, amikor egy Forma-1-es hétvégén pályára gurul.

Emellett pedig ez lesz az ezredik olyan futam, amelyen a Ferrari erőforrása képviselteti magát. Az 1960-as USA és az 1966-os Brit Nagydíjon ugyanis egyetlen maranellói autó sem volt ott, de előbbi versenyen Pete Lovely, utóbbin Chris Lawrence Cooperét az olaszok motorja hajtotta.

A sors iróniája, hogy a jeles alkalom pont egy olyan hétvégére esik, amikor a Ferrari erőforrásának gyengesége az átlagosnál is jobban kiütközhet. Charles Leclerc tavalyi győzelme után a vörös istállónál vélhetően már annak is örülnének, ha idén a középmezőny elején végeznének.

Pont az a Ferrari-motor jubilál, ami miatt a csapat jelenleg hátrányt szenved Forrás: Scuderia Ferrari

Az előjelek tehát nem túl biztatóak, éppen ezért, ha van csapat, amely az esőben reménykedik, akkor az szinte biztosan a Ferrari (de vélhetően az ugyanazt az erőforrást használó Alfa Romeónál és Haasnál is hasonlóan gondolkodnak). Máskülönben ugyanis ez egy igencsak szenvedős hétvége lehet a számukra.

A Ferrari mellett Danyiil Kvjat jubilálhat, aki pályafutása századik versenyét fogja maga mögött tudni, amennyiben el tud rajtolni.

Az orosz pilótának azonban most nem a statisztika a legfontosabb, hanem az, hogy megőrizze ülését. Csapattársa, Pierre Gasly ugyanis eddig rendre megverte őt az időmérőn, a francia versenyző 14 pontjához pedig csak 2-t tudott hozzátenni. A szezont valószínűleg végigcsinálhatja, de a jövő évi helye mindenképpen veszélyben forog.

A nagycsapatnál hasonló cipőben jár Alexander Albon, sőt, az ő esetében Verstappenhez viszonyítva talán még rosszabb az összkép. A Red Bull színeiben pont Belgiumban debütáló pilótának össze kell szednie magát, különben könnyen lehet, hogy jövőre már az Alpha Taurinál találja magát.

Az emlékezés is szerepet fog kapni

Hétfőn lesz egy éve, hogy a Forma-2 belgiumi főfutamán Juan Manuel Correa belerohant Anthoine Hubert autójába, aminek következtében a francia pilóta életét vesztette, az amerikai pedig nagyon súlyos sérüléseket szenvedett. Az eset természetesen az F1-es mezőnyt is megrázta, és többen is megemlítették, hogy ebből a szempontból nem lesz könnyű a mostani hétvége.

A szörnyű képek sokak szemébe beleégtek Forrás: AFP/Remko De Waal

Leclerc például 24 órával később aratta pályafutása első F1-es futamgyőzelmét, de érthető módon nem ünnepelt. A monacói pilóta kijelentette, nehéz lesz visszatérni a helyszínre, Hubert pedig egész hétvégén ott lesz a gondolataikban. Gasly – aki kisgyerekkoruk óta ismerte honfitársát – csatlakozott a Ferrari versenyzőjéhez, és úgy véli, a paddockban mindenki meg fog emlékezni a néhai pilótáról.

A Belga Nagydíj programja

  • 1. edzés: péntek 11:00-12:30
  • 2. edzés: péntek 15:00-16:30
  • 3. edzés: szombat 12:00-13:00
  • időmérő: szombat 15:00-
  • verseny: vasárnap 15:10-