NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 09: Sebastian Vettel of Germany and Ferrari looks on in parc ferme during the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 09, 2020 in Northampton, England. (Photo by Bryn Lennon/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Sebastian Vettel finoman szólva bosszús volt a 70. Évforduló Nagydíja után, amiért a Ferrari szerinte értelmetlen taktikát adott neki, amivel nem volt esélyes az előbbrelépésre. A négyszeres világbajnok nem tudja, hogy egyforma-e az autója Charles Leclerc-ével, miközben a monacói pilóta győzelemnek felérő negyedik helyének örül, amit javarészt saját makacsságának köszönhet.
A 70. Évforduló Nagydíja az egy héttel ezelőtti Brit Nagydíjhoz hasonlóan nagyon felemásan alakult a Ferrarinak. A garázs egyik oldalán ezúttal is minden ok meglehetett az örömre Charles Leclerc negyedik helye miatt, míg a másikon csak bosszúságot és egy feszült négyszeres világbajnokot találunk.
A monacói pilóta győzelemként élte meg az eredményt, amelynél sokkal rosszabbat is aláírt volna a verseny délelőttjén. Eközben Vettel szokásával ellentétben nyíltan bírálta a csapatát, amiért szerinte értelmetlen taktikát adtak neki.
„Annyira boldog vagyok, úgy érzem magam, mintha nyertem volna – értékelt a nyolcadik helyről rajtoló Leclerc a Sky Sportsnak. – Természetesen nem néz ki jól, ha egy negyedik helyet győzelemként értékelünk, de jelenleg itt tartunk" – tette hozzá.
Leclerc azok után, hogy tegnap még arról beszélt, hogy nagyon küszködni fog a gumikkal a versenyen, meglepő módon egyetlen kiállással teljesítette a futamot (ezt rajta kívül csak a 8. helyen záró Esteban Ocon tette meg).
Elmondása szerint erre azért is volt képes, mert sokat dolgozott a gumikat óvó vezetési stílusán.
„Tavaly a legnagyobb gyengém a gumikezelés volt, amin nagyon keményen dolgoztam, és minden alkalommal, amikor így teszek, utána pedig látom az eredményét a pályán, az hatalmas elégedettséggel tölt el. Ma reggel arra számítottam, hogy legjobb esetben nyolcadik leszek, úgyhogy hihetetlenül boldog vagyok a negyedik hellyel. Ki kell elemeznünk, hogy megértsük, mitől voltunk ilyen gyorsak, mert jelenleg nem igazán értem."
A monacói pilóta elárulta, hogy a Ferrari mérnökei nem a végül nyerő taktikának bizonyuló egy kiállásra szavaztak, de ő addig erősködött a megbeszélésen, amíg nem győzte meg őket.
„Hogy őszinte legyek, lenyűgözött ma a tempónk, egyszerűen nem értem, hogy hol találtuk ezt a tempót, úgyhogy jó kis meglepetés volt.
Ma reggel azonnal aláírtam volna a nyolcadik helyet is.
Nagyon örülök, hogy ragaszkodtam a megbeszélésen ahhoz, hogy próbáljuk meg megcsinálni a versenyt egy kerékcserével. A csapat kicsit félt tőle, ami a múlt héten történtek fényében érthető, de én bíztam benne, hogy meg tudom csinálni. A verseny alatt is hajtogattam, hogy »C-terv, C-terv«, hogy próbáljuk meg az egy kiállást. Végül sikerült, és negyedikek lettünk, úgyhogy hihetetlenül boldog vagyok."
Galéria: A 70. Évforduló Nagydíja képekben
2/44
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 09: Mick Schumacher of Germany and Prema Racing (20) overtakes Robert Shwartzman of Russia and Prema Racing (21) during the sprint race of the Formula 2 Championship at Silverstone on August 09, 2020 in Northampton, England. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Megkérdezték tőle, hogy ezután majd a kezébe veszi-e az irányítást a taktika meghatározásánál, mire azt felelte, hogy természetesen nem, de van, amikor jól jön a visszajelzése. „Néha a pilóta érez olyasmit az autóban ülve, amit az adatok nem igazán mutatnak meg. Egyszerűen úgy éreztem, hogy működhet az egy kerékcsere, és működött. Különösen amiatt örülök, mert tavaly ez volt a gyengém."
Sebastian Vettel taktikája ezzel szemben egy kicsit sem működött. A négyszeres világbajnok gondjai ott kezdődtek, hogy a rajt utáni első kanyarban ráhajtott a kerékvetőre és megforgott, de hamar vissza tudott térni a pályára, és bár visszaesett az utolsó helyre, a második körben már elkezdte előzgetni az előtte levőket.
„Nem igazán tudom, hogy mi miatt volt – felelte a megforgását firtató kérdésre. – Próbáltam kimaradni a bajból, utána azonban elég nagy bajba kerültem.
Akkor úgy éreztem, hogy valaki mással értem össze, de inkább a kerékvető lehetett az. Elveszítettem az uralmat az autó felett, onnan pedig trükkössé vált a helyzet.
Ezzel együtt úgy gondolom, hogy végezhettünk volna egy kicsit jobb munkát a felzárkózással, mert a gumikkal szerintem nem voltunk akkora bajban, mint a múlt héten. Úgyhogy nem volt valami nagyszerű versenyem."
Galéria: A 70. Évforduló Nagydíja képekben
2/44
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 09: Mick Schumacher of Germany and Prema Racing (20) overtakes Robert Shwartzman of Russia and Prema Racing (21) during the sprint race of the Formula 2 Championship at Silverstone on August 09, 2020 in Northampton, England. (Photo by Clive Mason - Formula 1/Formula 1 via Getty Images)
Vettel az első kerékcseréje után bosszúsan rádiózott a mérnökének és tudtára adta, hogy „elszúrták" a taktikáját. A verseny utáni interjúkban bővebben is kifejtette, hogy mi volt a problémája.
Ma reggel arról beszéltünk, hogy nincs értelme kiállni a bokszba úgy, hogy közben tudjuk, hogy forgalomba fogunk visszatérni. Aztán pontosan ezt tettük,
ráadásul a kemény gumikat raktuk fel, amelyeken aztán nagyjából tíz kört mentünk, talán még annyit sem. Úgyhogy ennek nem volt semmi értelme. Miért tesszük fel a keményeket tíz körre, majd a közepeset 20 körre? A végére elfogytak a gumijaim. Pontosan erről beszéltünk... Azt hiszem, hogy ma nem végeztük a legjobb munkát."
Rengeteget elárul Vettel futam utáni hangulatáról a leintés utáni csapatrádió. Ahogy a német pilóta átszelte a célvonalat a 12. helyen haladva, mérnöke megdicsérte őt, hogy szép munkát végzett, kihozta magából a legtöbbet. Válasz azonban nem érkezett, mire Riccardo Adami várt egy kicsit, majd elkezdte sorolni a teendőket a kormányon, végül pedig elmondta, hogy mi lett az első tíz sorrendje. Vettel ezalatt végig csendben hallgatta.
Galéria: A 70. Évforduló Nagydíja képekben
12/44
NORTHAMPTON, ENGLAND - AUGUST 09: Sebastian Vettel of Germany and Ferrari walks to the grid before the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 09, 2020 in Northampton, England. (Photo by Mark Thompson/Getty Images)
A négyszeres világbajnok arról is beszélt, hogy megteszi, ami tőle telik, és „normális esetben ez nem túl rossz, de most eléggé annak tűnik." Ezután hozzátette, hogy ki kell tartania. Hogy mire gondolt, azt nem tudtuk meg, de szemmel láthatóan nem volt a legjobb hangulatban, a Sky Sports riporterének kérdésére pedig
azt sem cáfolta meg, hogy nem egyforma az autója a nála sokkal jobban teljesítő Leclerc-ével.
„Úgy érzed, hogy a te autód eltér Charles-étól?" – jött a kérdés. „Nem tudom – válaszolta Vettel. – Azt hiszem (nagy sóhaj) van valami, amit nem veszek észre. Nem tudom biztosan, hogy mi az. Mindazonáltal megpróbálok kikelni az ágyból és a lehető legjobbat nyújtani. Ma biztosan végezhettünk volna előrébb. Az én részemről ott volt a megpördülés, de a stratégiával is végezhettünk volna jobb munkát. A fő különbség [köztem és Charles között], hogy nekem a rajtpozícióimból adódóan nem voltak tiszta versenyeim, neki pedig igen."
Binotto szerint Vettel a hibája miatt lett csak tizenkettedik
A négyszeres világbajnok a német Sky-nak elmondta, hogy nehéz összehasonlítani az ő és Leclerc teljesítményét, mivel ő most, valamint egy héttel korábban is a mezőnyben autózott, míg csapattársa előtt tiszta volt a pálya. Ezért is bosszús, mert „ma elkerülhettük volna ezt, de nem tudom, hogy miért nem kerültük.”
Vettel szerint a csapatnak nem volt meg a bátorsága ahhoz, hogy az első és egyetlen kerékcseréje után mögé kerülő Leclerc-nek hagyják, hogy a pályán előzze meg őt, miközben a monacói más taktikán volt. Emellett furcsának találta, hogy bármit csinálnak, ugyanakkora a lemaradása Leclerc-hez képest, mint volt egy hete. Szerinte a tempója semmit sem javult a Brit Nagydíjhoz képest, ami „furcsa” és „egy kissé frusztráló.”
Galéria: A 70. Évforduló Nagydíja képekben
37/44
Haas F1's French driver Romain Grosjean drives through a corner during the F1 70th Anniversary Grand Prix at Silverstone on August 9, 2020 in Northampton. - The race commemorates the 70th anniversary of the inaugural world championship race, held at Silverstone in 1950. (Photo by Bryn Lennon / POOL / AFP)
Vettel úgy érezte, hogy az első kiállása előtt „megvolt a tempója” ahhoz, hogy kint maradjon, mert a kiállása után előtte levők „ugyanolyan köröket autóztak, mint korábban én kopott gumikon.” Ezt az is megerősíti, hogy amikor mérnöke szólt neki, hogy hajtson a bokszba, ő közölte vele, hogy a gumik még kitartanak, és inkább kint maradna, végül azonban másodszor is arra utasították, hogy álljon ki kerékcserére.
Mattia Binotto, a Ferrari csapatfőnöke ugyanakkor megvédte a döntésüket azzal, hogy csak Leclerc-nek akartak szabad utat biztosítani a felzárkózáshoz,
Vettel versenyét pedig nem rontották el, mert mindenképpen a 12. helyen végzett volna. Binotto szerint a rossz szereplésről kevésbé a taktika, sokkal inkább a német pilóta megforgása tehet.
„Néhány körrel előrehoztuk Seb első kerékcseréjét, amivel beraktuk őt Kimi mögé, de tudtuk, hogy gyorsan visszaszerzi a pozíciót a pályán, miközben lehetővé teszi Charles-nak a felzárkózást” – nyilatkozta a csapatfőnök.
A csapat szempontjából ez volt a helyes döntés, amivel szerinten nem büntettük Sebet.
Kimivel szemben azonnal visszaszerezte a pozícióját, Kvjatot meg amúgy sem tudta volna megelőzni, mert ugyanolyan volt a tempójuk. Miután elévágott Sainznak, megszerezte a 12. helyet, ahol mindenképpen végzett volna. A versenyét a rajtnál történtek befolyásolták leginkább, és nem a stratégia.”