HOCKENHEIM, GERMANY - JULY 25: Felipe Massa of Brazil and Ferrari leads from team Fernando Alonso of Spain and Ferrari during the German Grand Prix at Hockenheimring on July 25, 2010 in Hockenheim, Germany. (Photo by Andrew Hone/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Pontosan tíz évvel ezelőtt történt a Ferrari egyik hírhedt csapatutasítása, amikor Felipe Massát burkoltan arra kérték, hogy engedje át a győzelmet Fernando Alonsónak. Lényegében ez az eset idézte elő, hogy az FIA közel tíz év után újra engedélyezett ilyen eljárást.
Éppen tíz éve, 2010. július 25-én rendezték a Német Nagydíjat, ahol a Ferrari a szezon során másodszor aratott kettős győzelmet. A hockenheimi futam azonban nem diadalként, hanem sokkal inkább sötét foltként vonult be a maranellóiak F1-es történelmébe, miután egy sokak által szégyenletesnek vélt, mások szerint szükséges manőverrel megcserélte a két pilóta sorrendjét.
A mezőny úgy érkezett meg Németországba, hogy tíz futam után Lewis Hamilton 145 ponttal vezette a bajnokságot a McLarennel. Őt csapattársa, Jenson Button, majd a két Red Bull, Sebastian Vettel és Mark Webber követte. A szezonnyitó Bahreini Nagydíjon aratott győzelme után Fernando Alonso visszaesett az 5. helyre, 47 ponttal, vagyis majdnem két futamgyőzelemmel lemaradva az éllovastól.
Az időmérő viszont nem sikerült jól a wokingiaknak, akik csak a harmadik sorból rajtolhattak, ez pedig lehetőséget adott az üldözők számára. A pole pozíciót Vettel szerezte meg, mindössze 2 ezredmásodperccel megelőzve Alonsót. Mögülük a két csapattárs indulhatott, de fordított sorrendben, vagyis Massa a 3., míg Webber a 4. helyről vághatott neki a futamnak.
Vettel rosszul kapta el a rajtot, ezért nagyon agresszíven terelte a mellőle induló Ferrarit a pálya széle felé, de Alonso végül megelőzte vetélytársát. Pozíciót viszont nem javított, mert részben az ő csatározásuknak, részben remek rajtjának köszönhetően Massa fordult be elsőként az 1-es kanyarban.
Miután a Vettel a 12. körben kiállt kereket cserélni, a két Ferrarinak is reagálnia kellett. Massa és Alonso megtartotta az első két helyet, a brazil pilóta azonban szenvedett a kemény gumikon, többször is hibázott, aminek következtében csapattársa utolérte őt. A lekörözések közepette Alonso többször is megkísérelte az előzést, sőt, a hajtűkanyar előtt egy pillanatra már ő volt előrébb, de a brazil versenyzőé volt a jobb ív, ezért visszaszerezte pozícióját.
A kétszeres világbajnok a rádióban elmondta, gyorsabb Massánál, később pedig nevetségesnek titulálta a helyzetet, mivel a 3. helyen autózó Vettel vészesen közeledett rájuk.
Massa viszont magára talált, és 3 másodpercre növelte előnyét Alonsóval szemben, aki viszont később ismét utolérte őt. A 67 körös futam 48. körében pedig elhangzott a híres-hírhedt üzenet Rob Smedley szájából. „Fernando is faster than you” – mondta Massa versenymérnöke, vagyis magyarul „Fernando gyorsabb nálad”. Smedley ezután megkérte pilótáját, hogy erősítse meg, hogy értette az üzenetet.
Válasz nem érkezett, de egy körrel később, a hajtűkanyar kijáratánál Massa egyértelművé tette, hogy értette a burkolt célzást, és elengedte Alonsót. Smedley ezután megdicsérte versenyzőjét, majd pedig elnézést kért tőle. A spanyol pilóta meg is nyerte a versenyt, csapattársára viszont még Vettel is veszélyt jelentett a végén, de végül megőrizte 2. helyét.
Massa számára azért is lehetett nagyon fájó a döntés, mert aznap volt hungaroringi balesetének első évfordulója, ezért a győzelemnek szimbolikus jelentősége lett volna.
Ráadásul, mint utóbb kiderült, soha többet nem állhatott a dobogó legfelső fokán, így utolsó diadalát a 2008-as Brazil Nagydíjon aratta, ami az elvesztett világbajnoki cím miatt szintén fájó emlék számára.
Ezzel együtt az eset nem kapott volna ekkora visszhangot, ha a csapatutasítás akkoriban legális. 2003 óta viszont az istállók nem nyúlhattak bele ilyen módon a versenybe, miután a 2002-es Osztrák Nagydíjon szintén a Ferrari keltett botrányt, amikor a vezető Rubens Barrichello közvetlenül a cél előtt engedte el Michael Schumachert.
A leintés után Massa tagadta, hogy a csapaton belül lenne első-, illetve másodikszámú pilóta, de hozzátette, ha valamelyiküknek nem elég jó a tempója, akkor az istálló érdekeit kell szem előtt tartani.
Ezzel lényegében elismerte, hogy a Smedley-től kapott üzenet bújtatott csapatutasítás volt. A mellette ülő Alonso szűkszavúan csak annyit mondott, hogy egyetért a brazil versenyzővel a csapatérdek fontosságát illetően, és boldog az eredmény miatt.
A verseny után a két pilótának, valamint Stefano Domenicali csapatfőnöknek és Massimo Rivola csapatmenedzsernek meg kellett jelennie a sportfelügyelők előtt. A döntéshozók végül 100 ezer dolláros büntetést szabtak ki a maranellóiakra, mondván, az istálló vétett a sportszabályzat 39.1-es cikkelye ellen, ami kimondta, hogy tilos olyan utasításokkal operálni, amelyek befolyásolják a futam végeredményét.
A Ferrari továbbá a Nemzetközi Sportkódex 151. cikkelyének c) paragrafusával is szembement, mivel cselekedetével ártott a sportág hírnevének.
A futam végeredményét azonban helybenhagyták, ami vegyes reakciókat váltott ki. A Ferrarinál érthető módon továbbra is azt hangsúlyozták, hogy nem volt csapatutasítás: Domenicali kijelentette, hogy Massa saját maga döntött úgy, hogy félreáll, míg Alonso elárulta, meglepődött, amikor csapattársa lelassított, és először váltóhibára gyanakodott.
Ezzel szemben Christian Horner, a Red Bull csapatfőnöke leszögezte, ennél egyértelműbb csapatutasítást még nem látott. Az akkor a BBC szakértőjeként tevékenykedő Eddie Jordan szerint a csapat megfosztotta a nézőket attól, hogy láthassák a két pilóta összecsapását, ezért pedig kizárást érdemelnének.
Az abban az évben visszatérő Schumacher ellenben azzal érvelt, hogy egykori istállója csupán előnyösebb helyzetbe akarta hozni a világbajnoki tabellán jobban álló versenyzőjét.
Az ügynek ezzel még nem volt vége, hiszen a végső döntést a Motorsport Világtanács hozta meg. Az ítélet azonban nem változott, amiben vélhetően az is szerepet játszott, hogy korábban mások is használtak kódolt üzeneteket, ami felett szemet hunytak. Az események következményeként a 2011-es idénytől feloldották a csapatutasításokra vonatkozó tiltást, vagyis a nyolc évvel korábbihoz hasonlóan tulajdonképpen itt is a Ferrari miatt változtattak szabályt.
Ami a maranellóiak eljárásának helyességét illeti, erről azóta is megoszlanak a vélemények. Sokan sajnálják Massát, aki utána soha nem került igazán közel a futamgyőzelemhez. Mások viszont úgy vélik, hogy a csapat helyesen támogatta Alonsót, aki sokkal jobban állt a pontversenyben. Ami tény, hogy a spanyol pilóta ugyan éllovasként vághatott neki a szezonzáró Abu-dzabi Nagydíjnak, de ott egy taktikai baklövésnek köszönhetően Vettel elhappolta előle a világbajnoki címet.