Pénteken nem a szokásos módon zajlottak az F1-es szabadedzések a Hungaroringen, ugyanis délután leszakadt az ég, emiatt pedig jó pár pilóta még csak mért kört sem teljesített. Ugyan az első gyakorlást még száraz időjárás jellemezte, de abból nem lehet megalapozott következtetéseket levonni, és a nyilatkozatok is arra utalnak, hogy ez annak ellenére is így van, hogy a csapatok természetesen tudták, hogy délután eső várható.
Persze tény, hogy délelőtt a Mercedes brutális fölényt mutatott, hiszen Lewis Hamilton kemény, míg Valtteri Bottas közepes keverékeken adott fél másodpercet a 3. helyen végző Sergio Péreznek, aki lágy gumival érte el legjobb idejét. A hatszoros világbajnok ráadásul már a 10. körét tette meg azokkal az abroncsokkal, amikor megfutotta az 1:16.003 másodperces időt, ami mindhárom tavalyi szabadedzésen 1. helyet ért volna. Ez a teljesítmény még a Mercedest is váratlanul érte.
„Az elején azt hittük, hogy azért vagyunk gyorsabbak a többieknél, mert lágyabb keverékeken mentünk – nyilatkozta Andrew Shovlin, a brackley-iek vezető versenymérnöke. – A második etap során viszont meglepődtük, hogy mennyire versenyképesek vagyunk, hiszen Lewis a kemény, míg Valtteri a közepes abroncsokon múlta felül addigi legjobb idejét, és az első két helyre kerültek. Persze az üzemanyagszinteket és a motorüzemmódokat a kvalifikációig nem ismerjük, de elég jól kezdtünk.”
Shovlin hozzátette, a Mercedes a hosszú etapokon is jól viselkedett, a futamon pedig egészen biztos, hogy nem a lágy lesz az ideális versenygumi. Ugyanakkor hozzá hasonlóan mások is felhívták a figyelmet arra, hogy senki ne vonjon le elhamarkodott következtetéseket.
Paul Monaghan, a Red Bull főmérnöke az első szabadedzés után rámutatott, hogy a két istálló által használt motormód nem volt egymáshoz mérhető, így bizakodóan nyilatkozott afelől, hogy nagy lépést tehetnek még előre. Hasonlóan vélekedett Max Verstappen is, aki rengeteget panaszkodott a nap folyamán, de elmondta, egy éjszaka alatt még rengeteg problémát megoldhatnak.
A Red Bull mellett a Racing Point számára sem alakult ideálisan az első szabadedzés, annak ellenére, hogy Pérez a 3., Lance Stroll pedig a 4. helyen végzett. „A végén Sergio nem tudta teljesíteni a hosszú etapját, úgyhogy még egy kicsit jobban meg kell értenünk az autó viselkedését – jelentette ki Otmar Szafnauer csapatfőnök az FIA hivatalos sajtótájékoztatóján. – Az egykörös tempó rendben van, az egyensúly is megfelelő, de nem lehet tudni, hogy a többiek mit csinálnak. Igen, egy körön jobb a sebességünk, mint az elmúlt években, de a versenytempón még van mit javítani.”
Érdekes volt megfigyelni Hamilton, illetve Bottas leggyorsabb körét az első szabadedzésen, ugyanis a finn pilóta használta a DAS-t, míg csapattársa nem. Pontosabban ő sem a gyorskörén vetette be, hanem az azt megelőző körének a második felében volt látható, ahogyan maga felé húzza a kormányoszlopot, amit a célegyenes végén engedett vissza.
Kérdés, hogy az innovatív kormányműnek valójában mennyi haszna van, de úgy néz ki, ezzel még a Mercedesnél sincsenek teljesen tisztában.
„Számunkra ez még mindig egy új rendszer – magyarázta James Allison, a címvédő technikai igazgatója a sajtótájékoztatón. – Még mindig vizsgálnunk kell, hogy hol, mikor és hogyan tudjuk a legtöbbet kihozni belőle. Emellett még az is nyitott kérdés számunkra, hogy milyen módon fogjuk továbbfejleszteni. Szóval ezt még nem zártuk le, és bízom benne, hogy a következő versenyeken szerzett tapasztalatokból egyre többet leszünk képesek kihozni belőle.”
A futamok alatt a DAS-t az egyenesekben érdemes használni, hiszen a rendszernek köszönhetően olyan módon lehet változtatni a kerékösszetartást, hogy a gumik kevésbé kopjanak, illetve jobban felmelegedjenek. Ezek alapján a Hungaroringen elméletileg kisebb jelentősége van, mint például Ausztriában.
A Ferrari esetében még mindig nem lehet tudni, hogy a Hungaroringre tervezett, de végül a Stájer Nagydíjon bemutatkozó fejlesztések valójában mennyit hoztak a konyhára. Múlt héten ugyanis az időmérő esőben zajlott, a futamon pedig Charles Leclerc már az első körben nekiment Sebastian Vettelnek, ami mindkét versenyző futamának a végét jelentette.
A helyzet most sem változott, hiszen pénteken nem éles körülmények között autózott a mezőny, de a maranellóiak talán bizakodhatnak. Nem feltétlenül azért, mert a délutáni gyakorláson Vettel végzett az 1. helyen, hiszen számos pilóta még csak mért kört sem autózott, hanem sokkal inkább a délelőtti eredmények miatt.
Persze itt is hangsúlyozzuk, hogy az első szabadedzés általában nem mérvadó, de a két Ferrari úgy lett a 6. és a 7., hogy nem tették fel a lágy gumikat. A képet ugyanakkor valamelyest árnyalja, hogy Daniel Ricciardo ugyancsak közepes keverékeken autózta leggyorsabb körét, amivel 5. lett, de a délelőtt kapcsán mindkét pilóta optimistán nyilatkozott.
Ha a Ferrari a Hungaroringen valóban képes lesz jobb teljesítményt nyújtani, mint Ausztriában, akkor az vélhetően a pálya karakterisztikájának is betudható. Itt ugyanis sokkal kevésbé számít a motorerő, mint a Red Bull Ringen, így az olaszok gyenge erőforrása nem annyira szenved hátrányt. Mindezt az is jól mutatja, hogy az első szabadedzésen Leclerc autózta a második legnagyobb végsebességet.
Ami a többi istállót illeti, tényleg nehéz megjósolni az erőviszonyokat.
Elsőre talán a McLarenek visszaesése tűnik fel, de nem lehet tudni, hogy az első szabadedzésen milyen beállításokkal mentek. Az Alpha Taurik pedig talán a múlt hétvégével ellentétben nem a középmezőnyben, hanem a hátsó régiókban lesznek, de itt meg Pierre Gasly miatt nem kapunk teljes képet, ugyanis a francia pilóta egyáltalán nem tudott részt venni a délelőtti edzésen.
Az előrejelzések szerint mind a kvalifikációra, mind a futamra várható némi eső, ami extra izgalmakkal kecsegtethet. Ezzel láthatóan a csapatok is tisztában vannak, hiszen sokan kimentek átmeneti esőgumikkal csak azért, hogy a hétvége további részére kapjanak egy új garnitúrát.
Ami az időmérőt illeti, múlt héten az elmúlt évek egyik legizgalmasabb kvalifikációját láthattuk, olyan meglepetésekkel, mint Carlos Sainz 3., Esteban Ocon 5. vagy George Russell 12. helyezése. Ha pedig a futamon (is) leszakad az ég, akkor a semleges szurkolók előtt a 2006-os, a 2011-es és a 2014-es Magyar Nagydíj is jó példaként szolgálhat.
Emellett az eső a szokásosnál jóval alacsonyabb hőmérsékletet hozhat magával, ez pedig szintén kulcsfontosságú lehet, hiszen így a csapatoknak kevésbé kell tartaniuk a túlmelegedéstől, ami okozott már kellemetlenséget az idei szezon során.
Günther Steiner, a Haas csapatfőnöke a második szabadedzés elején a Sky Sports műsorában elárulta, nem sokat változtattak az autón, de az előrejelzések alapján a hűtésen módosítottak.
Ezzel együtt akkor sem feltétlenül fullad unalomba a hétvége, ha esetleg mégsem lesz csapadék, a csapatok ugyanis sokkal kevesebb adattal rendelkeznek, mint amennyivel a hétvége ezen szakaszában általában szoktak. Ugyanez vonatkozik a Pirellire is, hiszen ezúttal az a furcsa eset állt elő, hogy a leggyorsabb kört kemény keverékű abroncsokon futották. Persze ettől még továbbra is a lágy a legjobb gumi egy körön, az olasz gumigyártó szerint 5 tizeddel gyorsabb a közepesnél, és további 3-mal a keménynél.
Az ausztriai hétvégékhez hasonlóan az FIA ezúttal is szigorúan figyeli a pályaelhagyást, elsősorban a 4-es, a 11-es és a 12-es kanyarban. Az időmérőn törlik az ilyen módon elért köridőt, a futamon pedig három alkalom után figyelmeztetik az adott versenyzőt, utána pedig jelentik a sportfelügyelőknek a szabályszegést. Hozzá kell tenni, eddig sokkal kevesebb kört vettek el, mint a Stájer Nagydíj pénteki napján.