Aki mostanában F1-es versenyszervezővel, pályaigazgatóval beszélgetett, biztosan nem a jegyeladás, FanZone, kiegészítő rendezvények szavakat hallotta tőlük, sokkal inkább a konténerváros, a biztonsági előírás és a Covid-teszt voltak a domináns szavak a párbeszéd során. Kész csoda, hogy az illetékesek a melbourne-i blamázst követő kilátástalanság után egyáltalán össze tudják hozni a 2020-as szezont, amelynek egyelőre csupán az első 8 futamát jelentették be. Biztosan lesz több is, de hogy pontosan hol és mikor, azt most még homály fedi: a FOM stratégiai okok miatt nem kommunikálja, de jó esély van rá, hogy már a hétvégi, ausztriai évadnyitó előtt fény derül a folytatás részleteire.
Abban már most biztosak lehetünk, hogy a versenyek légköre egészen más lesz: noha az F1-ben a futamok alaphangulatát a gépek zaja adja meg, a szurkolótábor nyüzsgése elemi része a nagydíjhétvégéknek, és nemcsak a fanatikus rajongók bánják, hogy nem lehetnek jelen, de maguk a pilóták és a csapatok is már előre hiányolják a felhajtást. Lehet azt gondolni, hogy a főszereplők csupán udvariassági köröket futnak az ezzel kapcsolatos nyilatkozataikkal, de az elmúlt napokban számos háttérbeszélgetés során hallottuk néhányuktól: bár békeidőben szinte menekülnek a szurkolók elől, mindenképpen hiányérzetet okoz majd a jókora pluszt adó helyszíni biztatás. A korlátozások részeként a versenyzők luxushotelek helyett a pályán időznek majd lakóbuszokban, ez pedig az F1 hőskorát idézi meg.
Teljesen más lesz minden, mint amit megszoktunk az elmúlt években, de így talán visszatérünk a versenyzés világának esszenciájához és gyökereihez, ez pedig nem is lehet annyira rossz”
– mondta eme sorok írójának néhány napja a Haas pilótája, Romain Grosjean. A korlátozásokkal kapcsolatban egy másik F1-es csapattag is elárult egy érdekes szösszenetet: amikor néhány napja az őt foglalkoztató istálló utazó keretének kihirdették, hogy a versenyhétvégék idején esténként előreláthatólag nem hagyhatják el a hotelt, az alakulat tagjai a hasukat fogták a nevetéstől. „Ausztriában még oké, mert ott nem nagyon van semmi a környéken, de el tudod képzelni azt, hogy Budapesten, ahol szenzációs az éjszakai élet, senki nem megy sehová? Az bizony furcsa lenne…” – fogalmazott forrásunk.
Az F1 lecsökkentett létszámú utazó karavánja igazi multifunkciós allrounderekből áll, akik a világ minden táján, minden körülmények között feltalálják magukat, szóval aligha lehet kétséges, hogy egykettőre mindenki megszokja majd a jelenlegi feltételeket maszkostól, social distancingestől. Többen mondják: mire a hétvégi nyitánynak vége lesz a Red Bull Ringen, éppúgy elfogadja mindenki a most még nehezen elképzelhető állapotokat, mint amilyen gyorsan megszoktuk annak idején a versenyautók fejvédő keretrendszerét, az ötlet felmerültekor nagy port kavaró glóriát is. Kiváltképp úgy, hogy
a maratoni hosszúságú kényszerszünet után a rajongóktól a csapatok munkatársain át a versenyzőkig mindenki borzalmasan ki van éhezve a versenyzésre.
Milyen lesz maga a fő attrakció, a versenyzés? „Komplikált szezonunk lesz, mégpedig annyira komplikált, amilyen még soha nem volt” – hangsúlyozta kedden délután, egy privát Zoom-beszélgetés során a háromszoros világbajnok Nelson Piquet, akinek szavaival képtelenség nem egyetérteni.
Egyelőre csak a nyolc bejelentett futam biztos, amelyeket tíz hét alatt zavarnak majd le: ez igazi daráló lesz, amelyben még a legtapasztaltabbaknak sem volt része, ráadásul ennek köszönhetően hatványozottan felértékelődik a kiegyensúlyozott és jó teljesítmények értéke. A legapróbb hibákért is nagy árat kell fizetni, mert kevesebb sansz kínálkozik az ezekből származó hátrány ledolgozására. Az idei év biztosan jól kidomborítja, hogy kik azok, akik a komfortzónából kimozdulva is képesek a legmagasabb szinten teljesíteni. Pontosan ezért lehet kijelenteni, hogy
a kaotikus körülmények között lebonyolított versenyszezon bajnoki címe semmivel sem lesz értéktelenebb, mintha megszokott, teljes évadot futottak volna.
Nagy kérdés, hogyan alakulnak majd az erőviszonyok, és kik lesznek a legütőképesebbek a kényszerszünet után? A papírforma alapján – akárcsak márciusban – a Mercedes a favorit, még úgy is, hogy a világjárvány ideje alatt számos olyan információ érkezett a csillagosok háza tájáról, amelyek arra engednek következtetni, hogy megvannak az első hajszálrepedések a turbós hibridkorszak kezdete óta bevehetetlen gépezeten.
Pletykálnak a sikerek fő letéteményesének számító Toto Wolff és az új Daimler-vezér Ola Källenius elmérgesedett kapcsolatáról, a szakvezető esetleges távozásáról vagy szerepváltásáról, a cáfolatok ellenére továbbra is tartja magát a teória, amely szerint a gyári csapat hosszú távú jövője nincs kőbe vésve, ráadásul az már biztos, hogy a motorvarázsló Andy Cowell már a napokban elhagyja a jelenlegi pozícióját.
Baljós árnyak ezek, de jó okunk van azt feltételezni, hogy a Mercedes marad a mérce.
Egyrészt az Ezüstnyilak a téli tesztidőszakban kellően meggyőzőek voltak, másrészt az elmúlt évek során számos alkalommal bizonyították, hogy nehéz helyzetekből is rendre képesek kihozni a legjobbat. Bár a csapat ékköve, Lewis Hamilton mostanában kissé megvadulva vetette bele magát egyes közéleti ügyekbe, senkinek ne legyen kétsége: a britet nagyon is motiválja, hogy beállíthatja a „schumacheri hetest”, így amikor autóba pattan majd a hétvégén Ausztriában, már csakis ez a cél lebeg majd a szeme előtt.
A felkészülési időszak alapján az tűnt a legvalószínűbbnek, hogy a Red Bull-Honda lehet a bajnokcsapat legfőbb kihívója, és ezen a fronton nem nagyon lehet változásra számítani. Bár az energiaitalos csapat és a japán motorszállító között komoly nézeteltérés támadt a melbourne-i futam lefújásához vezető lavina közben, a kényszerszünet és a versenyínség elég hosszú volt ahhoz, hogy rendezzék a félreértéseket. A Honda még némi plusz erőt is csempészett a hajtásláncba, amelytől azt remélik, hogy hozzájárulhat a deficit ledolgozásához.
Papíron ez talán még mindig kevés, azonban nem szabad szemet hunyni afelett, hogy a menetrend nekik kedvezhet: míg az előző években a szezon első felében már mindig komoly hátrányban voltak a Mercedeshez képest, most dupla fordulóval indul az évad a saját felségterületükön,
ott, ahol Max Verstappen két éve veretlen, ráadásul a harmadik állomás a Hungaroring, ahol tavaly szintén erősek voltak. Helmut Marko, a Red Bull sportszakmai vezetője nem véletlenül hajtotta a biciklit azért, hogy stájerországi duplával induljon a szezon: ha a holland rögtön az elején csapást tudna mérni a Mercedesre, esetleg a hungaroringi hétvégét is jól hoznák le, azzal megalapozhatják ifjoncuk bajnoki esélyeit. A fiatal ász édesapja, az exversenyző Jos a napokban fején találta a szöget, amikor kijelentette:
Ha esetleg fél másodperc a hátrányunk az elején, akkor el lehet felejteni az egészet. Ha viszont bebizonyosodik, hogy olyan közel vagyunk, amennyire gondoljuk, akkor komoly harcnak kell kibontakozni Lewis és Max között”
– fogalmazott az édesapa, aki megjegyezte: bár a nagy-britanniai karanténszabályozás miatt fiának nem volt lehetősége a Red Bull szimulátorában készülni, 3 vagy 4 kör elég lesz az első szabadedzésen ahhoz, hogy felvegye a ritmust, attól pedig végképp nem tart, hogy a tömény szezonkezdet bármilyen formában megviselné a csemetéjét.
Kiemelt figyelem övezi a márciusra tervezett rajt előtt lesajnált Ferrarit, s talán nem túlzás kijelenteni, hogy a maranellói formációval kapcsolatban nagy csodát továbbra sem lehet várni. Pláne, hogy ezen a héten ismerték el: a tesztek során gyűjtött adatok alapos kielemzése során arra a következtetésre jutottak, hogy a fejlesztések terén komoly irányváltást kell eszközölniük, emiatt az első két futamon biztosan a barcelonai tesztek vége felé használt konfigurációban használják majd az SF1000-est. Ezzel minden adott lesz ahhoz, hogy már az elején hátrányba kerüljenek, ráadásul a lépés arról árulkodik: lehet alapja annak a feltételezésnek, amely szerint Sebastian Vettel azért döntött az év végi szakítás mellett, mert a belső ügyek ismeretében arra a következtetésre jutott, hogy a vörösök a közeljövőben biztosan nem rúgnak labdába. Ha esetleg a bajnoki csatába nem tudnak beleszólni, a Ferrarié lehet a legizgalmasabb házi csörte: a német minden eddiginél felszabadultabban vezethet az őt tavaly alaposan leértékelő Charles Leclerc ellen, az éremnek viszont két oldala van, ha ugyanis ezúttal sem teszi helyre a monacói suhancot, azzal végképp leírhatja magát.
Minden esély megvan arra, hogy a középmezőny pofásabb lesz, mint tavaly, ugyanis a fényévnyi hátrányból induló Williams az időközben felszínre kerülő anyagi gondok ellenére is összekapta magát annyira, hogy legalább alkalomadtán érdemi csatát vívjanak a szegmens más alakulataival. Előrelépésben reménykednek az előző évben látványosan ingadozó teljesítményt nyújtó Haasnál is, míg a mezőny ezen régiójának domináns pozíciójáért előreláthatólag a McLaren és a Racing Point harcolhat. A csúcsistállók mögött tavaly a váratlanul megtáltosodó wokingiak végeztek, ezúttal viszont a Stroll-gárda tűnik erősebbnek a Mercedes-behatású RP20-szal.
Egyes szakmai teóriák szerint megtörténhet, hogy „a rózsaszín Merci” odaszúr még a Ferrarinak is
(a teszteredmények alapján született erőviszony-elemzések ezt prognosztizálták), a jövőre Aston Martinná vedlő alakulatnál azonban nem bízzák el magukat: „Szeretnénk visszatérni oda, ahol hagyományosan lenni szoktunk, azaz közvetlenül a nagyobb istállók mögé. A februári teszteredmények alapján úgy tűnt, hogy jó sanszunk lehet erre, viszont ahogyan haladunk előre az időben, ez egyre nehezebb lesz, mert míg korábban oda-oda tudtunk szúrni alkalomadtán a nagyobbaknak, most több idejük van felkészülni, jobbak lesznek, ami nehezíti a dolgunkat. Ennek ellenére továbbra is ott akarunk lenni a közelükben, szóval a célunk az, hogy újra a negyedik helyen végezzünk a konstruktőrök között” – mondta eme sorok írójának a Racing Point csapatfőnöke, Otmar Szafnauer.