Nem diszkont-világbajnokság lesz a Forma-1 2020-as szezonja

Forma-1, Alexander Albon, Red Bull Racing, Silverstone teszt
NORTHAMPTON, ENGLAND - JUNE 25: Alexander Albon of Thailand driving the (23) Aston Martin Red Bull Racing RB16 on track during the Red Bull Racing RB16 Filming Day at Silverstone Circuit on June 25, 2020 in Northampton, England. (Photo by Clive Mason/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Minden idők legfurcsább F1-es szezonja rajtol a hétvégén, ám épp a szokatlan körülmények teremthetik meg a feltételeket ahhoz, hogy valóban egyedi és izgalmas évadot lássunk. A tervezettnél rövidebb lesz a menetrend, megváltozik a körítés, de szó sincs arról, hogy a 2020-as évad diszkont-világbajnokság lesz. Sőt!

Aki mostanában F1-es versenyszervezővel, pályaigazgatóval beszélgetett, biztosan nem a jegyeladás, FanZone, kiegészítő rendezvények szavakat hallotta tőlük, sokkal inkább a konténerváros, a biztonsági előírás és a Covid-teszt voltak a domináns szavak a párbeszéd során. Kész csoda, hogy az illetékesek a melbourne-i blamázst követő kilátástalanság után egyáltalán össze tudják hozni a 2020-as szezont, amelynek egyelőre csupán az első 8 futamát jelentették be. Biztosan lesz több is, de hogy pontosan hol és mikor, azt most még homály fedi: a FOM stratégiai okok miatt nem kommunikálja, de jó esély van rá, hogy már a hétvégi, ausztriai évadnyitó előtt fény derül a folytatás részleteire.

Furcsa díszletek között, de a csapatok ugyanúgy igyekezni fognak Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Clive Mason

Abban már most biztosak lehetünk, hogy a versenyek légköre egészen más lesz: noha az F1-ben a futamok alaphangulatát a gépek zaja adja meg, a szurkolótábor nyüzsgése elemi része a nagydíjhétvégéknek, és nemcsak a fanatikus rajongók bánják, hogy nem lehetnek jelen, de maguk a pilóták és a csapatok is már előre hiányolják a felhajtást. Lehet azt gondolni, hogy a főszereplők csupán udvariassági köröket futnak az ezzel kapcsolatos nyilatkozataikkal, de az elmúlt napokban számos háttérbeszélgetés során hallottuk néhányuktól: bár békeidőben szinte menekülnek a szurkolók elől, mindenképpen hiányérzetet okoz majd a jókora pluszt adó helyszíni biztatás. A korlátozások részeként a versenyzők luxushotelek helyett a pályán időznek majd lakóbuszokban, ez pedig az F1 hőskorát idézi meg.

– mondta eme sorok írójának néhány napja a Haas pilótája, Romain Grosjean. A korlátozásokkal kapcsolatban egy másik F1-es csapattag is elárult egy érdekes szösszenetet: amikor néhány napja az őt foglalkoztató istálló utazó keretének kihirdették, hogy a versenyhétvégék idején esténként előreláthatólag nem hagyhatják el a hotelt, az alakulat tagjai a hasukat fogták a nevetéstől. „Ausztriában még oké, mert ott nem nagyon van semmi a környéken, de el tudod képzelni azt, hogy Budapesten, ahol szenzációs az éjszakai élet, senki nem megy sehová? Az bizony furcsa lenne…” – fogalmazott forrásunk.

Az F1 lecsökkentett létszámú utazó karavánja igazi multifunkciós allrounderekből áll, akik a világ minden táján, minden körülmények között feltalálják magukat, szóval aligha lehet kétséges, hogy egykettőre mindenki megszokja majd a jelenlegi feltételeket maszkostól, social distancingestől. Többen mondják: mire a hétvégi nyitánynak vége lesz a Red Bull Ringen, éppúgy elfogadja mindenki a most még nehezen elképzelhető állapotokat, mint amilyen gyorsan megszoktuk annak idején a versenyautók fejvédő keretrendszerét, az ötlet felmerültekor nagy port kavaró glóriát is. Kiváltképp úgy, hogy

a maratoni hosszúságú kényszerszünet után a rajongóktól a csapatok munkatársain át a versenyzőkig mindenki borzalmasan ki van éhezve a versenyzésre.

Milyen lesz maga a fő attrakció, a versenyzés? „Komplikált szezonunk lesz, mégpedig annyira komplikált, amilyen még soha nem volt” – hangsúlyozta kedden délután, egy privát Zoom-beszélgetés során a háromszoros világbajnok Nelson Piquet, akinek szavaival képtelenség nem egyetérteni.

Nem sok idő lesz pihenni Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Mark Thompson

Egyelőre csak a nyolc bejelentett futam biztos, amelyeket tíz hét alatt zavarnak majd le: ez igazi daráló lesz, amelyben még a legtapasztaltabbaknak sem volt része, ráadásul ennek köszönhetően hatványozottan felértékelődik a kiegyensúlyozott és jó teljesítmények értéke. A legapróbb hibákért is nagy árat kell fizetni, mert kevesebb sansz kínálkozik az ezekből származó hátrány ledolgozására. Az idei év biztosan jól kidomborítja, hogy kik azok, akik a komfortzónából kimozdulva is képesek a legmagasabb szinten teljesíteni. Pontosan ezért lehet kijelenteni, hogy

a kaotikus körülmények között lebonyolított versenyszezon bajnoki címe semmivel sem lesz értéktelenebb, mintha megszokott, teljes évadot futottak volna.

Nagy kérdés, hogyan alakulnak majd az erőviszonyok, és kik lesznek a legütőképesebbek a kényszerszünet után? A papírforma alapján – akárcsak márciusban – a Mercedes a favorit, még úgy is, hogy a világjárvány ideje alatt számos olyan információ érkezett a csillagosok háza tájáról, amelyek arra engednek következtetni, hogy megvannak az első hajszálrepedések a turbós hibridkorszak kezdete óta bevehetetlen gépezeten.

A Mercedes volt az első, ami szimulálni kezdte a fura munkakörülményeket Forrás: Daimler AG/Steve Etherington

Pletykálnak a sikerek fő letéteményesének számító Toto Wolff és az új Daimler-vezér Ola Källenius elmérgesedett kapcsolatáról, a szakvezető esetleges távozásáról vagy szerepváltásáról, a cáfolatok ellenére továbbra is tartja magát a teória, amely szerint a gyári csapat hosszú távú jövője nincs kőbe vésve, ráadásul az már biztos, hogy a motorvarázsló Andy Cowell már a napokban elhagyja a jelenlegi pozícióját.

Baljós árnyak ezek, de jó okunk van azt feltételezni, hogy a Mercedes marad a mérce.

Egyrészt az Ezüstnyilak a téli tesztidőszakban kellően meggyőzőek voltak, másrészt az elmúlt évek során számos alkalommal bizonyították, hogy nehéz helyzetekből is rendre képesek kihozni a legjobbat. Bár a csapat ékköve, Lewis Hamilton mostanában kissé megvadulva vetette bele magát egyes közéleti ügyekbe, senkinek ne legyen kétsége: a britet nagyon is motiválja, hogy beállíthatja a „schumacheri hetest”, így amikor autóba pattan majd a hétvégén Ausztriában, már csakis ez a cél lebeg majd a szeme előtt.

Elsősorban Verstappentől (balra) lehet remélni, hogy megnehezíti Hamilton újabb címvédését Forrás: AFP/Lluis Gene

A felkészülési időszak alapján az tűnt a legvalószínűbbnek, hogy a Red Bull-Honda lehet a bajnokcsapat legfőbb kihívója, és ezen a fronton nem nagyon lehet változásra számítani. Bár az energiaitalos csapat és a japán motorszállító között komoly nézeteltérés támadt a melbourne-i futam lefújásához vezető lavina közben, a kényszerszünet és a versenyínség elég hosszú volt ahhoz, hogy rendezzék a félreértéseket. A Honda még némi plusz erőt is csempészett a hajtásláncba, amelytől azt remélik, hogy hozzájárulhat a deficit ledolgozásához.

Papíron ez talán még mindig kevés, azonban nem szabad szemet hunyni afelett, hogy a menetrend nekik kedvezhet: míg az előző években a szezon első felében már mindig komoly hátrányban voltak a Mercedeshez képest, most dupla fordulóval indul az évad a saját felségterületükön,

ott, ahol Max Verstappen két éve veretlen, ráadásul a harmadik állomás a Hungaroring, ahol tavaly szintén erősek voltak. Helmut Marko, a Red Bull sportszakmai vezetője nem véletlenül hajtotta a biciklit azért, hogy stájerországi duplával induljon a szezon: ha a holland rögtön az elején csapást tudna mérni a Mercedesre, esetleg a hungaroringi hétvégét is jól hoznák le, azzal megalapozhatják ifjoncuk bajnoki esélyeit. A fiatal ász édesapja, az exversenyző Jos a napokban fején találta a szöget, amikor kijelentette:

– fogalmazott az édesapa, aki megjegyezte: bár a nagy-britanniai karanténszabályozás miatt fiának nem volt lehetősége a Red Bull szimulátorában készülni, 3 vagy 4 kör elég lesz az első szabadedzésen ahhoz, hogy felvegye a ritmust, attól pedig végképp nem tart, hogy a tömény szezonkezdet bármilyen formában megviselné a csemetéjét.

Nem mindegy, hogy Vettel milyen eredménnyel távozik a Ferraritól Forrás: Ferrari

Kiemelt figyelem övezi a márciusra tervezett rajt előtt lesajnált Ferrarit, s talán nem túlzás kijelenteni, hogy a maranellói formációval kapcsolatban nagy csodát továbbra sem lehet várni. Pláne, hogy ezen a héten ismerték el: a tesztek során gyűjtött adatok alapos kielemzése során arra a következtetésre jutottak, hogy a fejlesztések terén komoly irányváltást kell eszközölniük, emiatt az első két futamon biztosan a barcelonai tesztek vége felé használt konfigurációban használják majd az SF1000-est. Ezzel minden adott lesz ahhoz, hogy már az elején hátrányba kerüljenek, ráadásul a lépés arról árulkodik: lehet alapja annak a feltételezésnek, amely szerint Sebastian Vettel azért döntött az év végi szakítás mellett, mert a belső ügyek ismeretében arra a következtetésre jutott, hogy a vörösök a közeljövőben biztosan nem rúgnak labdába. Ha esetleg a bajnoki csatába nem tudnak beleszólni, a Ferrarié lehet a legizgalmasabb házi csörte: a német minden eddiginél felszabadultabban vezethet az őt tavaly alaposan leértékelő Charles Leclerc ellen, az éremnek viszont két oldala van, ha ugyanis ezúttal sem teszi helyre a monacói suhancot, azzal végképp leírhatja magát.

A Racing Point autója akár az élmezőnynek is fejfájást okozhat Forrás: Motorsport Images

Minden esély megvan arra, hogy a középmezőny pofásabb lesz, mint tavaly, ugyanis a fényévnyi hátrányból induló Williams az időközben felszínre kerülő anyagi gondok ellenére is összekapta magát annyira, hogy legalább alkalomadtán érdemi csatát vívjanak a szegmens más alakulataival. Előrelépésben reménykednek az előző évben látványosan ingadozó teljesítményt nyújtó Haasnál is, míg a mezőny ezen régiójának domináns pozíciójáért előreláthatólag a McLaren és a Racing Point harcolhat. A csúcsistállók mögött tavaly a váratlanul megtáltosodó wokingiak végeztek, ezúttal viszont a Stroll-gárda tűnik erősebbnek a Mercedes-behatású RP20-szal.

Egyes szakmai teóriák szerint megtörténhet, hogy „a rózsaszín Merci” odaszúr még a Ferrarinak is

(a teszteredmények alapján született erőviszony-elemzések ezt prognosztizálták), a jövőre Aston Martinná vedlő alakulatnál azonban nem bízzák el magukat: „Szeretnénk visszatérni oda, ahol hagyományosan lenni szoktunk, azaz közvetlenül a nagyobb istállók mögé. A februári teszteredmények alapján úgy tűnt, hogy jó sanszunk lehet erre, viszont ahogyan haladunk előre az időben, ez egyre nehezebb lesz, mert míg korábban oda-oda tudtunk szúrni alkalomadtán a nagyobbaknak, most több idejük van felkészülni, jobbak lesznek, ami nehezíti a dolgunkat. Ennek ellenére továbbra is ott akarunk lenni a közelükben, szóval a célunk az, hogy újra a negyedik helyen végezzünk a konstruktőrök között” – mondta eme sorok írójának a Racing Point csapatfőnöke, Otmar Szafnauer.