Mindössze egyszer fordult elő eddig a Forma-1 történetében, hogy két szezon között hét hónapos szünetet tartott a mezőny, akkoriban viszont még nem létezett a tömegmédia, és maga a sportág sem volt annyira csúcsra járatva, mint manapság. Március közepén még csak kevesen vették komolyan a koronavírus fenyegetését a Forma-1-ben, aztán derült égből villámcsapásként lefújták az Ausztrál Nagydíjat, és gyorsan kiderült, hogy a sportágban soha nem látott kihívást kell kezelni.
Erre lényegében a Forma-1 hibernálása volt a válasz, de a háttérben azért így is zajlottak események, nem is akármilyenek. Az idénynyitó közeledtével ezeket összegezzük, hogy azok is könnyebben eligazodjanak a sportág eseményeiben, akik versenyek híján az elmúlt időszakban kevésbé követték a fejleményeket.
A Forma-1 jogtulajdonosát felkészületlenül érte a koronavírus berobbanása. Hosszú hetek teltek el, mire körvonalazódni kezdett, milyen formában lehet újraindítani a sportágat, a helyzet júniusra stabilizálódott valamelyest, ekkor bejelentették az idei módosított versenynaptár első nyolc állomását. Az európai helyszíneken a sportág történetében először előfordul, hogy egy pályán két nagydíjat is rendeznek. A Magyar Nagydíj nem ilyen, de zárt kapuk mögött legalább meg lehet rendezni, az eredeti időpontnál korábban.
A teljes versenynaptár bejelentése még az első futam előtt várható, december 13-ig összesen 15-18 futam megrendezésére van esély.
Versenyek híján az F1 a szokásosnál nagyobb szerepet töltött be a társadalmi felelősségvállalás terén: a Project Pitlane révén Pat Symonds technikai igazgató összefogta az angliai csapatokat, amelyek különböző lélegeztetőgépek kifejlesztésén dolgoztak, a Mercedes megoldását hasznosítani is sikerült. A Ferrari közben anyagi támogatást nyújtott, és szintén alkatrészeket gyártott orvosi célokra.
Eredetileg a 2021-es szezonra terveztek átfogó technikai szabályváltozásokat a Forma-1-ben, ezért és a kereskedelmi megállapodások rendezetlensége miatt a járvány kitörésekor még kevés pilótának volt állása a jövő évre. Nagy mozgás azóta sem volt, de ami történt, az megrengette a pilótapiacot.
A Ferrari döntötte a dominót, miután valószínűleg Sebastian Vettel köreiből kiszivárgott, hogy a négyszeres világbajnok az év végén elhagyja a csapatot.
Az olaszokat nem érte váratlanul a helyzet, néhány nap múlva bejelentették, hogy Carlos Sainz érkezik Vettel helyére 2021-től, a McLaren pedig már ezt megelőzően nyilvánosságra hozta, hogy Daniel Ricciardo váltja a spanyol versenyzőt. A helyzet felbőszítette a Renault csapatfőnökét, és gyorsan elterjedt, hogy Fernando Alonsóval tárgyalnak a visszatérésről.
A pletykák idővel elcsendesedtek, egyelőre nem tudni, hogy a korábbi kétszeres F1-es világbajnok újra szerencsét próbál-e, ahogy az sem dőlt el, hogy mi lesz Vettel sorsa. Német sajtóértesülések szerint a négyszeres világbajnok a Mercedes egyik ülésére pályázik, ha ez nem jön össze, akkor visszavonul. Utóbbi a valószínűbb, főleg, hogy
Valtteri Bottas úgy tudja, a Mercedes nem számol Vettellel.
Bottasnak és Lewis Hamiltonnak sincs még szerződése 2021-re, a finn pilótának Vettel mellett George Russelltől is kell tartania, de Instagram-posztjai alapján nagyon készül a szezonra. Hamilton esetében valószínűleg csak az a kérdés, hogy ő és a Mercedes a Forma-1-ben akar-e maradni, bár a gazdasági viszonyok miatt lehet, hogy kevesebb pénzzel kell majd beérnie.
A pilótapiac mellett a csúcsvezetők körében is volt mozgás: folyamatosak voltak a pletykák, hogy Wolff az Aston Martinhoz készül, de egyelőre megelégedett azzal, hogy befektetőként megjelent az autógyárnál, a vezérigazgatói posztot meghagyta Tobias Moersnek, aki a Mercedes-AMG utcai részlegétől érkezik.
Wolff kapcsán felmerült, hogy ha marad is az F1-es istállónál, feladja a csapatfőnöki tisztet, és a felügyelőbizottság elnöke lesz, erről hivatalosan egyelőre nem született döntés.
Arról viszont igen, hogy a Mercedes F1-es motorgyárának ügyvezetője, Andy Cowell júliustól távozik a posztjáról, a feladatait pedig szétosztják a vállalaton belül. Noha egy F1-es erőforrás megalkotása egyáltalán nem egyszemélyes feladat, Cowell kiválása érzékeny veszteség lehet a Mercedesnél, de hónapok óta készülnek erre, és az új motorszabályok megjelenésére is legalább 2026-ig várni kell.
A pilóták és csúcsvezetők keringőjét tovább befolyásolhatja, hogy miként alakul a csapatok helyzete, de úgy tűnik, az átmeneti nehézségek ellenére minden csapat folytatja a versenyzést.
Lelombozó lehet, ha azzal kezdjük az események összefoglalását, hogy az átfogó technikai szabályváltozásokat 2021-ről 2022-re halasztották, de a koronavírus miatt egy sor egyéb reformot bevezetnek, már az idei szezon során, és ezek a műszaki regulák átírásával együtt hosszabb távon izgalmasabbá tehetik a sportágat.
Az FIA először adminisztratív jellegű eljárásokat változtatott meg, ezek lényege, hogy a rendkívüli helyzetre való tekintettel nem kell minden döntéshez teljes egyetértés, így elérték, hogy a versenynaptárat és szükség esetén a hétvégék lebonyolítási rendszerét is átírhatják a csapatok akadékoskodását figyelmen kívül hagyva. Erre is építve
megállapodás született, hogy jövőre 145 millió dollárra csökken a költségplafon, és átfogó, a fejlesztéseket korlátozó, teljesítménykiegyenlítést megcélzó szabályokat is hoztak.
Ezek lényegéről itt, itt és itt írtunk bővebben, de a regulák hatásait csak 2021-től lehet majd érezni, igaz, azt az idei eredmények is befolyásolják. Ami viszont már az idén is tapasztalható lesz, hogy egyelőre megszűnik a szabad gumirendelés a Forma-1-ben, és a távolságtartásra vonatkozó előírások miatt a dobogós díjátadást sem tartják meg az eddigi formában.
Az eddigi hírek alapján a gumik és a díjátadás menete lesz a két fő változás, amit a közönség is tapasztalhat, valamint az új grafikák a tévés közvetítés során. Felmerült, hogy a második osztrák és a második brit hétvégén az időmérő helyett fordított rajtrácsos kvalifikációs futamokat rendezzenek, de ezt elsősorban a Mercedes ellenkezése miatt elvetették.
Hivatalosan nem lehetett tesztelni, de júniusban több csapat is pályára lépett.
A Mercedes, a Renault és a Ferrari 2018-as autóval tesztelt Silverstone-ban, a Red Bull Ringen, valamint Mugellóban, az Alpha Tauri elővett egy kétéves Toro Rossót, és filmforgatás keretén belül meghajtotta az idei modellt is Imolában. Az idei autót használta a Red Bull és a Racing Point is Silverstone-ban.
A valós versenyzés nélküli időszakot sok pilóta videojátékokkal, vagy ha úgy tetszik, esporttal hidalta át. Lando Norris és Max Verstappen már Ausztráliából visszatérve beült az otthoni szimulátorába, és először a Bereznay Dánielt is foglalkoztató Veloce Esports versenysorozatán indult, majd egyéb kategóriák futamain is megmérette magát.
Verstappen később szándékosan elkerülte az F1 hivatalos, celebekkel felhígított bajnokságát, amit végül George Russell nyert meg, de Charles Leclerc is nagyon aktív volt, a Twitch nevű videojátékos streaming szolgáltatás révén a közönség hosszú órákon át láthatta, ahogy kortársaival együtt versenyeznek, bohóckodnak online.
Leclerc két filmforgatáson is részt vett, a Monacói Nagydíj idején egy Ferrari SF90-es sportautóval száguldozott Monte Carlóban, majd Maranello lakóit ébresztette az SF1000 morajával.
Eltekintve az IndyCarhoz vagy a NASCAR-hoz képest rangon aluli minőségű közvetítésektől, az F1 esport-bajnokságát elkerülték a botrányok, de máshol akadtak gondok: az Indy 500 tavalyi bajnoka, Simon Pagenaud sportszerűtlenül kiütötte Norrist a versenyből egy virtuális IndyCar futamon, Daniel Abt pedig kirúgatta magát az Audi Formula E-csapatából, miután viccből csalt egy esport-versenyen.
Noha fertőzések voltak, nem érkezett hír arról, hogy a koronavírus bárkinek is súlyosan érintette volna az egészségi állapotát a Forma-1-ben, de sajnos így is történtek szomorú fejlemények a sportágban. Áprilisban, életének 91. esztendejében meghalt Sir Stirling Moss, a britek legendás versenyzője, talán minden idők legjobb olyan pilótája, aki sohasem nyert világbajnoki címet.
Horrorisztikus, 19 évvel ezelőtti balesete után ismét súlyos sérüléseket szenvedett Alex Zanardi,
a Lotus, a Jordan és a Williams egykori F1-es pilótája, kétszeres CART-bajnok. Az olasz parasportoló egy országúti kerékpáros versenyen áttért a szemközti sávba, ahol összeütközött egy teherautóval. Súlyos fejsérülésekkel azonnal megműtötték, cikkünk írásakor az állapota súlyos, altatásban és lélegeztetőgépen tartják.