Az F1 befagyasztja a jelentős fejlesztéseket, de hagy egy kiskaput

Forma-1, teszt, Barcelona, Charles Leclerc, Scuderia Ferrari, Lewis Hamilton, Mercedes-AMG Petronas
Lewis Hamilton of Great Britain driving the (44) Mercedes AMG Petronas F1 Team Mercedes W10 and Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari Mission Winnow SF90 during day two of F1 Winter Testing at Circuit de Catalunya on February 19, 2019 in Montmelo, Spain. (Photo by Jose Breton/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Nem csak a McLaren, hanem a többi istálló is jól járhat azzal, hogy a Forma-1 az idei évtől befagyasztott fejlesztésekben tesz egy kis engedményt, és két alkalommal megengedi minden csapatnak, hogy kijavítsa, amit elrontott.

A koronavírus-járvány előidézte nehéz gazdasági helyzetre reagálva a Forma-1 az első idei versenytől befagyasztja az autók több alapvető fontosságú alkatrészének fejlesztését. A költségek csökkentését célzó intézkedés azt jelenti, hogy mostantól a 2021-es szezon végéig nem fognak tudni jelentősen változtatni az autóikon a csapatok. Egy, lényegében a McLaren helyzete miatt szükségessé váló kiskaput azonban nyitva hagytak, így ha valaki nagyon benéz valamit, nem kell két szezonon keresztül viselnie a következményeit.

Kétszer mindenki hozzányúlhat majd egy-egy befagyasztott alkatrészhez Forrás: NurPhoto/Jose Breton/NurPhoto/Jose Breton

Egyes elemek az első versenytől, mások a szezon későbbi részétől lesznek befagyasztva,

minden csapatnak lesz azonban két jokere, másnéven két zsetonja, amelyet a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) beleegyezésével beválthat abban az esetben, ha szeretne változtatni valamelyik, alap esetben nem fejleszthető elemen.

Ross Brawn, az F1 sportért felelős igazgatója szerint erre azért volt szükség, mert a szokotthoz képest nagyon későn jött a szabályváltozás. „Amikor valakinek adunk öt évet és megmondjuk, hogy annak leteltével ez lesz a helyzet, akkor elég specifikusan meg tudjuk határozni, hogy mit fogunk csinálni. Amikor azonban pár hetet adunk, akkor rugalmasnak kell lennünk a szabályok alkalmazásában" – nyilatkozta az Autosportnak.

Brawn megerősítette, hogy a 2021-ben Renault-ról Mercedes-motorra váltó McLaren miatt találták ki, hogy mindenkinek legyen két lehetősége a módosításra. „A befagyasztással az a gond, hogy a McLaren személyében van egy csapat, amelyik motorszállítót vált.

Egy olyan, igazságos rendszert kellett kidolgoznunk, amelyik alkalmazkodik az igényeikhez."

Nem tilthatták meg a McLarennek, hogy Mercedes-motorra váltson Forrás: NurPhoto via Getty Images/Joan Valls/Urbanandsport /NurPhoto/Joan Valls

A sportért felelős igazgató konkrét példát is hozott arra, hogy egy meg nem nevezett csapat bevallotta: nem sikerült megfelelő hűtést kidolgozni az autójának. Az ilyen esetek miatt a zsetonrendszer mindenkire nézve igazságosabb. „Felismertük, hogy egyes csapatok felfedezhetnek valamilyen tervezési hibát az autójukban, amivel nem kellene két éven át együtt élniük.

Azzal, hogy adunk nekik egy kis mozgásteret, szerintem jó kompromisszumot kötünk."