Elátkozott éllovasok és a Stewart-Ford győzelme a legjobb 1999-es futamon

Forma-1, Európa Nagydíj, 1999, Pedro Diniz, Sauber, Alex Zanardi, Williams
26 Sep 1999: Pedro Diniz of Sauber crashes at the first bend during the European Formula One Grand Prix held at the Nurburgring circuit in Nurburg, Germany. \ Mandatory Credit: Mark Thompson /Allsport
Vágólapra másolva!
Legendás versenyek felvételeivel pótolja a kimaradó futamokat az M4 Sport, ezúttal az 1999-es Európa Nagydíjat élheti át újra. Összefoglaló az előzményekről és a körülményekről.

A rajongók a kényszerszünet alatt sem maradnak Forma-1-es közvetítés nélkül: az M4 Sport „élő” közvetítéssel több klasszikus verseny teljes felvételét leadja a kimaradó futamok napján. Az 1993-as Európa és a 2007-es Kínai Nagydíj után vasárnap 14:00-tól a Nürburgringen rendezett 1999-es Európa Nagydíj került képernyőre.

Az 1999-es szezon elején arra lehetett számítani, hogy a világbajnoki cím az előző idényhez hasonlóan ezúttal is Mika Häkkinen és Michael Schumacher között fog eldőlni. Ennek megfelelően hét futam után a McLaren pilótája vezette a pontversenyt német riválisa előtt, ám a következő verseny átírta az előzetes forgatókönyveket: Schumacher Silverstone-ban kettős lábtörést szenvedett, így kiszállt a vb-címért folyó küzdelemből.

Schumacher sérülésével Irvine lett Häkkinen elsőszámú kihívója Forrás: AFP/Patrick Hertzog

Helyére csapattársa, Eddie Irvine lépett elő, aki az idény előtt egyetlen versenyt sem tudott megnyerni, pedig az akkor még csak kétszeres világbajnok pilótával együtt, 1996-ban érkezett a Ferrarihoz. Ehhez képest az Osztrák és a Német Nagydíjon is diadalmaskodott, így melbourne-i győzelmével együtt három elsőséggel rendelkezett a hajrá előtt.

Ami pedig ennél is fontosabb, hogy 13 futam után Häkkinennel holtversenyben, 60 ponttal vezette a tabellát.

Rajtuk kívül további két pilóta mondhatta el magáról, hogy saját kezében van a sorsa, legalábbis abban az értelemben, hogy három futamgyőzelem esetén nem kell figyelnie a riválisok eredményeire. David Coulthard 48 ponttal állt a másik McLarennel, de ez csak a 4. helyre volt elég, hiszen Heinz-Harald Frentzen 2 egységgel megelőzte őt. Utóbbi teljesítménye már csak azért is volt megsüvegelendő, mert a másik Jordant vezető Damon Hill csupán 7 pontot tudott szerezni.

Ami a konstruktőri világbajnokságot illeti, a McLaren 108 ponttal vezetett a Ferrari 102 egységével szemben.

A Jordan 57 pontot gyűjtve, gyakorlatilag a senki földjén tanyázott, hiszen előrébb matematikailag sem kerülhettek, de hátrafelé sem nagyon kellett tekintgetniük. A 4. pozícióban ugyanis az a Williams állt, melynek mind a 30 egységét Ralf Schumacher szerezte.

A Stewart és a Benetton 17, illetve 16 ponttal rendelkezett, vagyis abban a régióban már bravúrosnak számító teljesítményre volt szükség ahhoz, hogy legyen esélyük megszorítani a grove-iakat. Előbbi istálló Rubens Barrichello révén már szerzett két 3. helyet az idényben, de az előzéshez vélhetően nemcsak neki, hanem csapattársának, Johnny Herbertnek is kimagaslót kell nyújtania.

Története utolsó három futama előtt kizárólag Barrichello szerzett dobogót a Stewart csapatának Forrás: Getty Images/Michael Cooper

A Jackie Stewart és fia, Paul által létrehozott csapat számára már csak azért is fontos volt a jó szereplés, mert akkor már lehetett tudni, hogy a Ford felvásárolja az alakulatot, és a következő szezontól Jaguar néven indulnak.

Barrichello ráadásul egyébként is búcsúzott, hiszen 2000-től a Ferrari színeiben folytatta pályafutását.

A mezőny így érkezett a Nürburgringre, ahol az Európa Nagydíjat rendezték. A vizes pályán zajló időmérő edzésen Frentzen szerezte meg a pole pozíciót, aki saját bevallása szerint 5 körre elegendő üzemanyaggal az autójában futotta meg a legjobb időt, így volt még benne tartalék. Mellőle Coulthard rajtolhatott, tehát a két pilóta nagy lehetőséget kapott a felzárkózásra. Az éllovasok közül Häkkinen a 3., míg Irvine csupán a 9. pozíciót érte el.

Legnagyobb riválisa Häkkinen mögül indul, de Frentzen és Coulthard előtte vannak a rajtrácson Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

A Williams közelebb került a konstruktőri 4. helyhez, hiszen az ifjabbik Schumacher Häkkinen mellől indulhatott. Ennek következtében úgy nézett ki, hogy a Benetton és a Stewart legfeljebb egymással csatázhat. A futamot az olasz istálló pilótái kezdhették meg jobb helyzetből, hiszen Giancarlo Fisichella a 6., Alexander Wurz pedig a 11. rajtkockából várta a piros lámpák kialvását, míg Herbert és Barrichello csupán a 14. és 15. helyet szerezték meg. Ők a többi hátulról startoló pilótával egyetemben abban bízhattak, hogy a pálya felett gyülekező felhőkből esni fog némi eső.

Elátkozták az éllovasokat

A verseny végül korántsem a várakozásoknak megfelelően alakult, hiszen hárman is az élről adták fel a futamot, egy versenyzőt pedig defekt hátráltatott az első helyen. Ennek, valamint remek taktikájának köszönhetően Herbert a 15. pozícióból rajtolva megszerezte a Stewart történetének egyetlen győzelmét. Häkkinent a rossz gumiválasztás, Irvine-t saját csapata hátráltatta, végül a címvédő növelte előnyét a bajnokságban.

Herbertnek a 15. helyről sikerült nyernie Forrás: AFP/Patrick Hertzog

Már a rajt sem volt sima, hiszen az első öt pilóta kiugrott, aminek az volt az oka, hogy a piros lámpák másodpercek után sem aludtak ki. Később kiderült, hogy mindez Alex Zanardi és Marc Gené miatt történt, akik rosszul álltak fel a rajtrácsra. A büntetést mindenki megúszta, de a mezőnynek el kellett mennie egy újabb felvezető körre.

Másodszorra már el tudtak indulni, de akadt, aki nem sokáig jutott: Hill autója elektronikai hiba miatt már a 2-es kanyarban lelassult, mögötte pedig Wurz jobbra rántotta a kormányt.

Az osztrák pilóta nekiment a Jordannek, de ami ennél is nagyobb baj volt, hogy Pedro Dinizt is eltalálta, a Sauber pedig felborult. A brazil pilóta zúzódást szenvedett a vállában és a térdében, de szerencsére komolyabb sérülés nélkül megúszta a balesetet.

Az incidens után természetesen azonnal beküldték a biztonsági autót, ami egészen a 6. kör végéig volt a mezőny előtt. A pontszerző helyeken két változás is történt, ugyanis a McLaren pilótái helyet cseréltek, Fisichella pedig megelőzte Olivier Panist. Irvine közvetlenül mögöttük, a 7. pozícióban autózott.

Diniz szerencsére csak kisebb sérüléseket szenvedett a borulás következtében Forrás: Getty Images/Mark Thompson

Miután a safety car elhagyta a pályát, Coulthard rögtön megtámadta csapattársát, előzni azonban nem tudott. Ellentétben Irvine-nal, aki a Prost versenyzőjét maga mögött hagyva máris pontszerző helyen találta magát.

A következő körökben az első négyes elhúzott a többiektől, de ők nagyon együtt maradtak, Frentzen és Ralf Schumacher között kevesebb mint 2 másodperc volt a különbség.

Az 5. helyért Irvine támadta Fisichellát, és a 17. körben sikerrel is járt, ekkor azonban már 8.2 másodperccel volt a Williams pilótája mögött. A hátsó régiókban Zanardi kiesése borzolta a kedélyeket: az olasz versenyzőt Ricardo Zonta találta el, aminek következtében mindketten megpördültek, de a BAR pilótája tovább tudott menni.

Nem sokkal Irvine előzése után eleredt az eső. Ralf Schumacher rögtön megtámadta Coulthardot, és a 20. kör elején el is tudott menni mellette. Häkkinen továbbra is közvetlenül előttük haladt, de Frentzen valamelyest ellépett tőlük.

Mielőtt eleredt az eső, Frentzen vezetett Häkkinen előtt Forrás: Getty Images/Michael Cooper

A kör végén a finn versenyző kiállt esőgumiért, azonban a zápor nagyon rövid ideig tartott, és az aszfalt száradni kezdett, ezért a döntés rossznak bizonyult, a címvédő pedig jelentősen visszaesett. Irvine egy körrel később látogatta meg a bokszutcát, de ő is pórul járt, mivel a jobb hátsó kerék még a garázsban volt, amikor megérkezett. A brit pilóta majdnem fél percen keresztül állt, de mivel száraz pályára alkalmas abroncsokat kapott, három kör múlva még így is megelőzte riválisát.

Igaz, ekkor mindketten távol voltak a pontszerző helyektől.

A 24. körben Häkkinen visszament száraz gumikért, mint ahogyan Irvine csapattársa, a Schumacher pótlására szerződtetett Mika Salo is. A McLaren versenyzője a 4. Fisichella előtt találta magát, apró szépséghiba, hogy körhátrányban.

Az időközben újra egymásra találó első hármasból Ralf Schumacher a 27. körben állt ki tankolni, míg Frentzen, Coulthard és a jócskán mögöttük autózó Fisichella a 32. körben tette ugyanezt. A német és a brit pilóta egyszerre érkezett meg a bokszba, és mivel nagyjából ugyanannyi időt álltak, a sorrend nem is változott.

Az első dráma közvetlenül ezután történt, amikor a Jordan rögtön a pályára való visszatérés után egyszerűen megállt. A csapat közleménye szerint a kocsiban Hill autójához hasonlóan elektronikai hiba lépett fel, ám később kiderült, hogy ez nem fedte a valóságot.

Frentzen ugyanis a kerékcsere után elfelejtette kikapcsolni a lefulladásgátlót, amit a pilótáknak csak a bokszban kell használniuk. Ennek következtében a rendszer megemelte a fordulatszámot, de üresbe tette az autót. A német pilóta azt hitte, technikai hiba miatt lassult le, ezért félrehúzódott.

Mint később kiderült, Frentzen saját hibájából esett ki Forrás: Getty Images/Mark Thompson

Frentzent valamelyest felmenti, hogy versenymérnöke, Sam Michael minden bokszkiállás után szólt neki, hogy kapcsolja ki a rendszert, de ezt akkor nem tette meg. A Jordan azért adta ki az elektronikai meghibásodásról szóló közleményt, mert senkiből nem akartak bűnbakot csinálni, már csak azért sem, mert versenyzőjük egész évben remekül teljesített.

Ettől függetlenül a német pilóta csalódottságát növelte, hogy a futam akkori állása szerint győzelem esetén beérte volna a két éllovast a pontversenyben.

Ekkor Coulthard vette át a vezetést, aki így két pontra közelíthette volna meg Häkkinent és Irvine-t. Az eső viszont újra rákezdett, és a nehéz körülmények között a 38. körben Coulthard kipördült, és mivel nem tudott visszamenni a pályára, véget ért a futama.

Ennek következtében Ralf Schumacher került az élre, a 2. helyen pedig Fisichella haladt. Mögöttük azonban felborult a sorrend, hiszen Herbert, Jarno Trulli és Barrichello követték az éllovasokat. Érdekesség, hogy mindhárman más stratégiát követtek: a brit és az olasz pilóta a 35. körben esőgumikra váltott, de utóbbinak korábban már volt egy kiállása. Ezzel szemben Barrichello két körrel később állt ki, de maradt száraz abroncsokon.

„Folyamatosan lógott a lába az esőnek – emlékezett vissza Herbert. – A hajtűkanyarnál tartottam, amikor láttam egy hatalmas fekete felhőt, ami épp felénk tartott. Aztán szakadni kezdett, én meg mondtam a rádióban, hogy esőgumikat szeretnék. Már be voltak készítve a slickek, ezért megkérdezték, hogy biztos vagyok-e benne, amire igennel feleltem.

A 42. körben Takagi Toranoszuke összetörte az autóját. Ez a verseny alakulását nem befolyásolta jelentősen, hiszen az Arrows pilótája nem volt pontszerző helyen, azonban a baleset manapság biztosan nagyobb visszhangot váltana ki. A jobb első kerék ugyanis leszakadt az autóról, és visszagurult a pályára, ami a jelenkorban súlyos büntetést eredményezne a csapatnak.

Ralf Schumacher kifejezetten jól ment a futamon, még a győzelemre is volt esélye Forrás: Getty Images/Michael Cooper

Az eső ismét elállt, így Ralf Schumacher a 44. körben ugyan kiállt a bokszba, de továbbra is száraz pályára alkalmas abroncsokkal folytatta a versenyzést. A német pilóta Herbert mögé, a 3. helyre jött vissza, akit két körrel később meg is támadott, de nem tudott elmenni mellette. A brit pilótának azonban még mindenképpen kereket kellett cserélnie, hiszen esőgumikon autózott. Ezt a 47. kör végén meg is tette.

Ebben a pillanatban Fisichella vezette a versenyt, de az élen autózók átka őt is utolérte.

Coulthardhoz hasonlóan kipördült, és fel kellett adnia a futamot. Az 1. helyet Ralf Schumacher örökölte meg, azonban egy jobb hátsó defekt formájában őt is utolérte a végzet, Igaz, a Williams pilótája legalább vissza tudott jönni, és a 4. helyen fejezte be a futamot.

Ennek következtében Herbert került az élre, aki már nem engedte ki a kezéből az elsőséget. Ezzel megszerezte a Stewart történetének egyetlen futamgyőzelmét, saját maga pedig harmadszor, egyben utoljára állhatott a dobogó tetején. Mögötte Trulli ért célba a Prosttal, a versenyző először, a csapat pedig utoljára ünnepelhetett a pódiumon. Barrichello az utolsó körökben hatalmas nyomás alá helyezte az olasz pilótát, de végül meg kellett elégednie a 3. pozícióval.

A Stewart – nagyrészt az itt szerzett 14 pontnak köszönhetően – végül 1 ponttal a Williams előtt végzett a konstruktőri táblázaton.

„Hihetetlenül boldog vagyok – nyilatkozta a verseny után a győztes. – Jackie különösen örülhet, hiszen a csapat ebben az évben viseli utoljára a nevét.”

„Csodálatos pillanat volt – emlékezett vissza a háromszoros világbajnok, aki a verseny húszéves évfordulója alkalmából a GPhíreknek exkluzív interjút adott a futammal kapcsolatos emlékeiről. – A ceremónia előtt utánam kellett jönni a garázsba, mivel nem is gondoltam a dobogóra, és az ilyenkor szokásos protokollra. Fantasztikus érzés volt, amikor a két pilótával együtt, pezsgővel eláztatva álltam a pódiumon. Azóta viszont bánom, hogy nem Paul ment fel helyettem, neki sokkal nagyobb élmény lett volna, hiszen én ezt korábban is átélhettem párszor” – utalt fiára, Paul Stewartra, a csapat társalapítójára.

Jackie Stewart két pilótájával ünnepel a dobogón Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

Ami a világbajnoki éllovasokat illeti, a futam végére Häkkinen utolérte Irvine-t, és mivel a Ferrari pilótája hibázott, meg is előzte őt. Sőt, utána még az 5. pozíciót is elvette Genétől, amivel 2 ponttal ellépett a tabellán. A finn versenyző később pont ennyivel lett világbajnok, úgyhogy könnyen lehet, hogy sok múlott az itteni végjátékon. Akár az is elég lehetett volna, ha Häkkinent a 6. helyen intik le, hiszen akkor Irvine 1 ponttal világbajnok lehetett volna, ha az utolsó két versenyre visszatérő Schumacher elengedi őt a zárófutamon.

Persze ez csak akkor érvényes, ha odáig minden más ugyanúgy történt volna.

A futam legnagyobb vesztesi nyilvánvalóan azok, akik az élről estek ki, de rajtuk kívül meg kell említeni Luca Badoert. aki a 4. helyen autózva, az 53. körben adta fel a futamot váltóhiba miatt. Az olasz pilóta teljesen összetört, a könnyeivel küszködve borult autójára. Badoer előtte és utána sem szerzett pontot, 58 versenyével pedig a mai napig vezeti az erre vonatkozó ranglistát. Ha őt nem is, de a Minardit valamelyest vigasztalhatta Gené 6. helye, aminek köszönhetően az olasz istálló négy év után szerzett pontot.