Még tovább zárva marad az F1-es csapatok gyára

Forma-1, Williams gyár, Grove
OXFORDSHIRE, UNITED KINGDOM. OCTOBER 2018. An aerial photograph of Williams Racing F1 Factory and Conference Centre, Wantage, Oxfordshire on October 7th 2018. This state of the art facility is located to the north of Wantage, 10 miles south west of Oxford. Aerial Photograph by David Goddard
Vágólapra másolva!
Másodszor hosszabbította meg a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) a Forma-1-es csapatok és motorszállítók kötelező gyárbezárásának időszakát, lesz olyan csapat, amely júniusig nem dolgozhat, legalábbis érdemben.

Nem sokkal azután, hogy a Forma-1 közleményben tudatta a világgal: a július eleji Osztrák Nagydíjjal tervezi kezdeni az idei szezont, az FIA bejelentette, hogy meghosszabbítja a kötelező kényszerszünetet, és a csapatok gyára legalább május végéig zárva marad.

A sportág még márciusban hozta előre az eredetileg augusztusra tervezett kötelező nyári szünetet annak érdekében, hogy majd ha elkezdődik az idény, ebben a hónapban is tudjanak pótolni versenyeket. Eleinte csak a csapatok gyára esett bele a korlátozásba, ezután azonban a motorgyártókra is kiterjesztették azt.

Egy ideig még nem kezdődhet újra a munka teljes fordulaton Forrás: Getty Images/© David Goddard. All Rights Reserved/David Goddard

Az eredeti leállási időszak 21 napos volt, ezt árpilis 7-én 35 naposra hosszabbították meg, a Motorsport Világtanács most pedig közel ennek a duplájára, 63 naposra változtatta a kényszerszünetet.

A csapatok gyára így legkorábban május végéig, akad azonban, akié (a későbbi kezdés miatt) június elejéig zárva tart.

A motorgyártókra vonatkozó 35 napos szünetet is meghosszabbították, azt 49 naposra terjesztették ki, így ennek is júniusban lesz vége. Az FIA azonbanmindkét esetben lehetővé teszi, hogy a leállás későbbi szakaszában kutatás-fejlesztési munkákat lehessen végezni, ezt azonban szigorúan ellenőrzik, az aerodinamikai fejlesztések pedig ekkor is tilosak lesznek.

– áll a sportszabályzat ide vonatkozó részében. – Minden részletet, beleértve ezen alkalmazottak nevét és titulusát, a felhasznált eszközöket és az általuk végzett munka részleteit, az FIA rendelkezésére kell bocsátani legalább 10 nappal a munka megkezdése előtt."

Hosszú távú projekteken megengedett lesz a munka Forrás: Getty Images/2020 Getty Images/Charles Coates

A szabályzat azt is kimondja, hogy a 10 fős névsoron nem lehet változtatni, tehát ha valaki elkezdett valamin dolgozni ennyi emberrel, akkor mást később nem vonhat be a projektbe. A motorgyártókra hasonló előírás vonatkozik, azzal a különbséggel, hogy náluk nincs meghatározva, hogy a 10 fős csoport milyen területtel foglalkozhat, 50 helyett pedig már 36 nappal a leállás kezdete után munkához láthatnak.

A Mercedesnek jót tehet a leállás

James Allison, a Mercedes technikai igazgatója úgy véli, hogy a szükséges kényszerszünet pozitív hatással lehet a címvédő istállóra, amelynek tagjai ilyenkor sem pihennek. „Ha nem versenyezhetünk, akkor nem versenyezhetünk, ha pedig nem kereshetünk, akkor költenünk sem kellene. Úgyhogy a gyárleállás a legértelmesebb módja, hogy átvészeljük ezt a nehéz időszakot. Ez azonban nem jelenti, hogy az agyunk is kikapcsol, sok mérnökünk ilyenkor is azon gondolkozik, hogy miként tehetnénk gyorsabbá az autót, ha majd visszatérünk a munkába."

Úgyhogy azt gyanítom, amikor visszatérünk, a vírus által stimulált kreativitásunk robbanásszerűen fog hatni az egész csapatra."