Vágólapra másolva!
Akármilyen lesz az idei F1-es szezon, Lewis Hamilton a fő esélyes – jelentette ki a GPHirek.hu érdeklődésére az 1997-es világbajnok Jacques Villeneuve, akitől azt is megkérdeztük: mivel érdemes próbálkoznia annak, aki el akarja kapni a britet? A legenda elárulta, hogy szerinte lehet-e Ferrari-pilóta a jövőben a Mercedes kiválósága.

Mindenki máshoz hasonlóan karanténban tölti napjait az utóbbi években a francia Canal+ tévécsatorna szakkommentátoraként dolgozó, a vitákat generáló kijelentések feketeöves mestereként is ismert 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve.

A 49. születésnapját a közelmúltban ünneplő kanadai nemrégiben azzal borzolta a kedélyeket, hogy kijelentette: a sportágnak nem kellene erőltetnie a 2020-as vb-szezon megrendezését, az év hátralevő részében inkább Grand Slam jellegű, egyedi eseményeket kellene bonyolítani, bajnokságon kívül.

Már amikor felvetette, a legendás pilóta akkor is tudta, hogy a Formula One Management hivatalos idényben gondolkodik, ha pedig lesz szezon, akkor lesz világbajnoki küzdelem is. A GPhírek azért hívta fel a 163 nagydíjindulást, 13 pole pozíciót és 11 győzelmet jegyző világbajnokot, hogy arról érdeklődjünk: mire számít, amikor végre újraindul a versenyzés?

Jacques Villeneuve, az 1997-es szezon világbajnoka Forrás: NurPhoto via Getty Images/Andrea Diodato/NurPhoto/Andrea Diodato

„Látva azt, hogy micsoda óriási fejlődést értek el tavaly, a szezon közben is, nyugodtan kimondhatjuk, hogy a Mercedes még mindig hatalmas előnyben van a többiekkel szemben” – jelentette ki a korábbi vb-első, aki az általános közvélekedéssel ellentétben nem a Ferrarit tartja a turbós hibridkorszakban mindeddig veretlen csillagos formáció legfőbb ellenfelének. Villeneuve a vörösök helyett a Red Bull Racingre tenne, az energiaitalosoknál pedig a belső viszonyok ismeretében természetesen Max Verstappent tekinti tényezőnek:

Noha a Red Bull 2019-ben is villant néhányszor, a formáció Achilles-sarka még mindig a Honda-erőforrás lehet. A japán gyártó portékájának teljesítménye és megbízhatósága is sokat javult a tavalyi évben, Villeneuve szerint azonban kérdőjeles, hogy van-e akkora a fejlődés, ami lehetővé tesz egy komoly világbajnoki hadjáratot.

Villeneuve továbbra is Hamiltonra szavaz Forrás: Getty Images/2019 Getty Images/Mark Thompson

„A Red Bull számára a legfőbb gond továbbra is a Honda lehet, hiszen a japánok erőforrása még mindig nem bír ki hét futamot abban az esetben, ha a legnagyobb teljesítménnyel üzemeltetik” – fogalmazott a kanadai, aki úgy véli, hogy a felborult versenynaptár, valamint a versenyzők közötti házi hierarchia javíthat valamicskét az energiaitalosok esélyein. – „Most, hogy sűrűnek ígérkezik a szezon, de valószínűleg kevesebbet kell majd menni, mint egyébként kellett volna, a Honda gondjai talán nem jelentenek majd akkora probléma számukra. Lehet, hogy ennek köszönhetően tényleg meg tudják majd izzasztani a Mercedest.

Akárkinek adatik meg, hogy érdemi csatát vívjon a világbajnoki titulusért Lewis Hamiltonnal, annak az előző évek alapján borzalmasan nehéz dolga lesz. Villeneuve 1996-ban az észak-amerikai CART-széria bajnokaként, az Indianapolis 500 győzteseként érkezett az F1-be, ahol a Williams kötelékében rögtön a bajnoki titulusért harcolhatott.

Senki sem tudott még újoncként világbajnoki címet nyerni az F1-ben, de 1996-ban Villeneuve esélyes volt erre Forrás: Getty Images/Ben Radford

Az első idényében egészen az utolsó futamig harcban állt a trónért csapattársával, Damon Hillel, míg a következő szezonban a Ferrari versenyzőjét, Michael Schumachert felülmúlva feljutott a csúcsra. A kanadai megtapasztalhatta a házon belüli és a külső rivális elleni bajnoki küzdelem csínját-bínját, így megkérdeztük: mit tanácsol azoknak, akiknek a technika lehetőséget biztosít arra, hogy ringbe szálljanak Hamiltonnal a trónfosztásért? „Őszintén szólva leginkább semmit, hiszen talán az a legjobb, ha nem mondasz semmit ezeknek a srácoknak” – vágta rá nevetve a továbbra is aktív, saját csapatával a NASCAR alig ismert európai szériájában versenyző pilóta. – „Ez már csak ilyen, mindenki úgy csinálja, ahogyan tudja! Egyébként azzal kezdeném, hogy

Azt a kanadai sem titkolja, hogy csupán az akarat nem elég, az évek során számos alkalommal beszélt arról, hogy kreatív húzásokra, apró trükkök garmadájára is szüksége volt ahhoz, hogy valóra tudja váltani bajnoki álmait. Elárulta például azt is, hogy 1996-ban az egyik futam előtt azzal hergelte fel Damon Hillt, hogy az ebédnél megevett a tányérjáról egy darab sültcsirkét, Schumi esetében pedig komoly nyilatkozatháború és üzengetés zajlott a pszichikai hadviselés jegyében.

Villeneuve és Schumacher úgy küzdött 1997-ben, hogy egyszer sem állhattak együtt dobogóra Forrás: Getty Images/Michael Cooper

„Apró, mulatságos dolgokra kell gondolni, amelyek arra jók lehetnek, hogy a megfelelő pillanatban pszichikailag kissé összezavarják a másikat” – felelte a kiegészítő húzásokat firtató kérdésünkre Villeneuve. – „Olyankor lehet ezeket igazán jól alkalmazni, amikor a csapattársad ellen csatázol. Lehet persze mások ellen is, amikor nagy a rivalizálás, mint például amikor nekem Michael ellen kellett harcolnom. Ilyen esetben is lehet, sőt, kell is apró húzásokkal előállni, oda-vissza, jelenleg azonban ilyesmivel aligha lehet majd próbálkozni. Hogy miért? Mert

Ennek köszönhetően Nico tudott játszadozni, el tudott sütni különféle húzásokat és ez működött is neki, aminek az lett az eredménye, hogy megnyerte a bajnokságot. Jelen pillanatban viszont nincs senki, akitől Lewis akárcsak egy picit is tartana…”

Vörösbe öltözik-e a jelenkor legjobbja?

Villeneuve szerint a különféle korszakok nagyjait összevetni borzalmasan nehéz, jóformán lehetetlen feladat, abban azonban biztos, hogy a hatszoros világbajnok brit nemcsak a mostani mezőnyből magaslik ki, hanem a sportág történelmének legjobbjai között is előkelő helyet érdemel.

Nehéz elképzelni, hogy Hamilton önként elhagyja a Mercedest Forrás: NurPhoto via Getty Images/Xavier Bonilla/NurPhoto/Xavier Bonilla

A kanadai rámutatott, hogy bár a jelenlegi uralkodónak is akadnak hullámvölgyei, de mindig megtalálja a módját annak, hogy felülkerekedjen a problémákon, ugyanakkor – mint fogalmazott – „egy igazi gép, aki mégis nagyon fair, nincsenek piszkos dolgai és megvan benne az a régi vágású tisztelet, ami mostanság már nem nagyon létezik.”

Noha a Mercedes fenegyereke rendszeres hangsúlyozza, hogy nem foglalkoztatják az F1-es rekordok, és nem motiválja az sem, hogy világbajnoki címek tekintetében utolérje, esetleg felül is múlja a hét világbajnoki címével minden idők legeredményesebbjének számító Michael Schumachert, Villeneuve biztos benne, hogy ez csak látszatkeltés.

Szerinte a rekordok hajhászása is doppingolja a britet, akitől igazi megtorpanást csak akkor lehet várni, ha már elérte ezeket a titkolt célokat. „Nyilvánvalóan arra hajt, hogy minden csúcsot szeretne megdönteni” – mondta Hamilton motivációjával kapcsolatban. - ”Csakis az érdekli, hogy minden rekordot átírjon és a történelem legnagyobb világbajnoka legyen. Ha ezt eléri, akkor talán kienged egy picit, de jelenleg szerintem ez mindennél fontosabb számára.”

Tíz évvel ezelőtt, Schumacher visszatérése évében még keveseb gondolták, hogy Hamilton beérheti őt az örökranglistán Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Mark Thompson

A kanadai szerint a Mercedes-kötődés, a csapat, valamint a menedzserként egészen egyedi stílusban irányító Toto Wolff által teremtett közeg is sokat hozzátesz ahhoz, hogy Hamiltonon jelenleg szinte képtelenség fogást találni: „A Mercedes a családja, az egész pályafutását a Mercedes vonzásában töltötte, hiszen a McLarennél is Mercedes motorral versenyzett. Minden tekintetben védettnek érezheti magát, mellette áll Toto Wolff és a csapat összes tagja is. Hatalmas szerződése van, amivel nemcsak borzalmasan sokat keres, de ez is csak nyomatékosítja számára a tudatot, hogy akarják őt és a sikereit. Ez óriási energiával vértezi fel házon belül és azon kívül is, így amikor megérkezik a versenyhétvégére, érzi az erőt magában, aminek köszönhetően könnyebb neki lendületben maradni, gyorsabbnak és koncentráltabbnak lenni, ez pedig, mint az utóbbi években láthattuk, jócskán hozzájárul a sikerekhez” – mondta Villeneuve, aki a mostani szoros kötődés ellenére

egyáltalán nem tartja ördögtől valónak azt az egyre gyakrabban forszírozott feltételezést, hogy Hamilton jövőbeli tervei között szerepel, hogy legalább egyszer a Ferrarival is megnyerje a világbajnokságot.

Az utóbbi hónapokban számos spekuláció és teória látott napvilágot azzal kapcsolatban, hogy miért válhat akár már mostanában forróvá a talaj Hamilton lábai alatt a Mercedesnél. Az év elején arról pusmogtak, hogy a Daimler-konszern esetleg megszünteti a gyári csapatot, felmerült az Aston Martin autógyárba befektető Wolff esetleges távozása, ráadásul Hamilton szerződése is lejár az idei évad végén. Noha a brit időről időre cáfolja, hogy távozni készülne, a gondolattal mindenképpen érdemes eljátszadozni: előfordulhat, hogy a szigetországi nagyágyú Maranellóba készül? A közvélekedés szerint ez még annak fényében is nehezen elképzelhető, hogy kiszivárgott: Sebastian Vettel szerződéshosszabbítási tárgyalásai első nekifutásra kudarcba fulladtak a vörösökkel, akik egyre inkább a saját nevelésű Charles Leclerc-re építenek. Villeneuve úgy véli, ha nem is most, valamikor a közeljövőben érdemi esély kínálkozhat arra, hogy Hamilton az újabb egyéni titulust Kimi Räikkönen 2007-es elsősége óta mindhiába hajkurászó Scuderia szolgálatába áll.

A Ferrarinál már Leclerc áll a középpontban, de Villeneuve így sem zárja ki Hamilton szerződtetését Forrás: Getty Images/WTM-2018/Wtm

„Amikor már mindent megnyertél, az utolsó dolog, amit egy versenyző akar és szeretne, az a győzelem a Ferrarival. Ez lehet a végső cél. Egy győzelem a Ferrarival kábé annyit jelent, mint három győzelem egy másik csapattal. Óriási! Hihető és szerintem el is fogadható, hogy talán ez vezérli, meg akarja mutatni, hogy ő az, aki vissza tudja vezetni a Ferrarit a csúcsra. Sőt, őszintén szólva szerintem ez az elgondolás végre is hajtható és számomra inkább az lenne meglepő, ha nem ezt akarná!

– fogalmazott a Williams után a részben általa alapított BAR-nál, a Renault-nál és Sauber/BMW-nél is megfordult klasszis.

Egyheti tivornya után tűnt el előle Damon Hill ’97-ben

Villeneuve a Hungaroring-történelem ászai közé tartozik, igaz, soha nem felejti el megjegyezni, hogy „azt a konfigurációt kedvelem, amelyet a ’90-es évek közepén használtunk.” Ez nem véletlen, hiszen míg pole pozíciót egyszer sem szerzett nálunk, 1996-ban és 1997-ben is győzött a Magyar Nagydíjon.

Hill és Villeneuve 1996-ban még rivalizált, 1997-ben együtt ünnepeltek az egyik legizgalmasabb befutó után a Hungaroringen Forrás: AFP

A második itteni diadala a mogyoródi katlan legemlékezetesebb derbijeinek egyikén született: a 77 körös menet során szinte végig Damon Hill vezetett az egész évben gyatra, ám azon a hétvégén váratlanul megtáltosodó Arrows-Yamahával, amely egy filléres alkatrész meghibásodása miatt a hajrában lelassult, így Villeneuve az utolsó körben megelőzte és megszerezte a győzelmet. A magyar rajongók számára a drámai fordulat és a kommentátori szállóige („Hova tűnt Damon Hill?”) miatt marad örökre emlékezetes az a bizonyos augusztus 10-i délután, Villeneuve számára viszont egészen más okból:

– árulta el érdeklődésünkre Villeneuve, aki saját bevallása szerint számított arra, hogy Hill eltűnik előle, hiszen a brit autója már két körrel korábban elkezdett lassulni. – „Igen, szóltak, hogy gondjai vannak. Nyomtam a gázt, ahogyan csak bírtam. Mindenképpen győzni akartam, mert szükségem volt a pontokra. Ha például a 3. helyről a 2. helyre léphettem volna elő azzal az előzéssel, az annyira nem lett volna fontos, így viszont, hogy a 2. helyről az 1. helyre léptem, az 4 pontnyi különbséget eredményezett, ami jelentős volt akkoriban."

Akkora volt a tempókülönbség, hogy bár Hill hagyott helyet, Villeneuve félig a fűre hajtva előzte meg ellenfelét az 1997-es Magyar Nagydíjon Forrás: F1 TV

„Damon egyébként mindent megtett, amit csak megtehetett annak érdekében, hogy maga mögött tartson. Megpróbált blokkolni, leszorítani a fűre, szóval tényleg izgalmas pillanatok voltak.” A legenda szerint egyébként a Magyar Nagydíj hangulata páratlan, mert Budapest „fantasztikus hely, gazdag múlttal, ahol érezni lehet a történelmet”, a pályán pedig „érezni lehet az energiát a levegőben, a lelkes szurkolóknak köszönhetően pedig a pilóták gladiátornak érezhetik magukat az arénában”. Villeneuve hangsúlyozta, hogy a mogyoródi futam „kihagyhatatlan” az idei, felbolydult menetrendről is, egyebek mellett azért, mert a Hungaroring könnyen megközelíthető helyszín, a futam pedig a kiválóan szervezett események közé tartozik.