Harc szellem-Schumacherrel és más elfeledett dupla F1-es futamok

Forma-1, Japán Nagydíj 1994, Damon Hill, Michael Schumacher
6 NOV 1994: DAMON HILL OF GREAT BRITAIN CELEBRATES VICTORY OVER MICHAEL SCHUMACHER OF GERMANY AT THE 1994 JAPANESE F1 MOTOR RACING GRAND PRIX IN SUZUKA. Mandatory Credit: Mike Hewitt/ALLSPORT
Vágólapra másolva!
Hét évtized alatt néhányszor borult az az alapvetés, hogy egy Forma-1-es nagydíj egy rajtból és egy versenyből áll. Sőt, egy alkalommal szándékosan ez volt a terv.

A különleges helyzet különleges megoldásokat igényel, és a megváltozó Forma-1-es szezon kinézhet úgy is, hogy bizonyos pályákon, a pletykák szerint akár a Hungaroringen is több versenyre kerül sor. A sportágnak menteni kell a menthetőt, vagyis még mindig a pénz beszél, csak a szájmaszktól nehezebb érteni.

Ennek keretében felmerültek olyan formabontó ötletek, hogy rendezzenek hétköznap versenyeket, egy pályán néhány nap eltéréssel többet. Elmondható, hogy valójában már mindkettőre volt példa: Európán kívül párszor nem hétvégén került sor futamra (de sokáig a Brit Nagydíj sem vasárnap, hanem szombaton volt).

És előre tervezetten már tartottak versenyhétvégét két futammal: az 1959-es Német Nagydíjat.

1959 Német Nagydíj: autók a hírhedt döntött kanyarban Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

A kettőnek nem volt két külön végeredménye, hanem a két egyórás futam időeredményeit összesítették és ez alapján hirdettek rangsort. Hogy mi volt ennek az oka? A helyszín egy Berlin melletti autópálya-szakasz volt, az úgynevezett AVUS pálya, amelyen a párhuzamosan futó úttestek összekötésére egy hihetetlenül megdöntött ívet használtak. Egy amerikai oválkanyar ehhez képest smafu, és a probléma az volt vele, hogy

a gumik nem bírták volna a folyamatos terhelést két órán keresztül, ezért osztották ketté a távot.

A 15 indulóból csak 9-en jutottak el a második rajtig, aztán a Ferrari sima hármas győzelmet aratott Tony Brooksszal, Dan Gurney-vel és Phil Hill-lel.

Ugyanilyen összesítés máskor is előfordult, más okból: korábban a protokoll az volt, hogy amikor nem az első körben állították le a versenyt, az addig és a később, új rajttal teljesített táv időit összeadták. (A 2016-os brazil vagy a 2017-es azeri futamra visszaemlékezve láthatjuk, hogy ma már nincs így).

Folytatás helyett inkább újraindítás

Kétszer Franciaországban történt meg, hogy a hirtelen leszakadó eső rányomta a szünet gombot a versenyre. 1992-ben mindennek nem igazán volt következménye, az évet uraló Williams párosa a megszakításig, majd az új rajtot követően is tandemben haladt az élen, aztán Riccardo Patrese elengedte Nigel Mansellt.

1981-ben azonban sok hatást gyakorolt a versenyre, a rajttól kezdve az 1. helyen magabiztosan autózó Nelson Piquet-re pedig sokkhatást, amikor az 58. körben, 22-vel a cél előtt megjelent a piros zászló, holott még baleset sem történt. Balszerencséjére két kör még hiányzott a táv háromnegyedének teljesítéséig, ami teljes értékű pontozást jelentett volna, így viszont folytatni kellett a viadalt. A dijoni pályát frissítő nyári eső locsolta meg bőségesen néhány percig, de a tudósítások szerint ahogy elállt, szinte pillanatok alatt újból felszáradt az aszfalt.

Nelson Piquet az 1981-es Francia Nagydíjon Forrás: Getty Images/Bernard Cahier/Bernard Cahier

A brabhames Piquet győzelmét megtorpedózta a leállás. Autójában ugyan megjavíthatták a rakoncátlankodó gázpedált, de üldözője, Prost szintén új lendületet kapott az egészségessé tett váltóval, amelyben előtte nem működött a negyedik fokozat.

A döntő különbséget mégis az jelentette, hogy a Renault-ra speciális lágy keverékű Michelin gumikat szereltek fel a rövid távra,

a politikai polgárháború miatt az F1-nek fél évig hátat fordító Goodyear ellenben nem tudott ilyet kínálni a Brabhamnek, csak a keményebb, egész távra tervezett (kerékcsere nélküli) változatot. Piquet gyengén is rajtolt, míg Prost a jobban tapadó gumikon az élre állt és ellenfeleitől meggyőző iramban elszakadva megszerezte első győzelmét. A brazil a pályán 5.-ként futott be, de a két résztáv összesítésében 3. lett, és később megnyerte a világbajnokságot.

Az 1978-as Osztrák Nagydíjra korán sújtottak le bárddal a rossz időjárás miatt. Itt annyiból tisztább volt a kép, hogy az első két helyezett sorrendje mindkét futamon megegyezett, de a győztes Ronnie Peterson indulási lehetőségét megkérdőjelezték a második etap előtt, mivel a piros zászlót követően kicsúszott, és csak külső segítséggel tért vissza az új rajtrácsra.

Verseny láthatatlan ellenféllel

A leghíresebb szétdarabolt verseny az 1994-es Japán Nagydíj,

amit Damon Hill nyert meg és élete győzelmének tartja.

Az a siker különösen fontos volt számára, hiszen így tartotta életben világbajnoki esélyeit a szezonzáróra.

Damon Hill a győzelmével életben tartotta esélyeit az 1994-es vb-címre Forrás: Getty Images/Mike Hewitt

„Mindenki eljut olyan pontokhoz a karrierjében, amikor különlegeset kell végrehajtania, Szuzukában ez történt. A csapattal meg akartuk mutatni, hogy nem győzhetnek le minket csak úgy" – nyilatkozta az F1 Racingnek.

„Néha láthatatlan ellenféllel kell harcolni. Ilyenkor csak azt lehet tenni, hogy úgy vezetünk, mint korábban soha." Sosem tekintettek rá esőmenőként, ellentétben az említett szellem riválisával, bizonyos Michael Schumacherrel, holott 1996-ban Brazíliában és 1998-ban Belgiumban szintén viharban nyert. Közös jellemzője e futamoknak, hogy manapság valószínűleg egyiket sem engednék elrajtolni.

Hogy miért beszélünk Schumacherről kísértetként? Mert a táv végén úgy vehette volna át az 1. helyet, hogy fizikailag nem kell előznie, de persze az is jó válasz lenne, hogy a felvert vízpermetben eltűnt a Benetton. Az első mondatrész ellentmondásának kulcsa ismét az, hogy félbeszakították a versenyt és összesítették az előtte-utána időeredményeket.

Alig lehetett látni Forrás: AFP/Toshifumi Kitamura

Az első, rövidebb felvonás végén Schumacher 7 másodperces előnnyel rendelkezett. „Semmit sem láttam, csak a hátsó lámpát Michael autóján, és azt gondoltam, ha az is eltűnik, végem" – ecsetelte Hill a körülményeket. A párhuzamos versenyeket Martin Brundle piros zászlót érő balesete idézte elő, aki az S-kanyaroknál kipördült és elgázolt egy mentésnél segédkező sportbírót, szerencsére „csak" a lábát eltörve.

„Azt hittem, nekem annyi, meghalok. Egyenesen a [Gianni] Morbidelli autóját szállító daru felé száguldottam, aztán az utolsó pillanatban valahogy elkerültem, fogalmam sincs, hogyan" – mondta Brundle. Sajnos pokolian ismerős a történet: 2014-ben Jules Bianchi nem volt ennyire mázlista az esőben, ugyanitt kipördült, nekiment a trélernek, kómába esett és életét vesztette.

A második felvonásra eltérően készült a két nagy rivális, és a stratégia bizonyult döntőnek. Kivételesen rosszul sakkozott Ross Brawn a Benettonnál, Schumachernek nem jött be a kétkiállásos taktika Hill egyesével szemben, ráadásul az elsőnél félrevezették a német klasszist. Történt ugyanis, hogy az optimálishoz képest 10 literrel több benzint tankoltak neki arra az esetre, ha megint alkalmatlanná válnának a körülmények és a biztonsági autó mögött futna célba a mezőny; így megspórolta volna a második szervizt.

Schumachert megzavarta a többletsúly, eleinte abba a tévhitbe ringatta magát, hogy átváltottak egykiállásos stratégiára és nem kell nagyon sietnie.

Damon Hill Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier

A Williams sem csinált mindent tökéletesen, Hill kiállásánál az egyik kereket nem tudták leszedni, de jól rögtönöztek és nem bíbelődtek a lecserélésével, a helyén hagyták. „Észre sem vettem, hogy nem cserélték le" – jelentette ki a brit pilóta, akihez vészesen közeledett Schumacher a frissebb gumikon az utolsó körökben, de a pályán 10, az időmérésben 3 másodperces előnye elegendő volt az 1. hely megtartásához a rangsorban.

„Úgy érzem, bizonyítottam versenyzőként azon a futamon, a külvilágnak és magamnak is."

– ismerte el az Autosportnak. Arról nem tájékoztatták menet közben, mekkora előnnyel vezet, ezért a kivetítőkön próbálta figyelni ellenfele pozícióját a pályán.

Jean Alesi tükreit szinte végig betöltötte Nigel Mansell Williams, de belefért, hogy az utolsó körben megelőzze Forrás: Getty Images/Mike Hewitt

A különleges értékelés hozott azért látszólagos paradoxont: Nigel Mansell hosszú üldözés után az utolsó körben egy szép manőverrel megelőzte Jean Alesit, a dobogóra mégsem ő, hanem a francia állhatott fel, mert a megszakítás előtt nagyobb fórja volt, mint Mansellnek a kockás zászlónál.

Elsőként ért célba, mégsem nyert

Nem, ez nem a Tények különkiadása: Piquet a korábban említett 1981-es verseny után egy másikon is furcsa szituációba keveredett, nevezetesen abba, hogy 1987-ben Mexikóban ő haladt át elsőként a célvonalon, mégis csak 2. lett, pedig büntetést sem kapott. A kulcs ismét az, hogy két résztáv eredményeit aggregálták, és

a nagyjából félidőnél bekövetkező megszakításnál Mansell akkora előnnyel haladt az élen, hogy az újraindítást követően elég volt kényelmesen bekocognia Piquet mögött.

Akkor egy baleset csalta elő a piros zászlót, ahogy három másik alkalommal is: 1989-ben és 1994-ben Imolában, valamint 1982-ben Detroitban. E három futamon korán jött, így a végeredményt kevésbé befolyásolta, az 1989-es esetet azonban mindenképp ki kell emelni, mert gyakorlatilag az robbantotta be a puskaporos hordót Alain Prost és Ayrton Senna között. Kisebb súrlódások már voltak köztük korábban, de ekkor valami nagyon megromlott.

Az 1989-es imolai verseny második rajtja Forrás: Getty Images/Paul-Henri Cahier/Paul-Henri Cahier

A feszültséget az okozta, hogy a két pilóta kötött egy titkos egyezséget, miszerint a rajtok után az első kanyarnál nem támadják egymást. Állítólag Senna kezdeményezte, miután pár futammal azelőtt egy karambol áldozata lett a rajtnál, és még versenymérnöke, Steve Nichols sem tudott róla.

Csakhogy a brazil értelmezésében a második rajtnál, a verseny folytatásaként már nem élt az alku,

és kifékezte a meglepett Prostot, aki ezt hátba támadásként fogta fel.

„A megállapodás arra vonatkozott, hogy nem előzzük egymást a [rajt utáni] első kanyarok féktávján. Az én előzésem annak eredménye volt, hogy a szélárnyékban utolértem Prostot, az első kanyarnál már egymás mellett haladtunk" – idézte Senna további érvelését Maurice Hamilton a Prostról írt életrajzi könyvében.

Senna és Prost viszonya megromlott az imolai újraindítás után Forrás: AFP/Kazuhiro Nogi

Prost így emlékezett a főnök, Ron Dennis utasítására összehívott békéltető-fegyelmező tárgyalásra. „Ron megkérdezte Ayrtont, volt-e egyezségünk."

Ez annyiban tényleg igaz, hogy az első métereken a 2. kockából induló francia lehagyta riválisát. „Nagyjából 20 percbe telt, mire Ayrton elfogadta, hogy ő előzött meg engem és nem ebben állapodtunk meg."

Prost két újságírót avatott be a részletekbe, de állítólag kikapcsolt mikrofonok mellett. A sztori viszont kiszivárgott és a két klasszis onnantól alig állt szóba egymással, a McLaren főtervezője, Neil Oatley szerint legfeljebb időnként a köszönésre futotta tőlük.