Pályafutása elején az F1-be vágyott Michelisz ellenfele

AUTO - WTCC LOSAIL 2016 Auto CHAMPIONNAT DU MONDE CIRCUIT COURSE FIA Motorsport november NOVEMBRE WTCC
MULLER Yvan (fra) Citroen C Elysee team Citroen TOTAL WTCC portrait ambiance during the 2016 FIA WTCC World Touring Car Championship race at Losail from November 23 to 25 Qatar - Photo Clement Marin / DPPI
Vágólapra másolva!
Yvan Muller elárulta, gyerekkorában az F1-be vágyott, később azonban rájött, hogy más versenysorozatok is nyújtanak számára lehetőséget. A négyszeres túraautó-világbajnok pályafutása egy pontján úgy érezte, vége a karrierjének.

Yvan Mullert manapság a túraautózásban elért sikereiről ismerhetjük. A francia pilóta négy alkalommal is a WTCC tabellájának élén végzett, a WTCR-ben pedig a mai napig versenyez. A magyarok onnan ismerhetik a legjobban, hogy a 2016-os sorozat katari szezonzárójának utolsó körében elengedte Tiago Monteirót, aki ezzel letaszította Michelisz Norbertet a bajnokság 3. helyéről.

Muller azonban nem a túraautózás világában indult, hiszen sok más versenyzőhöz hasonlóan fiatalon együléses szériákban vett részt. Szerepelt a francia Formula Renault-ban, megnyerte a brit Forma-2-es bajnokságot, az 1993-as Forma-3000-ben pedig a 18. helyen végzett. Mint számos más pilóta, ő is az F1-be szeretett volna eljutni.

Yvan Muller eredetileg a Forma-1-be szeretett volna eljutni Forrás: DPPI/Clement Marin

„Rengeteget tanultam az együléses versenyautókban – jelentette ki a WTCR hivatalos podcastjában. – A Forma-1 volt a célom, de később rájöttem, hogy azon kívül is van élet. Ez az egyik oka, hogy túraautózásra váltottam."

Egy évvel később az 50 éves versenyző már utóbbi kategóriában szerepelt, miután elindult a francia bajnokságban. A következő évtizedekben pedig a túraautózás nagy alakjává nőtte ki magát.

Saját bevallása szerint azonban akkor nem sokon múlott, hogy karrierje teljesen más irányt vegyen.

„Az 1993-as Forma-3000-es idény után azt hittem, vége a pályafutásomnak, de szerencsére a BMW lehetőséget adott a tesztelésre, később pedig leigazoltak. Ennek köszönhető, hogy később olyan eseményeken indultam el, mint a Le Mans vagy a Dakar.”

Annak ellenére, hogy Muller végül nem jutott el a formaautózás csúcsára, vannak olyan pilóták, akik mind az F1-et, mind a WTCC-t, illetve a WTCR-t megjárták. Monteiro két szezont töltött el a Jordannél, illetve a Midlandnél, és a 2005-ös USA Nagydíjon dobogóra is állhatott.

Hozzá kell tenni, hogy azon a futamon mindössze hatan indultak, és azt leszámítva mindössze egy pontot szerzett.

2009 túraautó-világbajnoka, Gabriele Tarquini szintén eljutott a Forma-1-ig, de 78 próbálkozásából mindössze 38 alkalommal indulhatott el a futamon, pontot pedig csupán egyszer szerzett. Monteiróval ellentétben viszont az ő neve a mai napig szerepel az F1-es rekordok között, igaz, nem túl pozitív előjellel: 25 sikertelen próbálkozásával ő az, aki a legtöbbször elbukott az időmérő előtt tartott előkvalifikáción.

Monteiro a 2005-ös USA Nagydíjon a dobogóra is felállhatott Forrás: Getty Images/2005 Getty Images/Mark Thompson

A másik nagy túraautós sorozatban, a DTM-ben sokkal több olyan pilóta megfordult, aki a Forma-1-ben is versenyzett. Mika Häkkinen személyében még egy világbajnok is ott volt a rajtrácson, de David Coulthard és Ralf Schumacher is volt a mezőny tagja. A DTM esetében ráadásul fordítva is működik az irány, hiszen többek között Paul di Resta, Esteban Ocon vagy Antonio Giovinazzi is onnan került az F1-be.