SPA, BELGIUM - SEPTEMBER 01: Charles Leclerc of Monaco driving the (16) Scuderia Ferrari SF90 leads the field up Eau Rouge - Raidillon at the start during the F1 Grand Prix of Belgium at Circuit de Spa-Francorchamps on September 01, 2019 in Spa, Belgium. (Photo by Dean Mouhtaropoulos/Getty Images)
Vágólapra másolva!
A belga miniszterelnök bejelentette, hogy augusztus 31-ig betiltják a tömegrendezvényeket az országban. Ez azt jelenti, hogy az F1-es futamra nem látogathatnak ki a rajongók, de az is kérdéses, hogy zárt kapuk mögött meg tudják-e rendezni.
A koronavírus-járvány miatt az első kilenc F1-es futamot már halasztani vagy törölni kellett, jelen állás szerint pedig a Francia Nagydíj lehet az első, amit megrendeznek. Az ottani helyzet miatt azonban valószínű, hogy előbb-utóbb a Paul Ricard is lemondja a június végi futamot.
Az F1 vezetése akár arra is hajlandó, hogy szurkolók nélkül tartsák meg a futamokat annak érdekében, hogy minél több nagydíjat meg tudjanak rendezni.
Szerdán biztossá vált, hogy a belgiumi futam esetében semmiképpen nem lesz más választásuk, ugyanis Sophie Wilmes miniszterelnök bejelentette, hogy augusztus 31-ig betiltják a tömegrendezvényeket az országban. Mivel a futam 30-ára van kitűzve, ezért a Belga Nagydíjat abban az időpontban legfeljebb nézők nélkül rendezhetik meg.
Az üres lelátók nagy bevételkiesést jelentenek a pálya számára. A tavalyi hétvégén összesen 250 ezer szurkoló látogatott ki a helyszínre, aminek jelentős része a szomszédos Hollandiából érkezett, hogy Max Verstappennek szoríthasson.
Az F1 vezetésében már ezelőtt is szó volt arról, hogy a világbajnokság zárt kapus futamokkal induljon.
Ugyanakkor az még nem tisztázott, hogy mindez megfelelne-e a belgiumi törvényeknek, hiszen egy verseny megrendezéséhez így is rengeteg ember jelenléte szükséges, és nem világos az sem, hogy a mezőny tagjai utazhatnak-e majd akkoriban.
A jelek szerint a helyzet a szervezők számára sem teljesen világos. Stijn de Boever, a spái pálya kereskedelmi igazgatója leszögezte, jelenleg a közegészségügy a legfontosabb, de a következő hetekben igyekeznek tisztázni, hogy mit tehetnek ebben a szituációban.
Két lehetőségünk van, egy másik időpont vagy zárt kapus futam
– nyilatkozta az Autosportnak. – Azonban még szurkolók nélkül is rengeteg embernek kell összegyűlnie, hogy az eseményt megtartsuk. Nem mindegy, hogy a tömegrendezvény 500, 3000 vagy 5000 főt jelent.”
De Boever hozzátette, amennyiben a hétvége zárt kapuk mögött fog lezajlani, bizonyos feltételeket újra kell tárgyalniuk, hiszen a nézők hiánya óriási bevételkiesést jelent a pályának. „Ez egy lehetőség, de ebben az esetben változtatnunk kell a pénzügyi alapokon. Persze a Forma-1-nek üzleti szempontból ugyanúgy fenn kell maradnia, amihez kellenek a futamok.”
A korlátozás következtében a pálya honlapján bejelentették, hogy a jegyvásárlást felfüggesztették. Azokkal szemben, akik már megvették a belépőt, az általános szerződési feltételekben leírtak szerint járnak el. Ennek első pontja úgy fogalmaz, hogy csak abban az esetben jár visszatérítés, ha az eseményt elhalasztják, vagyis amennyiben a futamot zárt kapuk mögött rendezik meg, a jegytulajdonosok nem kapják vissza a pénzüket.
Silverstone és Spielberg akár két futamot is rendezhet
A Francia Nagydíj valószínűsíthető elmaradásával az Osztrák vagy a Brit Nagydíj lehetne a szezon első futama. Utóbbi azért lehet ideális, mert a tízből hét csapat központja a pálya környékén található. Ha Silverstone képes lesz fogadni a mezőnyt, könnyen lehet, hogy rögtön két verseny is lesz rajta.
Ha a Forma-1 több fordulót szeretne tartani a helyszínen, biztos vagyok benne, hogy ezt lehetővé tudjuk tenni
– jelentette ki Stuart Pringle, a pálya ügyvezető igazgatója a Telegraphnak. – Minden javaslatra nyitottak vagyunk annak érdekében, hogy túljussunk ezen az egészen. Ez azonban rendkívül nehéz lesz."
Ha a kétfutamos hétvége tényleg megvalósul, akkor Pringle szerint elképzelhető, hogy a mezőny az egyik versenyen a megszokotthoz képest fordított irányban fog haladni. Ehhez viszont mindenképpen engedélyt kellene szerezni, de ez nem reális forgatókönyv.
Akármi is lesz a megoldás, annyi bizonyos, hogy a zárt kapuval Silverstone is nagyon rosszul jár, hiszen a 2019-es hétvégén naponta átlagosan 140 ezren látogattak ki.
Ebben az esetben valószínű, hogy a Liberty Mediának bérbe kellene vennie a pályát. A Brit Nagydíj előtt két héttel lenne az ausztriai futam, ahol szintén felmerült, hogy két versenyt rendezzenek. Az osztrák alkancellár korábban nem zárkózott el a gondolattól, hogy a mezőny itt kezdje meg az idényt, ugyanakkor az utazás nem könnyítené meg a helyzetet.
„Az ausztriai események kulcsfontosságúak lesznek – mondta Pringle. – Nagydíjként szilárd alapokon áll, és az ország is előrébb jár a szigorítások feloldásának tekintetében. Azt is megengedhetik maguknak, hogy későn hozzák meg a döntést, mert [Dietrich] Mateschitz pénzéről van szó, akinek rengeteg befolyása van az F1-ben, így kedve szerint cselekedhet. Az utazás viszont kényes kérdés.”