Világbajnoki csata és esőkáosz - a legjobb F1-es Kínai Nagydíjak

Forma-1, Kínai Nagydíj, Fernando Alonso, Renault, Michael Schumacher, Ferrari
SHANGHAI, CHINA - OCTOBER 01: Fernando Alonso of Spain and Renault leads Michael Schumacher of Ferrari during the Formula One Chinese Grand Prix at Shanghai International Circuit on October 1, 2006 in Shanghai, China. (Photo by Clive Rose/Getty Images)
Vágólapra másolva!
Versenyajánló sorozatunk harmadik részében az elmúlt évek legjobb Kínai Nagydíjaiból szemezgettünk. Schumacher és Alonso vb-párharca, esős kavarodás, Hamilton kötéltánca. Van mit felidézni.

Harmadik részével jelentkezik múltidéző sorozatunk, amelyben mindig a koronavírus-járvány miatt éppen elhalasztott vagy törölt versenyhétvégén elevenítjük fel az aktuálisan elmaradó nagydíj korábbi legjobb futamait. Ezúttal a Forma-1-es versenynaptárban 2004 óta szereplő, az idei versenyét már jóval a szezonkezdet előtt elhalasztó Kínai Nagydíj következne a sorban, így mi is felidézzük a Hermann Tilke által megálmodott ultramodern pálya legjobb összecsapásait.

Az első, viszonylag eseménytelen Kínai Nagydíjat Barrichello nyerte Forrás: Getty Images/2004 Getty Images/Clive Rose

Noha F1-es léptékkel mérve nem tartozik a legrégebbi nagydíjak közé, az eddig lefutott 16 kínai verseny így is bőven szolgáltatott emlékezetes pillanatokat, hol azért, mert az idény végén, a világbajnoki címért folyó csata igazán komollyá válása közepette futották, hol pedig simán csak azért, mert valami megkavarta rajta az állóvizet.

A felidézett versenyek kivétel nélkül, teljes hosszúságban megtekinthető az F1 TV-n, amelynek Access szolgáltatása április 9-től számítva 30 napra ingyenessé vált, így regisztráció után bárki kedvére múltidézhet az 1400 órányi futam, összefoglaló és F1-es témájú dokumentumfilmek között.

2006

Kezdjük is mindjárt egy olyan versennyel, amelyikre mindkét jelző igaz: a vb-cím szempontjából is kiemelt jelentőséggel bírt, és egy külső tényező, nevezetesen az időjárás is befolyásolta. Ez volt Michael Schumacher utolsó éve a Ferrarinál, és talán nem árulunk el vele nagy titkot, hogy ebben a szezonban volt karrierje során utoljára harcban az év végi elsőségért. Az év elején úgy tűnt, hogy senki nem fogja tudni megállítani a címvédő Fernando Alonsót és a Renault-t, Schumacher és a Ferrari azonban a szezon közepén feltámadt, monzai győzelmének és a spanyol kiesésének köszönhetően pedig a sanghaji futam előtt 2 pontra felzárkózott az összetettben.

Ahogy haladt előre az idény, a két sztárpilóta és a két csapat úgy vált egyre feszültebbé, és úgy lett egyre több a balhés incidens. A Hungaroringen Alonso már a pénteki edzésen sem tudta türtőztetni magát, amiért két másodperces büntetést kapott az időmérőre, cserébe másnap elintézte – legalábbis Schumacher szerint – hogy riválisa is hibázzon, és ő se ússza meg büntetlenül. A kínai versenyt megelőző Olasz Nagydíjon is volt botrány, Alonso azért kapott büntetést, mert a felügyelők szerint az időmérőn feltartotta Felipe Massát. Ezt a Renault természetesen kikérte magának.

Alonso és Schumacher 2006-ban késhegyre menő csatát vívott a világbajnoki címért Forrás: Getty Images/2006 Getty Images/Clive Rose

Ilyen hangulatban érkezett a mezőny a 18 futamos szezon 16. versenyére. Sanghajban változékony idő fogadta a mezőnyt, az időmérőt pedig szakadó esőben rendezték. A Michelin esőgumijai akkoriban jobbak voltak a Bridgestone abroncsainál, ezt kihasználva a Renault-k Alonso-Fisichella sorrendben kibérelték az első sort, miközben Schumachertől még ahhoz is bravúr kellett, hogy a hatodik helyet megcsípje a Ferrarival (csapattársa, Felipe Massa a 13. lett).

Az idő vasárnapra sem lett jobb, úgy tűnt, a Ferrarinak és Schumachernek a kármentésről fog szólni a futam, a két Renault pedig könnyedén kettős győzelmet arat, az eső azonban egyszer csak elállt, és elkezdődtek az izgalmak.

2010

Összeállításunkban természetesen a 2007-es Kínai Nagydíjnak is bérelt helye lenne, de mivel azt vasárnap az M4 Sport teljes egészében leadja, ugyanaznap mi is külön foglalkozunk vele. Most inkább nézzük a 2010-es versenyt, amely a 2009-es – egyébként visszanézésre szintúgy érdemes – futamhoz hasonlóan esős körülmények között zajlott, ám nem végig szakadó esőben, hanem változó időjárás mellett rendezték, ami csak még jobban megkeverte a kártyákat.

A 2010-es Kínai Nagydíjat is megbolygatta az eső, nem is kicsit Forrás: Getty Images/2010 Getty Images/Paul Gilham

A 2009-es szezonra a Kínai Nagydíj a versenynaptár végéről átkerült az elejére, 2010-ben ez volt a negyedik futam, a világbajnoki esélyekről tehát még korai lett volna beszélni. Az azonban egyértelmű volt, hogy a Red Bull-lal komolyan számolni kell: zsinórban negyedik azévi pole pozícióját szerezte Sanghajban az energiaitalos csapat, Vettel indulhatott az élről. A kérdés az volt, hogy mindezt győzelemre tudják-e váltani, ami a változó körülmények között korántsem tűnt biztosnak. Balesetek, hatalmas csaták, őrült taktikázás, bokszutcában előzés és hol elálló, hol eleredő eső. Nagyjából ezekre számítson az, aki a 2010-es Kínai Nagydíj újranézésére adja a fejét.

2011

A 2011-es mindössze a negyedik olyan Kínai Nagydíj volt, amelyet végig száraz pályán rendeztek, és mind közül toronymagasan ez volt a legjobb. Ez főként a Pirellinek köszönhető, amely ettől az évtől kezdve lett a Forma-1 hivatalos gumiszállítója, kiismerhetetlenebb és törékenyebb abroncsai pedig igen változatos stratégiákat eredményeztek.

Abban az évben a harmadik futamot rendezték Kínában. Ausztráliában és Malajziában a pole pozícióból rajtolva egyaránt a címvédő Sebastian Vettel nyert, nem túl nagy meglepetésre Sanghajban is az övé lett az első rajtkocka, ráadásul 7 tizedet vert a második helyezett Jenson Button McLarenjére, ami nem sok jót vetített előre a versenyre. A McLarennek ráadásul a futam előtti órában komoly gondja támadt Lewis Hamilton autójával, az üzemanyagrendszer hibája miatt először be sem tudták indítani az MP4-26-ot. Az akkor még csak egyszeres világbajnok brit végül mindössze 35 másodperccel a bokszutca lezárása előtt tudta elhagyni azt, ennyin múlt, hogy ne onnan kelljen rajtolnia, már ha egyáltalán elindul az autója.

Egy ideig az sem tűnt elképzelhetetlennek, hogy Hamilton nem tud részt venni a versenyen, később azonban a futam egyik főszereplője lett Forrás: Getty Images/2011 Hoch Zwei/Hoch Zwei

A McLarent még a rajtrácson is szerelték, végül pedig gond nélkül nekivágott a versenynek. Így is volt azonban olyan, aki a bokszutcából volt kénytelen indulni. Mark Webber mindössze 18. lett az időmérőn, mivel elektromos probléma hátráltatta, ezért a Red Bull kihasználta, hogy nem veszíthet sokat, és átállította az autóját a versenyre. A mezőny egyik legjobb technikájával hátulról rohamozó ausztrál már önmagában jó szórakozást ígért az 56 körre, annyit azonban elárulunk, hogy nem az ő előretörése jelentette a fő izgalmat, a győzelem sorsa ugyanis az utolsó körökig nyitott maradt.

2018

Igazából a 2017-es futammal is folytathatnánk a sort, hiszen abban ez évben is jó néhány parázs csatának lehettek szemtanúi a kínai nézők, a 2018-as verseny azonban némileg talán körömrágósabb volt. Az új generációs, szélesebb, és a kanyarokban jóval gyorsabb autók második évében járunk, a szezon harmadik versenyén. Miután zsinórban harmadszor is sikertelenül próbált meg világbajnok lenni a Ferrarival, Sebastian Vettel kirobbanó formában kezdte negyedik idényét vörösben, száz százalékos mérleggel, azaz két futamon elért két győzelemmel érkezett Sanghajba. Minden jel arra utalt, hogy folytathatja a kiváló szereplést, hiszen megszerezte a pole pozíciót, csapattársa, Kimi Räikkönen pedig jó hátvédként besorolt mellé a második helyre.

Ebből a hat pilótából bárki megnyerhette a 2018-as Kínai Nagydíjat, és az egyik meg is nyerte Forrás: Getty Images/2018 Getty Images/Charles Coates

A második sorból a két Mercedes, Valtteri Bottas és Lewis Hamilton indult, a harmadikat pedig a két Red Bull bérelte ki Max Verstappen-Daniel Ricciardo sorrendben. Noha az világos volt, hogy a három topcsapat küzdelmébe senki másnak nincs esélye beleszólni, az már egyáltalán nem volt ilyen egyértelmű, hogy e közül a hat versenyző közül ki örülhet majd a végén. Mindannyiunk legnagyobb szerencséjére már az első körben rögtön egymásnak estek, a taktikai keringő és a kerék a kerék elleni csaták pedig az egész futamon át kitartottak, ráadásul még egy biztonsági autós fázis is megkeverte, mit megkeverte, úgy ahogy van a feje tetejére állította a versenyt.